Korzár logo Korzár

Polovica úspechu je v značke

Medzi najobľúbenejšie značky Slovákov patria Nokia, Adidas a Zlatý Bažant. Najviac Slovákov tankuje na pumpách Slovnaftu/Benzinol a svoj majetok si

poistia v Allianz-Slovenskej poisťovni. Ukazuje to prieskum Gfk o najobľúbenejších značkách na Slovensku.

Istý sklon k lokálpatriotizmu možno vidieť u slovenského pivára. Kým vo všetkých regiónoch a aj v celoslovenskom meradle väčšina uprednostňuje Zlatý Bažant, na východnom Slovensku ho bezkonkurenčne predbehol Šariš. Miestne pivo radšej pije skoro polovica tamojších pivárov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Podobnú súvislosť vidieť aj u milovníkov kávy. Na východnom Slovensku si ich srdcia získala Popradská káva, ale na západnom chutí viac Štandard zmes.

SkryťVypnúť reklamu

To, čo robí značku známou, je najmä reklama. Staré obchodné porekadlo "Keby som mal tri doláre, tak dva dám na reklamu" podľa kreatívneho riaditeľa Soria&Grey Patrik Kmeča zatiaľ na Slovensku neplatí. Dobrá marketingová stratégia však môže byť až polovicou úspechu. "Dobrá reklama má mať štyri základné piliere: jednoduchosť, zrozumiteľnosť, zapamätateľnosť a opodstatnenosť," tlmočí svoje skúsenosti Kmeč.

Značka je niekedy silnejší stimul pre kupujúceho ako cena výrobku. Aj keď spotrebiteľa lákajú rôzne akcie a výhodné ponuky, často siahne skôr po tovare, ktorý dobre pozná. "Vybudovanej stabilnej značke neklesne podiel na trhu ani keď mierne zvýši cenu," hovorí Robert Mazaník z reklamnej agentúry Wiktor Leo Burnett. Ako príklad uvádza minerálnu vodu Budiš, ktorá je jedna z najpredávanejších, hoci nie najlacnejších. Zásluhu na tom má dobre vybudovaný imidž.

SkryťVypnúť reklamu

Dosah značky si uvedomujú aj firmy a skôr ako do cenovej politiky investujú do reklamy. "Klienti, ktorí majú záujem o stabilný podiel na trhu, investujú hlavne do značky a nielen do promoakcií a zliav," myslí si Mazaník.

Dobrá značka môže dokonca kompenzovať aj chýbajúci podiel na trhu. "Ak má značka dobrú propagáciu, môže sa stať, že ju ľudia budú vnímať ako najlepšiu, aj keď nie je najpredávanejšou," nazdáva sa Mazaník.

Tvorcovia značiek a reklám si veľmi dobre uvedomujú aj psychológiu. Niekedy stačí človeka presvedčiť, že značka je dobrá, a on automaticky uverí. "Tlaku reklamy podliehame ľahšie, aj keď si to príliš nepripúšťame. Tak sa stane, že tradíciu si získa značka, ktorá je dobrá len reklamnou kampaňou," upozorňuje psychológ Jozef Javorský. Podľa neho slovenskému spotrebiteľovi stále chýba kritické myslenie. "Aby vedel rozoznať, čo je skutočne dobré a čo je len tlak reklamy, potrebuje zrejme viac praktických skúseností," povedal Javorský.

SkryťVypnúť reklamu

Prieskum uskutočnila agentúra Gfk Slovakia v priebehu júla 2003. Jeho výsledkom je zistenie, ktoré značky považujú Slováci za najlepšie. Výskum bol realizovaný na reprezentatívnej vzorke 1000 respondentov vo veku 15-79 rokov. Bol založený na osobných rozhovoroch.

Najobľúbenejšie značky Slovákov

Pivo

1. Zlatý Bažant

2. Šariš

3. Plzeň-Prazdroj

Mobilné telefóny

1. Nokia

2. Siemens

3. Motorola

Športové oblečenie

1. Adidas

2. Nike

3. Puma

Zrnková káva

1. Popradská káva

2. ŠTandard zmes

3. Jacobs

Komerčné poisťovne

1. Allianz- Slovenská poisťovňa

2. Kooperatíva

3. AMSLICO

Čerpacia stanica

1. Slovnaft/Benzinol

2. OMV

3. Shell

Prečo si spotrebitelia vyberajú značky?

Kupujem značkové produkty,

pretože majú vyššiu kvalitu 2,1

Známa značka mi dáva pocit dô-

very 2,2

Kupujem ich, pretože je to mo

derné 3,1

Kupujem ich zo zvyku 2,7

Kupujem značkové produkty,

pretože mám z toho

dobrý pocit 4,3

Ani neviem, prečo ich

kupujem 4,3

Kupujem ich pre obal 4,1

Kupujem značkové produkty,

pretože ma k tomu núti sociálne

prostredie 4,0

Ako sa rozhodujú spotrebitelia:

Funkčnosť je dôležitejšia

ako značka 1,7

Značkové produkty môžu byť

kvalitné 2,3

Rád by som si kúpil značkový

výrobok, ale nemôžem si to do-

voliť 2,5

Značkové produkty nie sú

nevyhnutne lepšie 2,4

Mám svoju značku, ktorej som

verný 2,8

Radšej by som si nekúpil nič, ako

kupovať neznámu značku 3,7

Ak je nový produkt značky,

na ktorú som zvyknutý,

určite ho vyskúšam 2,7

Ak je zľava na produkt mojej

značky, kúpim si ho 2,7

Kupujem lacné produkty

a neznáme značky 3,7

Pozn.: Respondenti mali možnosť odpovede v rozmedzí

bodov 1 - 5, pričom 1 = určite súhlasím.

Zdroj: Taylor Nelson Sofres, www.stradegia.sk

Najhodnotnejšie značky na svete (v mil. USD)

2002 2003

Coca-Cola (USA)69,63770,453

Microsoft (USA)64,09165,174

IBM (USA)51,18851,767

General Electric (USA)41,31142,340

Intel (USA)30,86131,112

Nokia (FIN)29,97029,440

Disney (USA)29,25628,036

McDonald's (USA)26,37524,699

Marlboro (USA)24,14122,183

Mercedes (NEM)21,01021,371

Zdroj: Interbrand

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy
  2. TV Markíza spustí spravodajský projekt TN live už 9. júna
  3. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí
  4. Plaťte, šetrite, investujte moderne – prehľadne a na pár ťuknutí
  5. Bezlepkové delikatesy od šéfkuchára svetových hviezd
  6. Kozmetika ju najprv zachránila, dnes ňou pomáha iným
  7. IAD Investičný Realitný Fond: Kooperativa mieri do Twin City C
  8. V predaji 3-izbových bytov vedie projekt v Dúbravke
  1. Sovy chránia lesy: LESY SR hlásia úspech s vtáčími búdkami
  2. Iónske alebo Dodekanské ostrovy? Grécke leto má stovky tvárí
  3. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy
  4. Šaca v Lige majstrov futbalovej medicíny
  5. Nové PLANEO už aj v Prešove! Zľava 10 % na všetko a mega tombola
  6. Nová predajňa PLANEO v Spišskej Novej Vsi
  7. Nové Planeo v Košiciach
  8. TV Markíza spustí spravodajský projekt TN live už 9. júna
  1. Kozmetika ju najprv zachránila, dnes ňou pomáha iným 9 680
  2. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 6 326
  3. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 5 690
  4. V predaji 3-izbových bytov vedie projekt v Dúbravke 4 074
  5. Dá sa na Slovensku zbohatnúť poctivo? 3 654
  6. Bezlepkové delikatesy od šéfkuchára svetových hviezd 3 523
  7. Iónske alebo Dodekanské ostrovy? Grécke leto má stovky tvárí 3 480
  8. Hyundai má neodolateľné zľavy. Ušetríte tisícky eur 3 395
  1. Ján Škerko: Príbeh Róberta Fica: Keď ideológia zmizne v dyme eurofondov
  2. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka)
  3. Dagmar Szabó: "Keď zhasne detská izba" – Svedectvo o tom, prečo bojujem za návrat detí domov
  4. Milan Srnka: Virtuálna ceruzka: Politikům se nevěří, politikové se kontrolují.
  5. Otilia Horrocks: Kancelár F. Merz : " Nechcem konflikty, ale keď bude treba musíme niečo spraviť"
  6. Martin Pollák: Kreslený humor XVII
  7. Martin Fronk: Miesto, kde aj ruina dýcha pokojom: Prečo by ste mali zablúdiť do Veľkej Čalomije
  8. Branislav Hláčik: Nedotknuteľná - kapitola 7, kapitola 8
  1. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 42 268
  2. Rado Surovka: Judáš vstal z mŕtvych a podal ruku Ficovi 13 134
  3. Michaela Witters: Dievčatko v škôlke neprehovorilo sedem mesiacov ani slovo. Nakoniec jej pomohlo toto... 8 142
  4. Věra Tepličková: Šok v Levoči 5 422
  5. Radko Mačuha: Teleráno na ministerstve kultúry? 4 615
  6. Otilia Horrocks: Demokrati pod paľbou... trestné oznámenia a fyzická inzultácia 4 407
  7. Tomáš Čajda: Čo sa s tebou stalo Nové Mesto? 4 158
  8. Věra Tepličková: Temné progresívne sily ovládli Brusel 3 991
  1. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
  2. Věra Tepličková: Šok v Bratislave (voľné pokračovanie Šoku v Levoči)
  3. Marcel Rebro: Fico a jeho banda si kupujú za naše peniaze haciendy, Slováci posielajú drony obrancom Ukrajiny
  4. Věra Tepličková: Šok v Levoči
  5. Tupou Ceruzou: Kamarát Viktor
  6. Radko Mačuha: Aj Európa má svoju suverénnu politiku.
  7. Marian Nanias: Jadrová energia - Tomu sa hovorí viera a dôvera...
  8. Tupou Ceruzou: Žiačik
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Škerko: Príbeh Róberta Fica: Keď ideológia zmizne v dyme eurofondov
  2. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka)
  3. Dagmar Szabó: "Keď zhasne detská izba" – Svedectvo o tom, prečo bojujem za návrat detí domov
  4. Milan Srnka: Virtuálna ceruzka: Politikům se nevěří, politikové se kontrolují.
  5. Otilia Horrocks: Kancelár F. Merz : " Nechcem konflikty, ale keď bude treba musíme niečo spraviť"
  6. Martin Pollák: Kreslený humor XVII
  7. Martin Fronk: Miesto, kde aj ruina dýcha pokojom: Prečo by ste mali zablúdiť do Veľkej Čalomije
  8. Branislav Hláčik: Nedotknuteľná - kapitola 7, kapitola 8
  1. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 42 268
  2. Rado Surovka: Judáš vstal z mŕtvych a podal ruku Ficovi 13 134
  3. Michaela Witters: Dievčatko v škôlke neprehovorilo sedem mesiacov ani slovo. Nakoniec jej pomohlo toto... 8 142
  4. Věra Tepličková: Šok v Levoči 5 422
  5. Radko Mačuha: Teleráno na ministerstve kultúry? 4 615
  6. Otilia Horrocks: Demokrati pod paľbou... trestné oznámenia a fyzická inzultácia 4 407
  7. Tomáš Čajda: Čo sa s tebou stalo Nové Mesto? 4 158
  8. Věra Tepličková: Temné progresívne sily ovládli Brusel 3 991
  1. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
  2. Věra Tepličková: Šok v Bratislave (voľné pokračovanie Šoku v Levoči)
  3. Marcel Rebro: Fico a jeho banda si kupujú za naše peniaze haciendy, Slováci posielajú drony obrancom Ukrajiny
  4. Věra Tepličková: Šok v Levoči
  5. Tupou Ceruzou: Kamarát Viktor
  6. Radko Mačuha: Aj Európa má svoju suverénnu politiku.
  7. Marian Nanias: Jadrová energia - Tomu sa hovorí viera a dôvera...
  8. Tupou Ceruzou: Žiačik

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu