mienia povedať a zväčša bez väčšej diskusie sa rozíde tých pár poctivcov, ktorí na takéto zhromaždenie prídu. Opak bol pravdou na poslednom verejnom zhromaždení vo Vranove nad Topľou. Stačí zaradiť do jeho programu záležitosť, ktorá sa bytostne dotýka ľudí a hneď je aj účasť vysoká, aj diskusia bohatá. Do 200 obyvateľov tohto mesta pritiahla na verejné zhromaždenie otázka vylúčenia dopravy z centra mesta. Jej riešenie, či neriešenie totiž pocítia na vlastnej koži.
Poslanci mestského zastupiteľstva (MsZ) vo Vranove nad Topľou sa tohto roku niekoľkokrát zaoberali riešením tejto otázky. Mestská samospráva po príklade susedných okresných miest Humenné a Michalovce chce taktiež zriadiť pešiu zónu. Vedie ju k tomu nielen snaha skultúrniť a spríjemniť život v centre mesta, ale aj dopravná situácia, ktorá tak v centre, ako aj v niektorých častiach mesta podľa vyjadrenia zástupcov mestskej samosprávy je kritická a čochvíľa bude aj kolapsová. Na odvrátenie tejto situácie potrebuje odkloniť dopravu z centra mesta. Vedenie mesta zadalo vypracovania štúdie o dopravnej situácii a tá ukázala, že centrom mesta za 24 hodín prejde oboma smermi okolo 16 tisíc áut. Pre mesto ako Vranov je to priveľa. Tým viac, že okolo tohto mesta ako jedného z dvoch v Prešovskom kraji vedie cestný obchvat, ktorý odkláňa tranzitnú dopravu.
Vranovským poslancom predložili niekoľko variantov riešenia odklonu dopravy z centra mesta, lenže ani s jedným sa nestotožnili. Vyžadovali si príliš veľké finančné náklady, ktoré sú pre mesto takéhoto typu neúnosné, alebo rátali s asanáciou niekoľkých bytových domov a sťahovaním obyvateľov, čo v súčasnosti pre Vranov nie je reálne. Preto poslanci priamo na zasadnutiach MsZ prichádzali s návrhmi, ktoré by boli pre mesto únosné a zároveň by riešili dopravnú situáciu v centre mesta. Na jednom z predchádzajúcich zasadnutí sa poslanci zhodli na vybudovaní asi 200-metrového prepojenia ulíc poza budovou okresného úradu. Rozbehli sa aj rokovania, ktoré by umožnili realizáciu tohto riešenia. Na ďalšom zasadnutí sa však rozhodli pre finančne ešte výhodnejší variant, ktorý ráta s využitím súčasnej cestnej infraštruktúry okolo centra mesta. Napokon sa dohodli, že konečné rozhodnutie ponechajú na občanov s tým, že musia mať v tom jasno do konca roka. Preto na verejnom zhromaždení rozdali občanom anketné lístky s otázkami, či súhlasia alebo nie s rekonštrukciou centra mesta, so zriadením pešej zóny a vylúčením dopravy z tejto časti mesta. Včerajšie vyhodnotenie ankety ukázalo, že občania s tým súhlasia. Aspoň tí, ktorí prišli na verejné zhromaždenie, sa súhlasne vyjadrili zhruba v pomere 8 : 1.
Tomu predchádzala dosť búrlivá diskusia. Ľudí zaujímalo, ako mieni vedenie mesta po zriadení pešej zóny v centre mesta nahradiť parkovisko pred okresným úradom. Veľká debata sa rozprúdila okolo ulice Janka Kráľa, s ktorou sa v tomto variante ráta ako s jednosmerkou. Chceli vedieť, ako bude riešená autobusová doprava. Postarší Vranovčan s odporúčaným návrhom nesúhlasil: "Týmto návrhom chcete zvaliť dopravu na ľudí, ktorí tam bývajú. Pešiu zónu zrobte z jednej aj druhej strany a hlavný ťah urobte centrom mesta." Primátor mesta Tomáš Lešo na pripomienky o zvýšenom hluku reagoval: "Decibely vznikajú tam, kde sa autá stretávajú." Práve takýmto tvrdením argumentoval výhodnosť jednosmernej premávky na vytypovaných uliciach mesta.
Zároveň informoval prítomných o priebehu rokovaní s rímskokatolíckou farnosťou o vysporiadaní pozemku pri pošte. Ten patrí farnosti, ale práve v tomto úseku pri realizácii navrhnutého variantu mesto potrebuje rozšíriť križovatku, kam by mala ústiť odklonená doprava z centra mesta. "Farskej rade sme predložili dva varianty. Jeden takmer ideálny pre dopravu a druhý kompromisný. Ani jeden variant nebol prijatý pozitívne," vyjadril sa na verejnom zhromaždení T. Lešo a dodal, že mesto chce spolupracovať s každou inštitúciou, čoho dôkazom je aj skutočnosť, že mestská samospráva vyčlenila na opravu strechy kláštora Paulínov 400 tisíc korún: "Tak ako mesto vychádza v ústrety jednotlivým inštitúciám, tak sme ústretovosť očakávali aj od farskej rady." T. Lešo poznamenal, že farskej rade predložia tretí návrh, ktorý však nešpecifikoval.
Toto verejné zhromaždenie dáva možnosť vranovským poslancom ešte na decembrovom zasadaní MsZ prijať generel dopravy mesta. Na tomto zasadnutí sa opäť bude diskutovať aj o pôvodnom návrhu zriadiť pešiu zónu po stranách námestia Slobody v centre mesta a cez neho viesť jednosmernú dopravu. Časový harmonogram riešenia centra mesta ráta v budúcom roku s vyhlásením súťaže o štúdiu na riešenie centra mesta, ešte v tom istom roku ju vyhodnotiť za účasti občanov a do konca roka 2004 vypracovať projekt, ktorého realizácia by sa mala začať v roku 2005.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.