dochádzku, lajdáckosť a podobne.
Jedna mamička sa mi v týchto dňoch posťažovala, že jej prváčka rada chodí do školy, učí sa, ale je neporiadna. Zo školy sa vracia neupravená, tiež učiteľka ju napomína, že nemá v poriadku školské potreby. Mamička chce radu, ako má voči dcérke postupovať.
Veľa prvákov sa práva bezproblémovo a dobre sa učia. V škole je učiteľka s nimi spokojná, jedine to im vyčíta, že sú neporiadni. V tejto súvislosti treba zdôrazniť, že také dieťa zrejme až do obdobia, kedy začne chodiť do školy, nebolo nútené udržiavať si poriadok vo svojich veciach, teda nebolo zodpovedné za svoj "vlastný kútik". V rodine má mať každý člen rodiny určené svoje povinnosti, ktoré si musí plniť. Ak rodičia žijú v spoločnej domácnosti so svojimi rodičmi, dá sa predpokladať, že starí rodičia rozprestrú "svoje krídla" nad milovaným vnúčaťom a urobia zaň aj také elementárne povinnosti, ktoré vzhľadom na svoj vek je schopné urobiť aj samo.
Je bezpodmienečne nevyhnutné, aby si dieťa aspoň od prvého ročníka zvyklo na určitý denný program. Tak, ako v predškolskom veku je do neho zahrnuté aj usporiadanie hračiek po ukončení hry, teraz bude pariť k jeho dennému programu aj príprava na ďalší vyučovací deň vrátane uloženia školských pomôcok do školskej tašky. tým však nevynímame možnosť - aspoň spočiatku - aby rodičia skontrolovali školskú tašku. Keď sa naučí byť zodpovedné za prípravu svojich školských pomôcok podľa rozvrhu, zvykne si aj na to, že si ich uloží na svoje miesto v školskej taške nielen doma, ale aj v škole.
Musíme si uvedomiť, že dieťa nesmieme viesť k samostatnosti násilne, ale postupne, primerane jeho veku. Jedným z predpokladov úspechu pri výchove dieťaťa k samostatnosti a zodpovednosti je, aby rodič sám predchádzal svojim príkladom. Každý člen rodiny by mal mať vymedzený určitý okruh povinností v rodinnom prostredí, za ktoré zodpovedá.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.