mala výhrady RVHP, ktorá zakázala členským štátom produkovať veľmi výkonné lokomotívy. Namiesto pôvodne plánovaných sedemdesiatich kusov sa oficiálne z dôvodu prekročenia hmotnosti na trate dostali iba dva prototypy.
Prvá lokomotíva nového radu T 499.0001 uzrelo svetlo sveta 28. 6. 1974. Už pri prvých testoch urobila na skúšobnom okruhu v Cerheniciach rýchlostný rekord - 176 km/h. Po zaradení do depa Děčín vo februári 1977 ju skúšobne využívali v ťažkých nákladných vlakoch. Pravdepodobne kvôli preťaženiu došlo 23. 11. 1979 k požiaru, ktorý vážne poškodil technické vybavenie. Neskôr sa preto používala už len pri skúškach deformačných prvkov a svoju krátku púť ukončila koncom roku 1989 kompletným rozmontovaním.
Druhá lokomotíva radu T 499.0002 bola skonštruovaná 14. 1. 1975 a ihneď si našla miesto v bežnej prevádzke na ČSD. Prvý raz ťahala osobný vlak z Prahy do Berouna 22. 8. 1975. O niekoľko dní osobák nahradil rýchlik Ostravan na trase Praha - Bohumín a späť, ale toto účinkovanie prenasledovala vysoká poruchovosť. "Kyklop" - ako ju kvôli výraznému reflektoru prezývali, bol roku 1977 preradený do depa Děčín a rovnako ako prvý kus ho začali využívať v ťažkej nákladnej doprave. Z prevádzky ho vylúčili pre poruchu v roku 1979. Pred úplným zničením zachránilo Kyklopa prenesenie do depa Nymburk v roku 1994. Na jeho úplnom spojazdnení sa v depe Bohumín pracuje od roku 1997, ale situáciu komplikuje nedostatok technických podkladov.
V dobe vzniku bola lokomotíva radu T 499.0 značne pokroková až špičková. K technickým vymoženostiam patrilo elektrické vykurovanie vlaku, automatická regulácia rýchlosti, elektrodynamická brzda a systém zavesenia podvozkov. Výkon 1764 kW (2400 k) dodával preplňovaný naftový motor KS 12V 230 DR s 12 valcami tvaru V. Priemer kolies predstavoval 1000 mm, rázvor podvozkov 2600 mm a celkový rázvor 12 600 mm. 17 840 mm dlhý stroj mal v službe hmotnosť 85,3 t.
I keď celý konštrukčný rad doplatil na precenenie schopností motora a hnacieho ústrojenstva, stal sa vďačnou predlohou pre veľmi vydarené papierové modely.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.