adresovali Colnej správe SR. Odpovedala nám jej hovorkyňa Sylvia Balázsiková.
Je normálne, že si členovia skupiny musia výstroj do terénu, v ktorom neraz trávia tri-štyri dni, kupovať sami (maskáče, čiapky, nepremokavú obuv)? Je reálne, že sa to v budúcnosti zmení?
- Určite nie je normálne, aby si colníci kupovali výstroj do terénu z vlastných prostriedkov a vedenie colnej správy v tejto oblasti prijíma opatrenia a robí ďalšie kroky na zabezpečenie adekvátneho výstroja pre svojich pracovníkov. Tieto opatrenia je možné rozdeliť do dvoch oblastí, a to do oblasti legislatívnej a oblasti finančnej. Je potrebné si uvedomiť, že ide o nie malé finančné nároky na štátny rozpočet. Je však potrebné povedať, že colníci sú vystrojení služobnou rovnošatou, ktorú zabezpečuje colná správa, a niektoré zložky colnej správy vykonávajú štátnu službu buď neustále v civile, alebo striedajú rovnošatu s civilným ošatením. Za to, že buď stále alebo striedavo vykonávajú službu v civile, dostávajú finančnú náhradu vo výške prináležiacej colníkovi v zmysle platnej právnej úpravy.
Colníci sú v teréne odkázaní jeden na druhého. Stretnutie s pašerákmi je často otázkou početnej prevahy. Napriek tomu hliadky colníkov v lesoch na
hraniciach fungujú len prostredníctvom vlastných mobilných telefónov. Služobný majú len jeden, vysielačky tam nefungujú, na čiare totiž chyba
vykrývač. Ma to nejakú logiku?
- Čo sa týka zabezpečenia hlasového spojenia v súčasnosti je v riešení problematika v oblasti utajovaných skutočností a prebieha konanie o schválení priemyselnej bezpečnosti dodávateľov systému. Samozrejme, že aj tu rezonuje otázka finančného pokrytia projektu.
Hraničný priechod Ubľa je v súčasnosti vyťažený na viac ako 300 áut denne. Každé jedno z nich prechádza colnou kontrolou. Pri nej sa však len veľmi ťažko podarí nájsť profesionálne upravené nádrže na pašovanie tovaru. Namiesto jasného pohľadu cez röntgen musia colníci sledovať pohyb vytypovaných áut niekoľko týždňov. Keď sa im podarí nadobudnúť istotu, že konkrétne auto používa pašerák, ich práca nekončí. V Ubli sa totiž prítomnosť nadrozmernej nádrže s cigaretami alebo naftou pre dôkaz odhaliť nedá. Nie je tam ani dielňa, ani znalec. Auto musia odprevadiť v konvoji do Vyšného Nemeckého, kde sa dedukcia colníkov potvrdí alebo nepotvrdí. Pripravujete zmenu? Je nádej, že autá zaistené colníkmi doplnia ich vozový park pozostávajúci z felicií a nív? Napríklad terénna Toyota Land Cruiser zadržaná pred pár týždňami by im v nerovnom boji s pašerákmi pomohla.
- Zabezpečenie kontrolnej haly na Hraničnom priechode Ubľa je problematické z hľadiska jej možného umiestnenia. Ale aj napriek tomu je snaha vedenia colnej správy zabezpečiť túto halu buď priamo na HP (odhadovaný náklad 20 000 000 Sk), alebo v jej bezprostrednej blízkosti. Vzhľadom na podobné problémy pracovníkov MV SR, ktorí vykonávajú svoju činnosť na tomto HP, prebiehajú rokovania aj s pracovníkmi úradu hraničnej a cudzineckej polície o možnom "spoločnom obstaraní" kontrolnej haly na tomto HP. Čo sa týka zabezpečenia röntgenovej techniky na vonkajšej hranici, je reálna možnosť zabezpečiť túto techniku z fondov EU. Avšak keď hovoríme o umiestnení tejto techniky na HP Ubľa tak, aby bolo možné röntgenovať celé vozidlá, je to viac ako problematické vzhľadom na ochranné pásma, ktoré si tento druh techniky vyžaduje.
Colná správa používa taký automobilový park, na aký sú finančné prostriedky. Otázka zaisteného terénneho vozidla Toyota Land Cruiser na HP Ubľa je otvorená, to znamená, že celý prípad je ešte v konaní, takže až do uzatvorenia celého prípadu nie je možné k tejto veci sa vyjadriť, avšak vždy je potrebné mať na mysli úmernosť porušenia colných predpisov resp. výšku škody a hodnotu tovaru.
Z odpovedí na vami položené otázky teda vyplýva jediný záver a tým je nedostatok finančných prostriedkov.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.