s ich špecifickými vývinovými poruchami.
K špecifickým poruchám učenia patrí aj dyslexia, čiže špecifická porucha čítania u detí s normálnou inteligenciou a intaktnými zmyslami. Prejavuje sa výraznými chybami čítania, neschopnosťou spájať ich do slov a celkovým spomalením tempa čítania, prípadne sťaženou reprodukciou obsahu čítaného. Je to relatívne častá porucha, ktorá podľa niektorých autorov postihuje 4 - 15 percent žiakov základných škôl, pričom je častejšia u chlapcov ako u dievčat, približne v pomere 7:3.
Tak tomu bolo aj v prípade piataka Petra, ktorý prišiel do pedagogicko-psychologickej poradne v sprievode rodičov z dôvodu ťažkostí v učení. Od prvého ročníka mal ťažkosti najmä slovenskom jazyku. Zaostával v čítani a pomaly písal. V 1. a 3. ročníku vynechal veľa vyučovacích hodín pre chorobu, tretí ročník opakoval zo zdravotných dôvodov. Po opakovaní sa zlepšil v matematike, ale prospech v slovenskom jazyku zostal dostatočný. Pri vyučovaní je unavený a pasívny, cez prestávky živý.
Psychologickým vyšetrením boli zistené nevyrovnané prejavy intelektu. V oblasti pojmového myslenia dosahovali úroveň nižšieho priemeru, ale v úlohách mechanickej vštiepivosti boli veľmi dobré. Koncentrácia pozornosti podliehala výkyvom, čo sa prejavilo v nízkych výkonoch počtového úsudku. V názorových úlohách dosiahol chlapec celkom primeraných výsledkov (na úrovni vyššieho priemeru). Manuálnu obratnosť mal podpriemernú až slabo priemernú. Podpriemerné boli výkony v čítaní a pravopise. Záver z vyšetrenia bol ten, že u chlapca ide o percepčnú a motorickú dysfunkciu na báze oslabeného nervového systému (ĽMD) pri normálnom intelekte.
Peter bol zaradený do starostlivosti špeciálneho pedagóga, ktorý v spolupráci s rodičmi uskutočnil špeciálny nácvik čítania. Pri postupnom prekonávaní ťažkostí sa osvedčilo bezprostredné uznanie za každý prejav dobrej snahy chlapca a tolerovanie výkonov (najmä grafických a manuálnych), ktoré chlapec nestačil uspokojivo zvládnuť. Chlapcovi veľmi pomohla snaha triednej učiteľky jednať s ním pri plnom porozumení pre jeho problémy. Boli vytvorené predpoklady pre to, aby sa učebné výsledky chlapca zlepšili, čo sa aj stalo.
Petrov prípad ukazuje, že nie je zriedkavým javom, kedy ťažkosti v učení nie sú vždy dôsledkom znížených intelektových schopností, ale iných, v našom prípade špecifických porúch učenia na báze oslabeného nervového systému, ktoré je možné v rámci spolupráce rodičov s odborníkmi riešiť v záujme dieťaťa.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.