úzkostlivé, bojazlivé, utiahnuté, ak ťažko chápu a podobne. Od dospelých sa vyžaduje trpezlivosť a povzbudzovanie. Väčšina detí sa po krátkom čase novému prostrediu prispôsobí a sú schopné primerane sa zapojiť do vyučovacieho procesu. Čo, ak u niektorých problémy pretrvávajú? Konzultuje ich so školským psychológom, s učiteľom.
Niektoré deti sú počas vyučovania i cez prestávky veľmi "živé". Nie je to živosť v pravom zmysle slova. Ony sú nestabilné, nespokojné, nesústredené. Darmo ich učiteľ opakovane napomína, darmo sa im individuálne venuje. Stále čosi vyparatia. Začnú sa napr. prechádzať po triede, bezdôvodne vykrikovať, z príkazov sa smiať, odmietnu pracovať a podobne. Majú problémy s učením, čítaním, písaním, počítaním.
Sú to tzv. encefalopatické deti. Príčinou ich neprimeraného správania sa je nezrelosť nervovej sústavy. Tieto deti musí vyšetriť psychológ i psychiater. Niekedy postačia slabšie lieky na úpravu koncentračnej schopnosti a utlmenie hyperaktivity, takže dieťa je schopné aktívne sa zapojiť do vyučovacieho procesu a zvládnuť ho. Poniektoré však treba preradiť do špeciálnej triedy, kde sa s nimi zaoberá špeciálny pedagóg.
Za zvlášť vážne treba označiť rečové problémy u detí, ako je zajakavosť, dyslália atď. Zajakavosť sa prejaví mnohokrát až po nástupe do školy. Ide najmä o neurolabilné deti, ktoré zmenu a všetko nové intenzívne prežívajú. Vtedy ba mali rodičia s dieťaťom navštíviť foniatra a logopéda.
Odstraňovanie rečových porúch vyžaduje logopedické cvičenia, tiež individuálnu starostlivosť, trpezlivosť, povzbudzovanie, pokoj. Vhodné je preradiť takéto deti do špeciálnej triedy. Sú to deti, ktoré majú priemerný intelekt a sú schopné učivo zvládnuť, ale encefalopatické poruchy v správaní či neurotické poruchy u nich pretrvávajú i napriek psychiatrickej liečbe.
Niekedy sa javia ako problémové i deti nadpriemerné. Chápu skôr a lepšie ako väčšina žiakov v triede, preto sa nudia a vyrušujú. Aj ony vyžadujú osobitný prístup, treba im dať viac úloh, prípadne ťažších. Ich protipólom sú deti mentálne retardované, neschopné prispôsobiť sa a zvládnuť učivo. Tie možno preradiť do špeciálnych základných škôl. Žiaľ, niektorí rodičia sú proti tomu, pričom si neuvedomujú, že tým mu škodia pri nadobúdaní jeho ďalšieho vzdelávania.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.