Čo hovorí psychológ
Plynulá a účinná komunikácia medzi vedením firmy a zamestnancami je jedným zo základných predpokladov úspechu. Pokiaľ nefunguje, stojí to firmu čas a peniaze. Často je výsledkom nie porozumenie, ale skôr obranná reakcia účastníkov. Ukazuje sa, že účinnosť komunikácie je tým nižšia, čím vyššie postavenie zaujíma vo firme jeden z účastníkov komunikácie.
K zvýšeniu efektívnosti komunikácie vedúceho so zamestnancami odporúčame:
1. Pri komunikácii so zamestnancami "zostúpiť" zo svojej vyššej hierarchickej úrovne. Príliš silné zdôrazňovanie rozdielov v hierarchickom postavení účastníkov komunikácie často blokuje jej priebeh.
2. Začať uvažovať komplexnejšie, brať do úvahy aj osobné emócie účastníkov komunikácie, ktoré hrajú významnú úlohu a nemožno ich prehliadať.
3. Uvedomiť si svoje vnútorné zábrany komunikácie. Väčšina ľudí očakáva zmeny od ostatných a len málokto je ochotný analyzovať a zmeniť svoje správanie.
4. Naučiť sa dávať partnerovi spätnú informáciu namiesto zraňujúcej kritiky. Vyjadrovať v pozitívnom zmysle svoje myšlienky a pocity, ktoré v nás vyjadrenie partnera zanechalo.
5. Ak chceme partnera získať pre svoje myšlienky a návrhy, uviesť aj prípadné ťažkosti, ktoré sa môžu vyskytnúť. Primeraná otvorenosť sa takmer vždy vypláca.
6. Považovať prekážky pri prijímaní nových myšlienok za normálny jav. Nebáť sa o nich hovoriť, objavovať ich a počítať s nimi.
7. Hovoriť prirodzene, bez zbytočného slovného balastu. Nemyslieť si, že čím viac slov, myšlienok a argumentov pri komunikácii použijeme, tým je to lepšie.
8. Ak už nie sme schopní partnera počúvať, dať mu to najavo. Počúvať len zo zdvorilosti a nevnímať obsah hovoreného je v skutočnosti nezdvorilé.
9. Vyjadrovať sa jasne a záväzne. Vety typu "Malo by sa..." znižujú účinnosť komunikácie. Presvedčujúce účinky majú naopak vety typu "Zariadim, aby..."
10. Vyhnúť sa príliš rýchlo formulovaným návrhom a odporúčaniam. Prejaviť dostatok trpezlivosti a snažiť sa partnera dobre pochopiť, skôr, než mu začneme radiť.
Vedúci, ktorým sa podarí zefektívniť komunikáciu so zamestnancami, zaznamenávajú postupný rast účinnosti riadiacej práce.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.