AUTOMOBILOVÉ MODELÁRSTVO
História podniku Tatra Kopřivnice sa píše od polovice 19. storočia. Vtedy dvadsaťosemročný rodák z Kopřivnice Ignác Šustala spoločne s dvoma tovarišmi začal vyrábať kočiare.
Až do dnešných dní vznikol v Tatrovke celý rad osobných a nákladných áut, ktoré si pre svoje vynikajúce vlastnosti získali obľubu aj vo svete. Z obrovského počtu vozidiel Tatra však iba jedno slúžilo ako predloha pre výrobu kovových modelov. Tým modelom bol typ Tatra 138, ktorý v roku 1964 prvý raz na veľtrhu v Brne predviedlo družstvo Směr Praha. Model sa skonštruoval v mierke 1:100 a napriek tomu, že mal byť určený predovšetkým deťom, železniční modelári ihneď prejavili veľký záujem. K vtedajšiemu nadštandardu jednoznačne patrili gumové pneumatiky, od montáže ktorých výrobcu neodradili ani veľmi malé rozmery modelu. Neskorší cisternový variant už nepatril ku kvalitným (v podniku Směr nadviazali Tatrou 138 na predchádzajúci model Praga V3S).
Tatra 138 bolo pôvodne trojnápravové vozidlo s priemernou užitočnou hmotnosťou 12 t. V roku 1959 opustila bránu závodu prvá séria. Typ T 138 sa vyrábal až do roku 1971 v celkovom počte 45 996 kusov. Firma MAM Paríž, ktorá pôsobila na československom trhu ako odberateľ podvozkov Tatra, vytvorila na podvozok T 138 rad účelových zariadení. Niekoľko tisíc takýchto vozidiel sa vyexpedovalo aj do ZSSR, konkrétne na Sibír. Tatra T 138 sa v extrémnych podmienkach ujala vynikajúco a dočkala sa aj svojho pomníka.
Zbieraním a výrobou nadstavbových zariadení na Tatru 138 sa v Československu zaoberalo len niekoľko jednotlivcov. Ich kvalitná práca je však u automobilových modelárov dostatočne známa a uznávaná.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.