Vihorlatu lemujúce väčšiu časť budúcej schengenskej hranice Slovenska sú deravé ako sito. Východoslovenský trh je zaplavený pašovanými cigaretami a naftou. Nepreclené cigarety z Ukrajiny sa stále častejšie objavujú aj v Bratislave. Obce v pohraničí vykazujú najvyššiu nezamestnanosť. Na pohľad však život v nich beží tak, ako všade inde. Navyše, je tu najväčšia koncentrácia limuzín (30- aj 3-ročných) parkujúcich na jednom kilometri obecnej komunikácie.
Nehostinnú situáciu v regióne, na ktorý štát zabudol, riešia obyvatelia pohraničia v rámci možností, ktoré im ostávajú. O pašovaní tovaru a ľudí tu ´nikto nič nevie´. "To je verejné tajomstvo, štátom utajovaná skutočnosť," dozvedáme sa opakovane v niekoľkých obciach na východnom konci slovenského sveta. Dopoludnia nás starosta v obecnej krčme s pivom a škatuľkou cigariet s ukrajinským kolkom na stole presviedčal: "Dedina je dnes čistá, nikto s pašovaním nič nemá. Pašovaný tovar sa predáva len na veľkých tržniciach po Prešove a Košiciach. Z našich ľudí s tým už nikto nič nemá." Nasledujúci krátky rozhovor pri inom stole nám priniesol kontakt. V bloku dvadsať metrov za krčmou nám milá školáčka bez okolkov dala vybrať medzi štyrmi značkami cigariet z Ukrajiny. Všetko po tridsať.
Obyvatelia pohraničia útočia na colníkov
Pašeráctvo je neodlučiteľne spojené so samotnou existenciou hranice. Situácia na slovensko-ukrajinskej sa však v posledných mesiacoch mení. V cenovej priepasti vzniknutej pri tovaroch podliehajúcich spotrebnej dani nachádza priestor pre realizáciu stále viac domácich pašerákov. Tovar dnes prestávajú Ukrajinci vláčiť do prvých slovenských dedín. Priamo na hraničnej čiare od nich stovky kartónov cigariet preberá pašerácka Slovač. Za jednu cestu inkasuje nosič päťtisíc korún. Podľa skúseností colníkov a policajtov pôsobiacich v oblasti začínajú byť obyvatelia pohraničných dedín agresívni v úplne neštandardných situáciách. V posledných týždňoch sa colné hliadky stali terčom niekoľkých útokov. Z bežnej kontroly automobilu v hraničnej obci sa museli stiahnuť po útoku dvanástich domorodcov. Nadávky do sku...ných colníkov musela hliadka vykonávajúca svoju každodennú robotu prehrýzť. Pri spontánnom ústupe pred hroziacou presilou si tvrdosť jej bagandží okúsili plechy služobnej felicie colníkov.
"Ľudia v pohraničí sú v takom stave, že čakáme, kedy niekto použije zbraň. Cítia, že sme im stúpili na otlak, že im trháme chlieb priamo od úst," tvrdí člen napadnutej colnej hliadky, patriaci k mobilnej skupine Colného úradu v Prešove. "Cítime, že majú zmapovaný každý náš pohyb, poznajú naše autá, vedia, kde sme."
Obyvatelia pohraničia vnímajú pašeráctvo ako neoddeliteľnú súčasť vlastného života. Na spojku dvíhajúcu mobil pri prejazde služobnej felicie alebo nivy colníkov tu narazíte v každej obci, za každou križovatkou, ráno aj večer.
Ukrajinský pašerák - vycvičený člen polovojenskej jednotky
Pohotovostnú kontrolnú mobilnú skupinu colníkov z Prešova, známu pod skratkou KOMOS, tvoria najlepší z najlepších. Chlapi pravidelne cvičení v streľbe a sebaobrane si maskáče, čiapky, topánky do terénu aj účty za mobil používaný pri stopovaní pašerákov v lesoch pohraničia platia sami. Fajčia riadne zdanené cigarety a vedia, že ešte ani vysielačky im pri konflikte na čiare nepomôžu. Chýba tu totiž kvalitný vykrývač. Na ochrane ekonomických záujmov štátu pracujú minimálne desať rokov. Každý z nich pôsobí v inom regióne Prešovského kraja a na zelenej hranici zároveň.
"Nikto z nás nie je od hraníc. Nikto tu nemá žiadne rodinné ani priateľské väzby. Všetci sme z nejakej inej časti prešovského regiónu," dozvedáme sa na hraničnej čiare v neveľkej skupinke maskovaných mužov, ktorí sa práve vynorili z lesa. Do troj-štvordňových akcií v pohraničí sa vyberajú bez toho, aby o cieli vedeli ich kolegovia či manželky. "Bivakujeme alebo stanujeme v lesoch, pri kontakte s domácimi sa hráme na turistov."
V poslednom čase si colníci nevedia vynachváliť spoluprácu s políciou na hraničných oddeleniach PZ. "Len pri posledných spoločných akciách sme zadržali 3 270 kartónov pašovaných cigariet. Únik na cle a daniach predstavoval takmer dva milióny korún," dozvedáme sa. V dobrej spolupráci plánujú pokračovať. "Máme spoločný cieľ."
Spolupráca colníkov s kolegami na ukrajinskej strane neexistuje. Ukrajinských pašerákov, ktorí sa dostanú do našich lesov, vnímajú ako polovojenských profesionálov. Posledný kontakt s Ukrajincami na našej strane registrujú z októbra. Uprostred noci zadržali polmiliónový kontraband tabaku. Na skupinu ôsmich ukrajinských profíkov však boli krátki. "Zaregistroval som ich, až keď som počul dych prvého z nich za mojím chrbtom. Boli ako mačky, neskutoční profíci. Prieskumák okamžite po odhalení skupiny každého nosiča zvalil na chrbát. Len v polohe prevráteného chrobáka sa mohli dostať z nosidiel s gigantickým nákladom. V momente boli preč. Spolu s políciou sme zadržali len toho prieskumáka. Je nemý."
Polovojakov z Ukrajiny sa colníci v teréne neobávajú napriek tomu, že pôsobia ako kvalitne vycvičené a riadené komandá. "Každý z nich si uvedomuje svoju cenu a snaží sa v kritickej situácii dostať domov." Strach dnes u skúsených colníkov v teréne vyvoláva neuvážená reakcia slovenského mladíka s pištoľou v ruke, cigaretami za desiatky tisíc korún na chrbte a hrozbou basy na krku.
Ekonomické záujmy si štát na hranici chráni ako v osemdesiatomštvrtom
Stopäťdesiat zmarených priestupkov voči colnému systému Slovenska od začiatku roka pokladajú členovia mobilnej jednotky za dobrý výsledok tvrdej dennodennej práce. Okrem úspešných akcií proti pašovaniu cigariet sú nadšení aj z vlastných záťahov proti nelegálnemu dovozu nafty. Prešovskej skupine KOMOS sa od mája podarilo odťať aj štrnásť chápadiel ukrajinskej naftárskej chobotnice.
Štrnásť špeciálne upravených osobných automobilov s viac ako dvestolitrovými nádržami na pašovanie nafty skončilo v rukách colníkov. Ale až po niekoľkomesačnom mapovaní ich pohybu na hranici a po vnútrozemí. Hraničným priechodom Ubľa prejde denne vyše tristo automobilov. Každý z nich je podrobený prehliadke. Cisterna nenápadne zabudovaná v osobnom automobile sa pri nej odhaliť nedá. Na frekventovanom hraničnom priechode nechýba len röntgen, ktorý by nadrozmernú nádrž na pašovaný diesel odhalil už pred prehliadkou. V Ubli nemajú halu, dokonca ani len dielňu so znalcom. Mesiace sledované auto musia kvôli dôkazu o pašovaní v konvoji odprevadiť tridsať kilometrov do Vyšného Nemeckého. Len tu je vhodný priestor a colný znalec oprávnený rozobrať auto do skrutky. Posledný úspešný záťah mali začiatkom novembra na dvojmiliónový 'tereňák' Toyota Land Cruiser. "Môžeme robiť len to, v čom máme stopercentnú istotu. K jej dosiahnutiu je potrebná mravčia práca a schopnosť byť pripravený pracovať kedykoľvek," dozvedáme sa. Jedným z mála prianí colníkov je prepadnutie zadržaných automobilov v prospech realizácie výkonu ich služby.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.