palube pristáli aj technici Luftwaffe. Phantom sa tak po Mirage III RS stáva ďalším exponátom galérie prezidentských lietadiel Múzea leteckej techniky.
Tento dvojmotorový dvojmiestny stíhací dolnoplošník poháňajú dva prúdové motory rýchlosťou 2,2 machu, pričom jeden mach predstavuje 1 100 až 1 200 kilometrov za hodinu v závislosti od nadmorskej výšky a vlhkosti vzduchu. Rozpätie krídel predstavuje 11,77 metra a dĺžka stroja sa pohybuje na úrovni 19,2 metra.
"V roku 1953 spoločnosť McDonell začala práce na štúdii dvojmotorového stíhacieho lietadla pre prevádzku za každého počasia, ktoré by vo výzbroji US Navy nahradil typ McDonell F-3H Demon. V roku 1955 dostala firma zákazku na dva prototypy lietadla a päť strojov overovacej série," dozvedeli sme sa od pracovníkov múzea o histórii Phantoma.
Prvýkrát Phantom vzlietol 27. 5. 1958. Bolo to prvé lietadlo, ktoré dokázalo objaviť, identifikovať a zničiť ľubovoľný cieľ v dosahu svojho radaru bez akejkoľvek pomoci pozemných rádiolokátorov.
"Prekvapivé výkony a možnosti lietadla primäli US Navy objednať prvú sériovú verziu F4H-1 v roku 1964 premenovanú na F4A. Tento typ lietadla zaradili do svojej výzbroje ako US Navy, tak aj US Air Force."
Phantomy našli uplatnenie a hrali významnú úlohu v Ázii, slúžili v letectve Egypta, Iránu, Izraela, Japonska, Južnej Kórei, Nemecka, Grécka, USA, Španielska, Turecka, Veľkej Británie a dočasne slúžili aj v Kráľovskom letectve Austrálie. V čase svojho vzniku prekonali niekoľko rekordov. "Stroj koncom šesťdesiatych rokov prekonal výškový rekord dosiahnutý, keď sa vzniesol na hranicu 30 040 metrov. O dva roky neskôr dosiahol maximálnu rýchlosť 2585,43 kilometra za hodinu."
Počas rokov prevádzky bolo vyrobených niekoľko modifikácií Phantomu, pričom hlavná sériová verzia niesla označenie F-4E. V roku 1971 si vláda SRN objednala dodávku 175 strojov. Pre možnosť použitia rakiet Sparrow, Maverick a Sidewinder boli nemecké stoje inovované v 80-tych rokoch. Boli vybavené počítačmi pre riadenie streľby, zariadením na zvýšenie odolnosti voči elektronickému rušeniu, systémom, umožňujúcim let za každého počasia, novým prístrojovým vybavením kabíny, či inovovaným rádiolokátorom."
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.