na akékoľvek riziká. Združujú sa do partií a zbrklý nápad jedného z nich je uskutočnený všetkými tým skôr, čím je dobrodružnejší. Pubertálny vek je zvlášť u chlapcov spojený s túžbou dokázať svoju odvahu hlavne pred dievčatami a to spôsobom veľmi riskantným: skáču do vody tam, kde nevedia, čo je pod hladinou, uháňajú z kopca na bicykli bez toho, aby vedeli, čo na nich čaká za zákrutou.
Čo teda robiť? Máme nad dieťaťom držať stále ochrannú ruku až sa spod nej vymkne násilím alebo až je z neho zakríknutý, neobratný tvor bez vlastných skúseností a iniciatívy? Alebo máme nechať dieťa bez ochrany, vystavené akejkoľvek náhode? Samozrejme ani jedno, ani druhé. Je dôležité starostlivo sledovať vývin svojho dieťaťa a uvedomiť si, aký stupeň pohybových schopností dieťa dosahuje a aké nebezpečenstvá môžu z toho vyplynúť. Týmto včas predchádzať, pokiaľ sa im dieťa nenaučí čeliť samo. Niekedy je dieťa zvýšene náchylné k úrazom, napr. ak je unavené, vyčerpané alebo naopak vzrušené hrou, keď je v spoločnosti kamarátov a pod.
Deti mladšie ako šesť rokov by nemali byť ponechané samé na vozovke. Nemožno sa spoliehať ani na ochranu starších detí. Už v predškolskom veku treba začať trpezlivo a dôsledne s výchovou správnych návykov. Už dieťaťu okolo piatich rokov možno vysvetliť význam dopravných svetiel, účel prechodov a pod. Dieťa síce rozozná rôzne typy áut, pozná dopravné značky platné aj pre diaľnice, ale nevie, ako sa správať ako chodec.
Základom výchovy je vlastný príklad rodičov. Robíme chybu, keď v spoločnosti detí nedbáme na dopravné predpisy, prechádzame ulicou na červenú. Najväčšie nebezpečenstvo hrozí školákom v prvej triede, keď začnú sami chodiť po ulici. Rodičia by si už pred začiatkom školského roka mali premyslieť, ktorá cesta do školy je bezpečnejšia, ktoré prechody sú riadené, kde je ulica prehľadná a menej frekventovaná. Mali by s dieťaťom prejsť niekoľkokrát túto trasu, upozorniť ich na správne správanie a vodiť ich do školy tak dlho, dokiaľ si toto poučenie primerane nevštiepia. Je tiež dôležité, aby dieťa odchádzalo včas z domova, pretože strach zo zameškania začiatku vyučovania ho obyčajne zbavuje súdnosti. I na túto skutočnosť musíme pri výchove dieťaťa myslieť.
Ak máme predchádzať detskej úrazovosti, musíme preniknúť do myslenia detí, všímať si charakteristické prejavy dieťaťa v niekoľkých úsekoch jeho vývinu a posúdiť ich z reálneho zorného uhla.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.