japonská automobilka Toyota, a to na označenie svojich nových vozidiel luxusnej triedy, ktoré mienila predávať najmä na americkom trhu. Vlajkovou loďou novej značky sa stal model s označením LS400.
Na nedávnom autosalóne vo Frankfurte mala premiéru už tretia generácia tejto vlajkovej lode, označená LS430. Najvýraznejším dizajnérskym prvkom nového modelu je plochejšia a širšia predná časť so zaoblenou kapotou a modulmi výkyvných reflektorov. Aerodynamické vlastnosti vozidla boli overované v aerodynamickom tuneli Maibara, ktorý bol kedysi postavený pre vývoj vysokorýchlostných vlakových súprav Shinkansen. Mravenčou prácou sa podarilo znížiť súčiniteľ odporu vzduchu na mimoriadne nízku (pre túto triedu vozidiel) hodnotu 0,26. V plochej zadnej časti sú umiestnené zadné svetlá, tvorené svietiacimi diódami. O presnosti výroby karosérie svedčí aj to, že jednotlivé diely sú zhotovené s presnosťou tisíciny milimetra. Elegantný a dynamický vonkajší vzhľad vozidla dotvárajú 18-palcové päťramenné ráfiky z ľahkých zliatin. Podvozok má rázvor 2 925 mm a mnohé jeho časti sú zhotovené z hliníka. Predné i zadné kolesá sú zavesené na dvojitých priečnych ramenách. Vozidlo je sériovo vystrojené elektronicky riadeným systémom vzduchového pruženia, ktorý okrem iného zabezpečuje konštantnú svetlosť podvozku. Pri jazde vysokou rýchlosťou sa však svetlosť automaticky zníži, čím sa zvýši stabilita vozidla. Vozidlo je dlhé 5 025 mm, široké 1 830 mm a vysoké 1 470 mm.
Nový Lexus LS430 je poháňaný 4,3-litrovým vidlicovým osemvalcom s rozvodom OHC, variabilným časovaním ventilov VVT-i a so štyrmi ventilmi na valec. Motor vyvíja maximálny výkon 207 kW pri 5 600 ot/min a svoj maximálny krútiaci moment 417 Nm dosahuje 3 500 ot/min. Táto pohonná jednotka splňuje už dnes emisné predpisy budúcej normy Euro IV. Motor poháňa zadné kolesá prostredníctvom šesťstupňovej automatickej prevodovky Super ECT, ktorá má aj sekvenčný mód. Prevodovka prispôsobuje režim radenia spôsobu vodičovej jazdy a charakteristike cesty.Konštruktéri si dali záležať na odhlučnení motora, takže nový model LS430 patrí podobne ako jeho predchodcovia k najtichším vozidlám na trhu. K technickým novinkám nového Lexusa patrí systém výkyvných reflektorov I-AFS, ktoré zabezpečujú dobré osvetlenie zatáčky, do ktorej vozidlo vchádza. Natočenie xenónových reflektorov do zatáčky nezávisí len na uhle pootočenia volantu, ale aj na rýchlosti jazdy. Parkovacie manévre uľahčuje malá videokamera, umiestnená v držiaku zadnej poznávacej značky. Obraz snímaný touto kamerou sa premieta na displej navigačného systému, pričom grafické symboly vyznačujú miesto, kam vozidlo pri danej výchylke volantu bude cúvať. Činnosť navigačného systému je riadená hlasom, pričom systém rozpoznávania hlasu je schopný dešifrovať približne 300 pokynov. Zabudovaný systém štandardu Bluetooth umožňuje bezdrôtové pripojenie počítača alebo mobilného telefónu. Predné bočné okná sú pokryté špeciálnou vrstvou, odpudzujúcou vodou, čo za dažďa zlepšuje viditeľnosť do strán. Do sériového bezpečnostného výstroja patrí antiblokovací systém s elektronickým rozdeľovaním brzdovej sily, systém trakčnej kontroly, systém podpory núdzového brzdenia a stabilizačný systém VSC. Cestujúcich pri prípadne havárii chránia čelné, bočné a hlavové nafukovacie vankúše. Navyše je nový Lexus ako prvé vozidlo, ponúkané na európskom trhu, vystrojený tzv. kolennými airbagmi. Dva tieto airbagy sú umiestnené v spodnej časti prístrojovej dosky a nafúknu sa spolu s čelnými airbagmi, pričom znížia riziko poranenia nôh. Interiér vozidla je čalúnený kožou a sú v ňom drevené dekoračné prvky. Predné i zadné sedadlá sú elektricky prestaviteľné. Na želanie môže byť vozidlo vystrojené klimatizovanými prednými sedadlami, ktoré môžu byť podľa potreby buď vyhrievané alebo ochladzované (preháňaním studeného vzduchu cez sedák). Do príplatkovej výbavy patria aj sedadlá s masážnou funkciou. Do palubného počítača možno uložiť tri kombinácie polôh volantu, sedadla a vonkajších zrkadiel. Na volante, zhotovenom z dreva a kože, sú ovládacie prvky audiosystému s kazetovým prehrávačom a meničom šiestich CD. Na želanie môže byť vozidlo vystrojené audiosystémom špičkovej firmy Levinson. Do sériového výstroja patrí snímač dažďa na ovládanie stieračov a systém stálej kontroly tlaku v pneumatikách. Na odomknutie vozidla slúži elektronický Smart Key (inteligentný kľúč). Pri priblížení sa k vozidlu na približne jeden meter komunikuje tento "kľúč" s vysielačom v kľučkách dverí a pokiaľ identifikačný kód súhlasí, dvere sa odomknú hneď po dotknutí sa kľučky. Keď si vodič, ktorý má správny elektronický kľúč vo vrecku, sadne do vozidla, odblokuje sa zapaľovanie a motor možno uviesť do činnosti (stlačením tlačidla). Lexus LS430 tretej generácie zrýchli z 0 na 100 km/h za 6,3 sekundy a dosiahne maximálnu rýchlosť 250 km/h.
Autor: rm
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.