poľnohospodárske stroje prvý sovietsky kombajn. Počas druhej svetovej vojny sa ich výroba dočasne presťahovala do Krasnodarska, odkiaľ sa už ale nevrátila.
Sovietsky zväz dlhodobo prezentoval potrebu výroby maloobjemových osobných automobilov, ale slová k činom mali ďaleko až do roku 1958. Návrh realizovali konštruktéri zo Záporožia spolu s moskovskými automobilkami AZLK a ZIL. Roku 1960 zišiel z výrobného pásu továrne Kommunar prvý Záporožec typu ZAZ 965 s motorom vzadu, zdvihovým objemom 887 cm3 a výkonom 19,8 kW. Vďaka svojmu výzoru si vyslúžil prezývku "Fiatvolkswágenovič", či "Kozak". V druhej polovici šesťdesiatych rokov ho nahradil zmodernizovaný typ ZAZ 966-A známy pod názvom Jalta, určený aj na export. Jeho vzduchom chladený vidlicový štvorvalcový motor s objemom valcov 1200 cm3 bol umiestnený priveľmi vzadu, čo neprispievalo k dobrým jazdným vlasnostiam. Nasledovníkom sa stal ZAZ 968 A (vyrábal sa v období 1973 až 1979). Zaujímavý bol ZAZ 968 M produkovaný v štyroch modifikáciách pre telesne postihnutých vodičov - typ 968 MB pre vodičov s oboma postihnutými dolnými končatinami, typy MG a MD pre vodičov s jednou dolnou končatinou a typ 968 MR pre vodičov s jednou hornou a dolnou aktívnou končatinou. Rad podobajúci sa autám NSU a Fiat pôsobil v osemdesiatych rokoch už zastaralo a až v rámci perestrojky prišiel na trh nový model ZAZ 1102 "Tavria" s výkonom 36 kW a zdvihovým objemom 1100 cm3, ktorý sa epizódne dovážal aj k nám a jeho cena zapríčinila nákupnú hystériu. Na prelome osemdesiatych a deväťdesiatych rokov sa v automobilke s výrobnou kapacitou 150 000 áut ročne pracovalo na prototypoch: ZAZ Nami, ZAZ 1100 Mishka (medvedík) a Dana (Station-Wagon). Tieto nápady zapadli prachom, podnik upadol a pred zánikom ho zachránil ázijský investor, ktorý ho premenoval na Avtozaz-Daewoo. Dnes sa vo výrobnom programe nachádza vydarený sedan Slavuta a od roku 2001 k nemu pribudol luxusný typ Ladoga. Autá zo Záporožia náš trh nikdy nezaplavovali a orientácie ekonomiky výhradne iným smerom tento stav určite nezmení.
Snom asi každého automodelára je vlastniť model Záporožec ZAZ 968. V počte 1500 kusov ho vyrobil závod Tantal Saratov. Príčinou nízkej série bola neočakávane prasknutá forma, v ktorej sa tento mimoriadne vydarený model odlieval.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.