"unudených" vozidlami klasickej koncepcie. Napríklad americký trh ukazuje naprosto zrejmý odklon vkusu motoristov od tradičných limuzín a rastúcu obľúbenosť veľkopriestorových vozidiel či vanov, vozidiel kategórie SUV a ďalších druhov vozidiel, ktoré vznikli "zmiešaním" doteraz jasne vyprofilovaných kategórií vozidiel. Tento trend sa začína prejavovať už aj v Európe, čo si veľmi dobre uvedomuje aj firma Mercedes-Benz, ktorej silnou doménou boli doteraz najmä klasické limuzíny.
Na januárovom Severoamerickom medzinárodnom autosalóne predstavila firma Mercedes štúdiu Vision Grand Sports Tourer, ktorá je na rozdiel od prvej štúdie GST z roku 2002 - vraj už veľmi blízka budúcemu sériovému vozidlu. Vision GST je štúdiou budúcej cestovnej limuzíny, ktorá bude spájať prvky niekoľkých kategórií vozidiel, a to limuzíny, vanu, vozidla kombi a vozidla SUV. Nová štúdia Mercedes sa vyznačuje všestrannosťou, funkčnosťou, pohodlím, eleganciou a dynamickými jazdnými vlastnosťami. Firma Mercedes-Benz chce týmto vozidlom vyjsť v ústrety tým motoristom, ktorí požadujú technicky špičkový a elegantný automobil pre rodinu, cestovanie, voľný čas i prácu. Koncepcia štúdie GST je výsledkom intenzívneho dialógu, ktorý stuttgartská automobilka viedla a vedie so svojimi zákazníkmi na celom svete. Karoséria vozidla s "mercedesovsky" typickou prednou časťou sa vyznačuje športovou eleganciou, pričom k dynamickému vzhľadu prispieva oblúkovito tvarovaná strecha. V interiéri môže veľmi pohodlne cestovať šesť osôb, pričom každý cestujúci sedí na samostatnom sedadle (či skôr kresle). V konzolách medzi sedadlami sú odkladacie priestory a držiaky na nápoje. Pre cestujúcich v druhom a treťom rade je k dispozícii prehrávač DVD a CD so slúchadlami. Farebné obrazovky sú zapustené do zadnej strany predných opierok hlavy a do zadnej strednej konzoly. Cez panoramatickú sklenenú strechu je celý interiér presvetlený. K variabilnosti využitia interiéru prispieva to, že sedadlá druhého a tretieho radu možno sklopiť a uložiť do podlahy. Tým sa objem batožinového priestoru zväčší na úctyhodných 2 030 litrov. Rovná podlaha a veľké zadné dvere uľahčujú nakladanie a vykladanie. Dekoratívnymi prvkami interiéru sú hliník a vzácne drevo. Aj po technickej stránke je Vision GST mimoriadne moderným vozidlom. Vozidlo má totiž hybridný hnací systém, tvorený kombináciou spaľovacieho motora a elektromotora. Spaľovacím motorom je pozdĺžne umiestnený vznetový vidlicový osemvalec, známy z modelu S. Výkon tohto motora je 184 kW. Doplnkovou hnacou jednotkou je elektromotor výkonu 50 kW. Dokopy teda hnacia sústava disponuje výkonom 234 kW a obrovským krútiacim momentom 860 Nm. Nečudo preto, že Vision GST sa vyznačuje dynamickými vlastnosťami športového vozidla -zrýchlenie z 0 na 100 km/h mu trvá len 6,6 s, maximálna rýchlosť je elektronicky obmedzená na 250 km/h. Elektronická riadiaca jednotka sa stará o optimálne rozdelenie "úloh" medzi vznetový motor a elektromotor. Pri rozbiehaní, parkovacích manévroch a pomalej jazde (napríklad v meste), keď na pohon vozidla nie je potrebný veľký výkon, pracuje len elektromotor a vozidlo neprodukuje žiadne emisie. Až keď vodič žiada od vozidla vyšší výkon napríklad pri razantnom predbiehaní zapne sa aj vznetový osemvalec. Výrobca tvrdí, že v rámci štandardného európskeho jazdného cyklu je spotreba štúdie GST s hybridným pohonom približne o 20 % ako by bola spotreba porovnateľného vozidla, poháňaného len vznetovým motorom. Počas brzdenia pracuje elektromotor ako generátor, dobíjajúci akumulátory. Vozidlo je vystrojené pohonom všetkých štyroch kolies a sedemstupňovou automatickou prevodovkou, ktorú možno ovládať páčkou na stĺpiku volantu a tlačidlami na volante. Štúdia Vision GST jazdí na 21-palcových kolesách a o pohodlie v nej sa vezúcich cestujúcich sa stará aj vzduchový pružiaci systém AIRMATIC.
Sériová verzia nového luxusného cestovného Mercedesa, odvodeného zo štúdie Vision GST, by mala na trh prísť na jar roku 2005. Rad písmen, ktorými sú jednotlivé triedy Mercedesov označované, bude potom rozšírený o ďalšie nový Mercedes bude mať označenie trieda R. Na pohon Mercedesov triedy R, ktoré sa budú dodávať aj v skrátenej verzii (s dĺžkou 490 cm) budú slúžiť vidlicové šesťvalce a osemvalce. Podvozková plošina, pohon všetkých štyroch kolies a vzduchom odpružený podvozok nového erka budú tvoriť aj základ pripravovaného nového modelu triedy M. Obidva nové modelové rady R aj M sa budú vyrábať v americkom závode firmy Mercedes-Benz v Tuscaloose.
Autor: rm
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.