Korzár logo Korzár

Audi Le Mans quattro sa (možno) bude vyrábať

Bonbónikom expozície automobilky Audi na tohtoročnom autosalóne vo Frankfurte nad Mohanom bola koncepčná štúdia vyskovýkonného športového vozidla,

nazvaného Le Mans quattro. Už tento názov naznačuje, že táto štúdia má v sebe gény športového vozidla Audi R8, ktoré tri razy triumfovalo v pravdepodobne "najpekelnejších" pretekoch na svete, v dvadsaťštyrihodinovke na okruhu pri francúzskom meste Le Mans. Prvé škice novej štúdie vznikli na jeseň minulého roka a jej konečný dizajn bol schválený v marci. Samotná stavba vozidla teda trvala len niekoľko mesiacov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Štúdia Le Mans sa vyznačuje líniami, ktoré umožňujú na prvý pohľad identifikovať jej príslušnosť do rodiny Audi, pričom najmä pri pohľade z boku je zrejmá istá podobnosť s modelom TT. Dvojmiestna kabína je posunutá pomerne dozadu, pretože hneď za sedadlami (a pred zadnou nápravou) je umiestnená pohonná jednotka. Predné okno je pokryté tenučkou vrstvou hydrofóbneho materiálu, ktorý odpudzuje vodu. Výrazným prvkom prednej časti s mohutnými, vodorovnými rebrami delenými otvormi na prívod chladiaceho vzduchu, sú svetlomety, tvorené sústavou 17 chladených svietiacich diód (LED). "Ledky" sú moderným zdrojom svetla, ktorý má približne desať ráz nižšiu spotrebu ako konvenčé žiarovky, pričom jeho životnosť je oveľa dlhšia. Cez zadné okno vidieť motor, pripomínajúci technickú skulptúru modernej doby. V zadnej časti vozidla je spojler, ktorý sa automaticky vysúva pri rýchlosti 120 km/h. Pri poklese rýchlosti pod 80 km/h sa spojler opäť zasunie, ale stlačením tlačidla na volante môže vodič spojler zaaretovať vo vysunutej polohe. Treba povedať, že po technickej stránke je štúdia Le Mans quattro takpovediac súrodencom športového vozidla Lamborghini Gallardo. Nosnú časť vozidla tvorí hliníkový rám ASF (Audi Space Frame), vonkajšie panely karosérie sú zhotovené z hliníka a uhlíkových kompozitov. Vďaka použitiu týchto ľahkých konštrukčných materiálov je hmotnosť vozidla len 1 530 kg. Predné i zadné kolesá vozidla sú zavesené na dvojitých priečnych ramenách. Tlmiče sú plnené tzv. magnetoreologickou kvapalinou, ktorej viskozitu možno ovplyvňovať pôsobením elektromagnetického poľa. To umožňuje prispôsobovať tuhosť tlmičov v priebehu niekoľkých milisekúnd konkrétnej jazdnej situácii. Tlačidlom na volante môže vodič zvoliť športovú alebo komfortnú charakteristiku tlmenia. Ventilované kotúče predných i zadných bŕzd sú zhotovené z keramického materiálu. Pohonnou jednotkou je vidlicový desaťvalec s uhlom rozovretia radov valcov 90o. Štyri vačkové hriadele v hlavách valcov ovládajú činnosť 40 ventilov. Motor je vystrojený systémom variabilného časovania nasávacích i výfukových ventilov a je prepĺňaný dvomi turbodúchadlami. Podobne ako motory víťazných vozidiel v Le Mans v rokoch 2001 a 2002 je aj motor najnovšej štúdie vystrojený systémom priameho vstrekovania benzínu. Tento systém umožňuje dosiahnuť vysoký výkon pri priaznivej spotrebe paliva. Motor vyvíja maximálny výkon 449 kW a jeho maximálny krútiaci moment je vodičovi k dispozícii v rozsahu od 1 750 do 5 800 ot/min. Krútiaci moment motora sa na všetky štyri kolesá prenáša prostredníctvom šesťstupňovej sekvenčnej prevodovky. Prevodovka môže pracovať v automatickom režime, ale má aj manuálny režim, v ktorom ju vodič ovláda páčkami za volantom. Za normálnych adhéznych podmienok sa moment motora rozdeľuje tak, že na predné kolesá pripadá 40 % a na zadné 60 %. Stredný diferenciál Torsenovho typu však umožňuje zmeniť tento pomer tak, aby sa väčšina momentu dostávala na nápravu s lepšími trakčnými podmienkami. Rozdelenie momentu medzi prednú a zadnú nápravu môže variovať od pomeru 20:80 až po pomer 70:30. Štúdia jazdí na 20-palcových kolesách, pričom predné pneumatiky majú rozmer 255/30, zadné 295/30. Ráfiky sú na náboji upevnené pomocou centrálnej matice, ktorá je prostredníctvom voľnobežky istená proti samovoľnému uvoľneniu. V prednej časti vozidla je malý batožinový priestor objemu 100 litrov.

SkryťVypnúť reklamu

Vodič a spolujazdec sedia na športových sedadlách a sú pripútaní štvorbodovými bezpečnostnými pásmi. Multifunkčný volant má sploštenú spodnú časť a sú na ňom štyri tlačidlá. Jedno slúži na ovládanie spojlera, druhé na zmenu charakteristiky tlmenia podvozku, tretie má názov Pit Stop a slúži na jazdu cez úseky, na ktorých je obmedzená rýchlosť. Najzaujímavejšiu funkciu má však štvrté tlačidlo. Týmto tlačidlom si vodič môže na displej vyvolať schému okruhu v Le Mans. Pri jazde na tomto okruhu sa vodičovi objaví informácia o tom, akou rýchlosťou môže prechádzať najbližšou zákrutou.

Štúdia Audi Le Mans quattro je postavená na podvozku s rázvorom 2 650 mm, jej dĺžka je 4 370 mm, šírka 1 900 mm a výška 1 250 mm.Vozidlo zrýchli z 0 na 100 km/h za 3,7 sekundy, z 0 na 200 km/h mu to trvá 10,8 sekundy. Maximálna rýchlosť je elektronicky obmedzená na konvenčnú hodnotu 250 km/h, i keď teoreticky stanovená najvyššia rýchlosť je 345 km/h. Len teoretická je zatiaľ aj možnosť, že by sa toto vozidlo dostalo do sériovej výroby. Firma Audi musí najprv vyhodnotiť reakcie publika na frankfurtskom autosalóne a až potom sa rozhodne, či toto nádherné vozidlo bude aj sériovo vyrábať.

SkryťVypnúť reklamu

Autor: rm

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  2. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  3. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  4. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  5. Plátené tašky a opakované použitie
  6. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor
  7. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  8. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy
  1. Oslava ako v Hollywoode: Kaufland má narodeniny, pozýva aj vás
  2. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  3. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  4. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  5. Podpora projektov, ktoré učia ľudí postaviť sa za seba
  6. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  7. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  8. Detox pre vaše auto. Prejaví sa v spotrebe aj vo výkone
  1. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 8 250
  2. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 5 253
  3. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 4 742
  4. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 4 567
  5. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 243
  6. Iónske alebo Dodekanské ostrovy? Grécke leto má stovky tvárí 3 730
  7. Plátené tašky a opakované použitie 2 790
  8. Kozmetika ju najprv zachránila, dnes ňou pomáha iným 2 057
  1. František Kukura: Lucifer: Nositeľ zakázaného svetla
  2. Henrich Krejča: Mojich 15 európskych cestovateľských tipov na rok 2025.
  3. Jan Pražák: Jak ubohá migrantka bojovala s naší mateřštinou
  4. Dada Vozáriková: Splavovali sme tmavú zatopenú baňu v Slovinsku na kajakoch (+ video)
  5. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  6. Samuel Ivančák: Iron Maiden oslavujú 50 rokov. Bratislavským koncertom dokázali, že ich odkaz tu s nami bude aj o ďalšie polstoročie
  7. Vladimír Bojničan: Miklošov omyl: Nie progresivizmus, ale konzervatívny klerikalizmus priviedol svet do postfaktického chaosu
  8. Timotej Opálek: Peter Doherty - Felt Better Alive
  1. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 27 932
  2. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 24 190
  3. Rado Surovka: Judáš vstal z mŕtvych a podal ruku Ficovi 13 088
  4. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 11 638
  5. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 11 217
  6. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 10 700
  7. Věra Tepličková: Šok v Levoči 5 794
  8. Michaela Witters: Dievčatko v škôlke neprehovorilo sedem mesiacov ani slovo. Nakoniec jej pomohlo toto... 4 899
  1. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  2. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  3. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  4. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  5. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  6. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
  7. Věra Tepličková: Šok v Bratislave (voľné pokračovanie Šoku v Levoči)
  8. Marcel Rebro: Fico a jeho banda si kupujú za naše peniaze haciendy, Slováci posielajú drony obrancom Ukrajiny
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. František Kukura: Lucifer: Nositeľ zakázaného svetla
  2. Henrich Krejča: Mojich 15 európskych cestovateľských tipov na rok 2025.
  3. Jan Pražák: Jak ubohá migrantka bojovala s naší mateřštinou
  4. Dada Vozáriková: Splavovali sme tmavú zatopenú baňu v Slovinsku na kajakoch (+ video)
  5. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  6. Samuel Ivančák: Iron Maiden oslavujú 50 rokov. Bratislavským koncertom dokázali, že ich odkaz tu s nami bude aj o ďalšie polstoročie
  7. Vladimír Bojničan: Miklošov omyl: Nie progresivizmus, ale konzervatívny klerikalizmus priviedol svet do postfaktického chaosu
  8. Timotej Opálek: Peter Doherty - Felt Better Alive
  1. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 27 932
  2. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 24 190
  3. Rado Surovka: Judáš vstal z mŕtvych a podal ruku Ficovi 13 088
  4. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 11 638
  5. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 11 217
  6. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 10 700
  7. Věra Tepličková: Šok v Levoči 5 794
  8. Michaela Witters: Dievčatko v škôlke neprehovorilo sedem mesiacov ani slovo. Nakoniec jej pomohlo toto... 4 899
  1. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  2. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  3. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  4. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  5. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  6. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
  7. Věra Tepličková: Šok v Bratislave (voľné pokračovanie Šoku v Levoči)
  8. Marcel Rebro: Fico a jeho banda si kupujú za naše peniaze haciendy, Slováci posielajú drony obrancom Ukrajiny

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu