minulosti, zdanie však môže tentoraz trochu podvádzať. Koalícia na rozdiel od predchádzajúcich pokusov o zákon zákonov totiž nemá jasnú väčšinu. Nepriamym dôsledkom Mojžišovej kauzy je, že opozícia, s ktorou sa donedávna akože dalo počítať (Klub nezávislých poslancov, časť HZDS), sa radikalizuje. Navyše, situácia vo vládnom tábore, čo sa týka najmä vnútorných vzťahov, sa mení deň od dňa.
Hoci ANO po vstupe Ruska do vlády asi prestane byť každodennou rozbuškou, vážne varovanie prichádza z nečakanej strany. SMK s razanciou pre ňu nevídanou ohlasuje pre seba vraj neprekročiteľnú podmienku: Nepodporí rozpočet, ak poľnohospodári nedostanú úplné dorovnanie priamych dotácií do výšky 55 percent úrovne Európskej únie. Keďže požiadavka bola vyslovená verejne a nekompromisne, manévrovací priestor na dohodu - ako vždy v takýchto situáciách - sa povážlivo zužuje. Práve SMK pritom bola doteraz tou stranou, ktorá prízvukovala neverejné riešenie programových sporov - práve preto, aby sa zainteresovaným nezužovalo do budúcnosti ústupové pole.
Odporca, minister financií (podporovaný premiérom a paktom SDKÚ-ANO), dal pritom už tiež zreteľne a verejne najavo, že 50 percent priamych platieb je hraničné pásmo, cez ktoré už nepôjde. Dorovnať družstevníkom ich biznis, samozrejme, nie je trestné ani zákazané; SMK ale musí nájsť kapitolu v rozpočte, z ktorej sa uvoľnia zdroje, odkázal Ivan Mikloš. A to je hľadanie asi rovnako perspektívne, akoby tých 600 miliónov mal Bugár nájsť na ulici... Deficit - 3,9 percenta HDP - je pritom posvätná krava, na ktorú Mikloš dovolí siahnuť asi ako na svoju zákonitú manželku.
Politický problém je ten, že SMK môže v NR SR pretlačiť svoj pozmeňovací návrh s podporou opozície. Bolo by to porušenie koaličnej zmluvy ako hrom, vládne spoločenstvo ale už dávno nefunguje normálne. Bugár teda nemusí mať zábrany - a aj to dáva na známosť. Ak sa s opozíciou v kauze agrosubvencií spojí, Mikloš už tiež pohrozil, čo urobí - stiahne z rokovania celý rozpočet, na čo má ako predkladateľ právo. A sme na prahu rozpočtového provizória, čo síce nie je tisícročná voda, ale následky by boli zlé a presahujú rámec tejto úvahy. Podstatné je, že SMK sa v tejto chvíli tvári, akoby sľuby svojej agroklientele z juhu povyšovala nad záväzky ku koalícii. Aj to je dôsledok rozvratu, na začiatku ktorého stál Pavol Rusko (a trochu aj KDH - nehlasovaním za novelu o verejnej službe ešte v decembri).
Ak politicky je prístup SMK iba nešťastný, tak vecne je totálne neudržateľný. Argumentujú tým, že ak družstevníci nedostanú plnú taxu, stratia konkurenčnú schopnosť oproti Maďarsku a Poľsku, kde vlády už sľúbili dorovnanie na 55 percent. Hovoria tiež, že Dzurinda vraj maximum sľúbil po summite v Kodani - a mal by to teda dodržať. Hm - k tomu len toľko: Dzurinda už nasľuboval aj iné, finančne menej komplikované veci. Napríklad konkrétne Bugárovi dohodu s Medgyessym o školských príspevkoch vyplývajúcich z tzv. krajanského zákona. Takže slovo premiéra nie je slovo Božie, všakáno... Tentoraz ale zavádza a mystifikuje Bugár; premiér po Kodani nesľúbil, že poľnohospodári dostanú explicitne 55 percent. Povedal len toľko, že budú ošetrení tak, aby neboli znevýhodnení voči kolegom od susedov (parafráza). A to je podstatný rozdiel.
Miklošov súčasný návrh, teda 50 percent, totiž našich družstevníkov vôbec neznevýhodňuje. Práve naopak. Je síce pravdou, že v absolútnych číslach budú subvencie v SR nižšie, ale - to boli vždy. Keby zostalo v platnosti 50 percent, medziročne (teda oproti 2003) sa priame dotácie na Slovensku zvýšia o 45%. V Maďarsku aj pri dorovnaní na 55% bude medziročné zvýšenie "iba" 24 percent. Takže tak: Argument o znížení konkurencieschopnosti je lživý, keďže určujúci parameter nie je nominálna hodnota, ale percentuálny prírastok oproti minulému roku. Pravda je taká, že aj pri 50 percentách sa konkurencieschopnosť slovenských poľnohospodárov voči maďarským - ZVÝŠI.
Koalícia SMK-agrolobisti jednoducho zneužíva fakt vstupu do EÚ na to, aby dlhodobo iné parametre podpory poľnohospodárstva jednorázovo vyrovnala so susedmi zo severu a juhu, u ktorých je však celá štruktúra sektora i jeho podiel na celkovom HDP kdesi úplne inde. To je nehorázne vypaľovanie verejných financií. Reči o strate konkurencieschopnosti a podobne sú obyčajný podvod. Už terajších 50 percent je absolútne neopodstatnených - bez toho, že by pohli prstom, dostanú družstevníci v roku 2004 osemnásť miliárd, čo je o 5 mld. viac ako v tomto roku. Existuje ešte jedno odvetvie či činnosť, ktorá na vstupe do EÚ tak rozprávkovo zarobí?
SMK ale vydiera dokonca nepodporou rozpočtu. Bugár nás práve zbavuje posledných ilúzií, že sú slušnejšou stranou, než ich "slovenskí" súputníci.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.