tri. Ide už o štvrtý z modelov novej generácie, ktoré táto firma predstavila za ostatných 18 mesiacov. Nová trojka je náhradou za doterajší model 323, v porovnaní s ktorým je o 170 mm dlhšia, o 50 mm širšia a o 55 mm vyššia. Mazda 3 je postavená na podvozkovej plošine, na ktorej bude stáť aj Ford Focus novej generácie. Podvozok má rázvor 2 640 mm, predné kolesá sú zavesené na vzperách McPherson, vzadu je viacprvková náprava. Celková dĺžka vozidla je 4 420 mm, šírka vozidla je 1 755 mm a jeho výška je 1 465 mm. Pomerne členité vonkajšie plochy karosérie sú v súlade s novou dizajnérskou filozofiou Mazdy, ktorej cieľom je športový dizajn, vzbudzujúci emócie. Vozidlo sa zatiaľ vyrába s päťdverovou karosériou so šikmou zadnou časťou, na jar budúceho roka by sa mal na trh dostať aj klasický sedan s veľkým batožinovým priestorom. Určitou slabinou vo Frankfurte predstaveného "hatchbacku" (tak sa v zahraničí nazývajú modely s veľkými zadnými dverami) je totiž pomerne malý batožinový priestor, ktorý má objem len 300 litrov (do modelu 323 sa dalo naložiť o 56 litrov viac batožín). Sklopením zadných sedadiel, delených v pomere 60/40 však možno objem batožinového priestoru zväčšiť na 635 litrov. Pod podlahou batožinového priestoru je ďalší malý odkladací priestor.
Na pohon novej Mazdy sú zatiaľ k dispozícii dva štvorvalcové zážihové motory. Prvým motorom je 1,6-litrový motor s maximálnym výkonom 77 kW pri 6 000 ot/min. Tento motor má celkovú priemernú normovanú spotrebu 7,2 l/100 km a je vystrojený variabilným časovaním nasávacích ventilov. Druhým motorom je dvojlitrový motor výkonu 110 kW pri 6 000 ot/min. S týmto motorom, ktorého priemerná spotreba je 8,2 l/100 km, zrýchli Mazda 3 z 0 na 100 km/h za 9 sekúnd a dosiahne maximálnu rýchlosť 200 km/h. Obidva motory sú vystrojené rozvodom DOHC a nasávacím traktom s variabilnou dĺžkou a splňujú emisnú normu Euro 4. Motory sú štandardne kombinované s päťstupňovou manuálnou prevodovkou, 1,6-litrový motor môže byť na želanie kombinovaný so štvorstupňovou automatickou prevodovkou Activematic. Verzia, vystrojená dvojlitrovým motorom, sa dodáva s elektrohydraulickým posilňovačom riadenia, ktorý prispieva k úspore paliva (v porovnaní s klasickým posilňovačom). Brzdový systém má vpredu ventilované kotúče, vzadu normálne kotúče.Do bezpečnostného výstroja vozidla patrí antiblokovací systém s elektronickým rozdeľovaním brzdovej sily a mechanickým systémom podpory núdzového brzdenia. Na želanie sa dodáva stabilizačný systém, zahrnujúci aj systém trakčnej kontroly. K bezpečnosti cestujúcich prispievajú dvojstupňové čelné nafukovacie vankúše a okenné airbagy, za príplatok sa dodávajú aj bočné airbagy. Volant možno výškovo prestavovať o 40 mm a pozdĺžne o 50 mm. V interiéri je celý rad menších či väčších odkladacích priestorov. Vozidlo môže byť vystrojené rádiom so šiestimi reproduktormi a navigačným systémom na báze DVD disku. Špičková verzia jazdí na 17-palcových hliníkových kolesách. Do sériového výstroja patrí centrálny zamykací systém, elektricky ovládané zrkadlá a elektricky ovládané okná predných dverí. Do príplatkovej výbavy patrí aj snímač dažďa a systém na automatické zapínanie reflektorov pri zníženej viditeľnosti. Sortiment motorov pre Mazdu 3 bude v blízkej budúcnosti rozšírený o 1,4-litrový zážihový motor výkonu 59 kW a o 1,6-litrový vznetový motor, vystrojený vstrekovacím systémom common rail a časticovým filtrom. Tento motor, ktorý sa bude montovať v dvoch výkonových verziách (66 kW a 81 kW), je výsledkom kooperácie firiem Ford a Peugeot.
Autor: rm
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.