metrov. Je to možno neuveriteľné, ale existuje bezmotorový klzák (dakedy sa týmto lietadlám hovorilo vetrone), ktorý svojím rozpätím krídiel tromfne Boeing o približne jeden meter. Ide o unikátny klzák s označením Eta, ktorý vyvinula skupina nemeckých nadšencov pod vedením legendárneho pilota svetovej triedy Hansa-Wernera Grosseho. Názov tohto klzáka je vlastne fonetickým prepisom gréckeho písmena, ktorým sa obvykle vo fyzike i v technických disciplínach označuje účinnosť. Klzak Eta má vďaka svojim štíhlym mimoriadne vysokú účinnosť, čo znamená, že jeho kĺzavosť je veľmi vysoká. Rozpätie krídiel tohto klzáka je 30,9 metra, čo je medzi bezmotorovými lietadlami rekordná hodnota. Dĺžka klzáka je pritom len 9,84 m. Vďaka použitiu veľmi ľahkých, ale mimoriadne pevných kompozitných materiálov, je hmotnosť klzáka len 850 kg. Klzák Eta je vystrojený pomocným motorom SOLO, ktorý má výkon 47 kW a ktorý umožní klzáku prekonávať aj oblasti bez vzostupných vzdušných prúdov a predĺžiť tak jeho dolet. Výrobu tohto klzáka zdražilo aj to, že mnohé inovatívne materiály museli byť najprv podrobené podrobným skúškam a až tak sa mohli použiť pri stavbe tohto lietajúceho unikátu. Celkové náklady na stavbu klzáku Eta boli viac než dva milióny eur. Nie je zatiaľ rozhodnuté, či sa tento mimoriadne účinný klzák bude vyrábať aj sériovo.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.