Dôvodom je skutočnosť, že v ostatnej previerke zdravotnej spôsobilosti nevyhoveli prísnym požiadavkám.
"Prešli sme na odlišné zdravotné klasifikácie, a preto sa robila komplexná previerka zdravotnej spôsobilosti jednotlivých príslušníkov. Traja hasiči v okrese nevyhoveli a budú musieť odísť. Je medzi nimi aj veliteľ hasičskej stanice v Bidovciach," hovorí riaditeľ Okresného riaditeľstva HaZZ Košice-okolie Ing. Ľubomír Hochvart.
Ako dodáva, problémy s naplnenosťou stavu hasičov na "okolí" nemajú. V Bratislave totiž napríklad chýba až osemdesiat hasičov, v Košiciach tiež nie je plný stav. "Záujem je, ale to prikladám nízkej zamestnanosti v tomto teritóriu. Aj keď platy nie sú bohvieaké, stav aspoň na minimálnu hranicu doplníme."
Dôvod, že hlavne mladí ľudia nemajú veľký záujem o túto prácu, je prostý. Nástupný plat je 5 000 korún. Hasičov na okolí okrem iného trápi aj vysoký počet požiarov. Veď už na konci novembra "prešvihli" minuloročný počet, a čo sa týka štatistík, tento rok to bude historický rekord. "Evidujeme dve usmrtené osoby. Škody prevyšujú desať miliónov korún."
K najvážnejšiemu požiaru došlo v polovici júna v Turni nad Bodvou, kde horel kabelkový dopravník cementárne. Škoda bola vyčíslená na šesť miliónov. O dva mesiace na to zhorel vo vozidle Audi 80 v lokalite obce Štós jeho vodič, koncom septembra utrpelo popáleniny nezlučiteľné so životom malé dievča pri požiari slamy. "To je štatistika, vieme však, že dôsledkom plameňov prišlo o život viac ľudí. Neraz nás však už k požiaru nezavolajú, lebo oheň uhasil niekto iný. Vyšetruje to polícia a ja sa až ráno z Korzára dozviem, že horelo v okrese. Považujem to za paradox."
Hlavne jarné mesiace boli hektické, aj čo sa týka vypaľovania porastov. Veď horelo až 150-krát. "Ľudia sú nepoučiteľní, a aj keď robíme prevenciu, upozorňujeme prostredníctvom obecných rozhlasov či v školách, nepomáha to. Robili sme i hliadkovú činnosť... a vidíte. Je ťažké niekoho postihnúť, lebo zvyčajne ho pri čine nechytíte. Aj napriek tomu sme udelili tri blokové pokuty a rieši sa desať priestupkov."
Už tradičným problémom slovenských hasičov je technika. Pokiaľ nám okolité štáty ešte pred viac ako desiatimi rokmi tak trocha závideli, dnes sa situácia obrátila.
"Najmladšie auto, ktoré vlastníme, má štrnásť rokov, výnimku netvoria ani tridsaťročné kusy. Techniku udržiavame v prevádzke len vďaka obetavosti hasičov. Situácia je však vážna, už sa musí niečo urobiť, veď príkladov, keď zlyhala na Slovensku technika, je viacero. Máme prísľub od ministra, že niečo na budúci rok dostaneme."
A verí týmto sľubom? "Iné než veriť nám neostáva," dozvedáme sa od Ľ. Hochvarta, ktorý na našu otázku, či neuvažovali premenovať hasičské stanice na múzeum, odpovedá: "Možno by to aj zodpovedalo stavu, ale to by nám neprešlo."
Je vôbec možné v dohľadnom čase z hľadiska techniky dobehnúť aspoň susedov - Poľsko či Maďarsko?
"Ak by boli peniaze, dosť peňazí každý rok, tak možno za tri, štyri roky. Dúfame, že po vstupe do Európskej únie sa bude na hasičov hľadieť trocha ináč."
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.