Skutočne nečakaný spád nabrali udalosti v zákulisí F1 po veľkej cene Maďarska. Japonská spoločnosť Bridgestone totiž skúmala fotografie z pretekov a
Ľuboš Kašický
Externý prispievateľ
Písmo:A-|A+ Diskusia nie je otvorená
neušlo jej, že šírka predných pneumatík konkurenčnej spoločnosti Michelin (ktoré obúvajú tímy Williams, McLaren, Renault, Jaguar a Toyota) je pravdepodobne väčšia, než povoľujú pravidlá a rozhodla sa podať "tichý" protest priamo FIA delegovanému riaditeľovi pretekov Charliemu Whitingovi. Ten nariadil previesť kontrolu, ktorej výsledok potvrdil dohad spoločnosti Bridgestone a na Michelin uvrhol tieň podozrenia. FIA následne všetkým tímom poslala varovný list s upozornením, že ak sa podobná situácia zopakuje aj v Taliansku, tak jej aktéri budú z pretekov diskvalifikovaní!
Celá záležitosť je však oveľa komplikovanejšia, než by sa na prvý pohľad zdalo. Platná verzia športových pravidiel síce nariaďuje maximálnu šírku dezénu, alebo ak chcete styčnej plochy s vozovkou na 2700 mm, no toto meranie sa doteraz vždy uskutočňovalo na nepoužitej novej pneumatike. Opotrebovaním sa však podmienky môžu zmeniť a z nepochopiteľných dôvodov po pretekoch už tento rozmer nikto nekontroloval. Možno si ešte spomeniete na podobný problém so zavedením povinných drážok v roku 1998. Tie síce pred štartom mali adekvátny dezén, no ten sa rýchlo ojazdil a pneumatika čoskoro nielen vyzerala, ale aj mala vlastnosti zakázaných slickov. Nedôslední "legislatívci" FIA potom museli pravidlo novelizovať ustanovením minimálnej hĺbky drážky. Nuž a ako sa zdá, FIA opäť stojí pred podobným problémom. Tentoraz sa však FIA rozhodla zareagovať promptne a okamžite nariadila, že od nasledujúcich pretekov na Monze sa kontrola pneumatík bude uskutočňovať aj po závode. Má to však háčik. V prípade, že sa na pneumatikách Michelin dotyková plocha skutočne v priebehu pretekov zväčšuje, musia Francúzi vyrobiť nové pneumatiky. To sa však v tak šibeničnom termíne stihnúť rozhodne nedá a ak náhodou predsa, tak iba výrazne na úkor kvality. V situácii, keď vrcholí šampionát by to teda bol faktor zásadného významu a logicky sa nám potom natíska hneď niekoľko otázok. Je to náhoda, či zámer? Kto by z danej situácie profitoval najviac? Uvedomuje si vôbec FIA dôsledky svojho konania?
Na prchkú reakciu sa FIA dočkala aj prchkej odpovede. Michelin krátko na to vydal oficiálne stanovisko v ktorom vyjadril pochopenie s rozhodnutím FIA, no zároveň zdôraznil, že žiadne pravidlá neporušil. "Súčasná pneumatika bola navrhovaná s tým, že merania podľa pravidiel sa uskutočňujú na novej, nepoužitej pneumatike. Nie na použitej," upozorňuje šéf francúzskej spoločnosti, Pierra Dupasquiera. "V poriadku, ak sa povie, že sa meranie bude prevádzať aj na použitých pneumatikách. V poriadku však nie je, ak sa takéto rozhodnutie zavedie s okamžitou platnosťou. Je prakticky nemožné urobiť novú pneumatiku v tak krátkom čase. Navrhnúť a vyrobiť pneumatiku zaberie predsa niekoľko týždňov. Predstavte si, že by niekto povedal, že v Monze musíme nasadiť menšie motory. Veď to je nemožné!" A aby sa situácia začala brať vážne, nezabudol Dupasquier dodať: "Naši partneri vynakladajú obrovské sumy peňazí na to, aby si mohli byť istí, že ich autá nebudú diskvalifikované. Ak túto istotu mať nebudú, tak budú musieť prehodnotiť, či svoje vozidlá v GP Talianska vôbec nasadia." Nuž a toto boli skutočne silné slová. Lenže účel svätí prostriedky a FIA sa dostala pod tlak a musí hľadať riešenie. O niekoľko dní neskôr potom nasledovalo upokojujúce vyhlásenie BMW, že preteky v Monze nemienia vynechať a rozumnejšie bude vyčkať ako sa kauza vyvinie. Podobné stanovisko, hoci neprezentované oficiálne zaujal aj McLaren, no Renault je situáciou mierne znepokojený a šéfkonštruktér Gascoyne krútiac hlavou priznáva, že ani netuší v akom stave sú pneumatiky na jeho autách po pretekoch. Situácia sa teda začína zamotávať a do štartu pretekov na Monze nám zostáva len niečo málo cez týždeň. Ako sa z toho FIA vymotá?
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.