sa však končí pre spotrebiteľov neúspechom. Topánky prinesú na reklamáciu a po 30 dňoch im predavačka oznámi, že chybu si spôsobili sami a preto ju neopravia ani nevrátia peniaze. Tu väčšina zákazníkov rezignuje. Málokto vie, ako dokázať, že právo je na jeho strane. Radšej si kúpi ďalšie topánky na jedno použitie. Preto sme pripravili novú spotrebiteľskú rubriku. Na praktických príkladoch chceme ukázať, že každý sa môže domôcť svojho práva. Stačí len vedieť správne argumentovať, alebo vedieť, kam sa so sťažnosťou obrátiť.
Na otázky odpovedajú profesionáli zo spotrebiteľských organizácií. Títo ľudia denne riešia problémy iných, a preto vedia najlepšie poradiť, ako sa domôcť svojho práva.
V obchode som rozbil fľašu vína a musel som ju zaplatiť. Bol som povinný ju zaplatiť alebo takúto škodu musí znášať predajca?
Podľa zákona za škodu zodpovedá ten, kto ju spôsobil. Ak teda rozbijete fľašu vína a predavač trvá na jej zaplatení, musíte tak urobiť. Väčšina obchodov je však poistená proti spôsobenej škode. Ak sa s predavačom dohodnete, môže byť táto škoda uhradená z poistky. Druhou možnosťou je, že vy máte uzatvorenú poistku o zodpovednosti za spôsobenú škodu. Poisťovňa by vám to mala preplatiť. Ak ste presvedčený, že za rozbitie fľaše nemôžete a obchodník trvá na tom, aby ste na mieste zaplatili za rozbitú vec, môžete sa obrátiť na súd. Tu však musíte dokázať vašu nevinu.
V hypermarkete som si chcel kúpiť akciový televízor. V letáku i na cenovke bola uvedená cena 6990 Sk, pri pokladni mi však naúčtovali o 500 korún viac. Keď som sa ohradil, že to má stáť menej, predavačka mi povedala, že v letáku je chyba a musím zaplatiť vyššiu cenu. Keďže som sa nechcel hádať, zaplatil som. Môžu obchodníci takto postupovať, alebo mi mali televízor predať za cenu uvedenú v letáku?
Cena na letáku je záväzná. Možno ju považovať za zmluvnú cenu medzi zákazníkom a obchodom. Preto je predajca povinný vám výrobok za túto cenu aj predať. Ak sa obchod pomýlil a uviedol do letáku nesprávnu cenu, je povinný opravu zverejniť na viditeľnom mieste. To znamená, že by to malo byť pri vchode do predajne alebo pri samotnom výrobku. Ak je však letáková cena uvedená aj na cenovke, je predajca povinný vám ju za túto cenu predať. V slušnom obchode vám automaticky vrátia peniaze. Ak to nechce urobiť pokladníčka, obráťte sa na vedúcu predajne. Ak ani u nej nepochodíte, obráťte sa so sťažnosťou na príslušný krajský inšpektorát Slovenskej obchodnej inšpekcie. Vo väčšine obchodov vám však peniaze väčšinou vrátia ihneď ako sťažnosťou pohrozíte. V takýchto obchodoch je lepšie viac nenakupovať.
Po jednom nákupe v potravinách mi predavačka pri pokladni oznámila, že som kradol a mám jej preto ukázať tašku. Nechcel som sa hádať, pretože by si ostatní mohli myslieť, že som naozaj niečo ukradol, preto som predavačke podal svoju tašku. Samozrejme, že nič nenašla. Tašku mi len vrátila, neospravedlnila sa a povedala mi, že nabudúce si dá na mňa pozor. Odvtedy som do toho obchodu nešiel. Má predavačka právo prezerať mi tašku?
Žiadna predavačka vám nemôže kontrolovať tašku ani pri príchode ani pri odchode z obchodu. Ak vidí niekoho kradnúť, môže zavolať políciu a zlodeja zadržať, až kým polícia nepríde. Sama však nemôže začať s prehľadávaním zákazníka. Iná situácia je v obchodoch, v ktorých je strážna služba. Tá je v súlade so zákonom oprávnená presvedčiť sa, či osoba, ktorá vstupuje do objektu, alebo ho opúšťa, nemá pri sebe predmety pochádzajúce z protiprávnej činnosti. Môže teda kontrolovať tašku, batožinu alebo prístupné odevné zvršky. Nejde však o osobnú prehliadku. Ak vám strážna služba bude chcieť prezrieť tašku, trvajte na tom, aby tak urobila v predajni pred svedkami. Aby vám neskôr nemohli tvrdiť, že u vás niečo našli. Ak vás bude chcieť prezrieť predavačka, odmietnite to a trvajte na tom, ak vás chce kontrolovať, aby zovolala políciu. Najlepšie je však do takého obchodu prestať chodiť nakupovať.
Minulý týždeň mi prišiel šek na zaplatenie povinného zmluvného poistenia na automobil na budúci rok. Zistil som však, že moja poistka je jedna z najdrahších, ktoré poisťovne ponúkajú. Mám ešte nejakú šancu zmeniť poisťovňu, keď som to nestihol 6 týždňov pred koncom roka?
Jedinou možnosťou ako zrušiť zmluvu s poisťovňou o povinnom zmluvnom poistení motorových vozidiel po 19. novembri, je nezaplatiť poistné. Vaša poisťovňa vám zmluvu automaticky vypovie. Pravdepodobne tak urobí až k 31. januáru. Za prvý mesiac budete teda musieť zaplatiť poistku v starej poisťovni a od 1. februára môžete byť poistený v inej poisťovni.
Autor: im
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.