Napokon, veď posledná Grand Prix Československa, za účasti svetovej špičky, sa jazdila už v roku 1949, teda po známych februárových udalostiach. No aj keď sme neskôr dianie kráľovskej disciplíny museli sledovať iba cez "sklo", i tak o nás a našej vášni svet vedel svoje. Odvtedy síce okolnosti rozdelili Československo na dve krajiny, no spoločná vášeň Slovákov a Čechov pre vôňu benzínu zostala aj naďalej. Nemôžeme sa teda netešiť aj my s príležitosti, ktorú minulý týždeň dostal po Tomášovi Engem druhý Čech v F1, dvadsaťročný Jarek Janiš.
"Splnil sa mi môj sen," priznal sa po návrate domov Janiš novinárom. "Je to jedinečný zážitok, ktorý sa nedá porovnať s ničím iným. Už samotný výjazd z boxov je zážitok, pretože akcelerácia je úžasná. Najväčší rozdiel je však v brzdách. Sú tak účinné, že brzdíte prakticky až v zákrute. Na konci cieľovej i protiľahlej rovinky som brzdil asi o 50 až 60 metrov neskôr ako vo formule 3000! Samostatnou kapitolou je aj elektronika. Na volante je možné nastavovať veľa vecí, ktoré menia správanie sa vozidla. F1 je jednoducho absolútna špička." Opisoval ochotne a s nadšením každý detaily mladý Olomoučan. Napokon, veď usadnúť do kokpitu monopostu F1 je snom, ktorý sa podarí naplniť iba hŕstke pretekárov na svete a ak sa tak stane, tak človek by si to mal náležito vychutnať. Jarek túto šancu dostal vďaka slušným výsledkom v uplynulom čase a povedzme si rovno, že aj vďaka dobrým vzťahom svojho manažéra Antonína Charouza a Eddieho Jordana. Svoje prvé kilometre v kokpite odjazdil 3.-4.decembra na španielskom okruhu v Jereze. "V stredu som mal najprv niekoľko kôl, aby som sa zoznámil s autom. Netrvalo však ani desať kôl a nad základnými vecami ako radenie, či brzdenie som už nemusel premýšľať. Po zvyšok dňa sme potom pracovali na aerodynamike a pneumatikách." Prioritou tímu bola práca na nastavení, nie naháňačka za čo najrýchlejšími časmi a tak sa Jarkov čas vyšplhal maximálne na hodnotu 1 min. 21,991 sek., zatiaľ, čo najrýchlejší Ralf Schumacher v ten deň zajazdil kolo za 1 min. 17,705 sek. "Snažil som sa začať voľnejšie a neblázniť sa hneď od začiatku. Ak budeme mať zajtra šťastie na počasie, tak priostrím," vysvetľoval Janiš. Lenže vo štvrtok sa počasie zhoršilo. Začínalo sa jazdiť na mokrej trati, ktorá však postupne schla. Keď už to vyzeralo na suché testy, tak sa opäť rozpršalo a zvyšok testov sa jazdilo na mokru. Ako si so situáciou poradil mladý Moravák? "Radšej by som jazdil na suchu, pretože som už vedel, kde zrýchliť. Okrem toho by som na suchu odjazdil aj viacej kôl, pretože chvíľami pršalo tak, že nemalo zmysel jazdiť. Jazda na vode však bola veľmi dobrou skúsenosťou. Pneumatiky Bridgestone majú fantastickú priľnavosť. Skúšali sme rôzne typy a rozdiel bolo hneď poznať. Jediným problémom bolo, keď zrazu začalo príliš pršať, na trati bolo príliš veľa vody a chytil som aquaplaning." Jarek si tak vyskúšal aj štrkovú zónu, no aj napriek tomu mohol byť pri bilancovaní dňa spokojný. Prečo? Jeho časy boli porovnateľné s časmi monopostov williams a rýchlejšie ako časy mladého Nica Rosberga i Nelsona Piqueta juniora! Presnejšie Janiš zajazdil naj kolo za 1:28,001 min., Piquet jr. 1:28,640, Rosberg 1:30,262 a napríklad Ralf Schumacher za 1:26,976 (najrýchlejší bol Badoer na Ferrari časom 1:25,432). Pochopiteľne, že to malo odozvu aj u vedenia tímu Jordan. "Prvý deň Eddie povedal, že to bolo dobré.", približoval názor Eddie Jordana Antonín Charouz. "Jarek si iba pomalšie zvykal na brzdy. O tom sme však s Jarkom hovorili a mal si zvykať pomaly. Druhý deň bol však Eddie prekvapený Jarekovou adaptáciou sa na auto a premenlivé podmienky. Jarek urobil dojem a podľa Eddieho by do dvoch rokov mohol byť na F1 pripravený.". Mladíka si pochvaľoval aj inžinier Dominic Harlow, ktorý mal Janiša na starosti. "Jeho technické hodnotenie správania sa vozidla bolo dosť dobré a presné. Nedával chybné informácie, čo je na nováčika veľmi dobré. Chápal, čo sme od neho chceli. Po každom výjazde sa naviac zlepšoval.". Podľa týchto slov sa teda zdá, že aj druhý Čech vo formule jeden má budúcnosť. Na svoj čas si však bude musieť počkať. Dokedy? Zatiaľ je jasné iba to, že Eddie Jordan si Janiša ešte raz otestuje. Pravdepodobne sa tak stane v priebehu, alebo po skončení ďalšej sezóny. Zatiaľ by Jarek Janiš mal jazdiť v šampionáte F3000 a pravdepodobne aj v sérii DTM. Myslím si, že mu v sezóne 2004 budeme spoločne držať palce a dúfať, že už v tej ďalšej sa v F1 dočkáme ďalšieho českého pretekára.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.