Korzár logo Korzár

Formula jeden má nový škandál!

Skutočne nečakaný spád nabrali udalosti v zákulisí F1 po veľkej cene Maďarska. Japonská spoločnosť Bridgestone totiž skúmala fotografie z pretekov a

neušlo jej, že šírka predných pneumatík konkurenčnej spoločnosti Michelin (ktoré obúvajú tímy Williams, McLaren, Renault, Jaguar a Toyota) je pravdepodobne väčšia, než povoľujú pravidlá a rozhodla sa podať "tichý" protest priamo FIA delegovanému riaditeľovi pretekov Charliemu Whitingovi. Ten nariadil previesť kontrolu, ktorej výsledok potvrdil dohad spoločnosti Bridgestone a na Michelin uvrhol tieň podozrenia. FIA následne všetkým tímom poslala varovný list s upozornením, že ak sa podobná situácia zopakuje aj v Taliansku, tak jej aktéri budú z pretekov diskvalifikovaní!

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
0 seconds of 0 secondsVolume 0%
Press shift question mark to access a list of keyboard shortcuts
00:00
00:00
00:00
 
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Celá záležitosť je však oveľa komplikovanejšia, než by sa na prvý pohľad zdalo. Platná verzia športových pravidiel síce nariaďuje maximálnu šírku dezénu, alebo ak chcete styčnej plochy s vozovkou na 2700 mm, no toto meranie sa doteraz vždy uskutočňovalo na nepoužitej novej pneumatike. Opotrebovaním sa však podmienky môžu zmeniť a z nepochopiteľných dôvodov po pretekoch už tento rozmer nikto nekontroloval. Možno si ešte spomeniete na podobný problém so zavedením povinných drážok v roku 1998. Tie síce pred štartom mali adekvátny dezén, no ten sa rýchlo ojazdil a pneumatika čoskoro nielen vyzerala, ale aj mala vlastnosti zakázaných slickov. Nedôslední "legislatívci" FIA potom museli pravidlo novelizovať ustanovením minimálnej hĺbky drážky. Nuž a ako sa zdá, FIA opäť stojí pred podobným problémom. Tentoraz sa však FIA rozhodla zareagovať promptne a okamžite nariadila, že od nasledujúcich pretekov na Monze sa kontrola pneumatík bude uskutočňovať aj po závode. Má to však háčik. V prípade, že sa na pneumatikách Michelin dotyková plocha skutočne v priebehu pretekov zväčšuje, musia Francúzi vyrobiť nové pneumatiky. To sa však v tak šibeničnom termíne stihnúť rozhodne nedá a ak náhodou predsa, tak iba výrazne na úkor kvality. V situácii, keď vrcholí šampionát by to teda bol faktor zásadného významu a logicky sa nám potom natíska hneď niekoľko otázok. Je to náhoda, či zámer? Kto by z danej situácie profitoval najviac? Uvedomuje si vôbec FIA dôsledky svojho konania?

SkryťVypnúť reklamu

Na prchkú reakciu sa FIA dočkala aj prchkej odpovede. Michelin krátko na to vydal oficiálne stanovisko v ktorom vyjadril pochopenie s rozhodnutím FIA, no zároveň zdôraznil, že žiadne pravidlá neporušil. "Súčasná pneumatika bola navrhovaná s tým, že merania podľa pravidiel sa uskutočňujú na novej, nepoužitej pneumatike. Nie na použitej," upozorňuje šéf francúzskej spoločnosti, Pierra Dupasquiera. "V poriadku, ak sa povie, že sa meranie bude prevádzať aj na použitých pneumatikách. V poriadku však nie je, ak sa takéto rozhodnutie zavedie s okamžitou platnosťou. Je prakticky nemožné urobiť novú pneumatiku v tak krátkom čase. Navrhnúť a vyrobiť pneumatiku zaberie predsa niekoľko týždňov. Predstavte si, že by niekto povedal, že v Monze musíme nasadiť menšie motory. Veď to je nemožné!" A aby sa situácia začala brať vážne, nezabudol Dupasquier dodať: "Naši partneri vynakladajú obrovské sumy peňazí na to, aby si mohli byť istí, že ich autá nebudú diskvalifikované. Ak túto istotu mať nebudú, tak budú musieť prehodnotiť, či svoje vozidlá v GP Talianska vôbec nasadia." Nuž a toto boli skutočne silné slová. Lenže účel svätí prostriedky a FIA sa dostala pod tlak a musí hľadať riešenie. O niekoľko dní neskôr potom nasledovalo upokojujúce vyhlásenie BMW, že preteky v Monze nemienia vynechať a rozumnejšie bude vyčkať ako sa kauza vyvinie. Podobné stanovisko, hoci neprezentované oficiálne zaujal aj McLaren, no Renault je situáciou mierne znepokojený a šéfkonštruktér Gascoyne krútiac hlavou priznáva, že ani netuší v akom stave sú pneumatiky na jeho autách po pretekoch. Situácia sa teda začína zamotávať a do štartu pretekov na Monze nám zostáva len niečo málo cez týždeň. Ako sa z toho FIA vymotá?

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Budúci lesníci opäť v teréne: S LESY SR vysadia les novej generá
  2. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  3. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  4. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  5. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  6. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 101 931
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 21 468
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 11 233
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 474
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 6 429
  6. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 5 165
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 4 751
  8. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska 4 502
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu