typ R1150 GS, vyrábaný od roku 1999. Ako už vyplýva z označenia, nový model má motor, ktorého zdvihový objem bol zväčšený na 1,2 litra. Nový motor vznikol podstatnou rekonštrukciou doterajšej pohonnej jednotky, pričom optimalizáciou geometrie motora a použitím moderných simulačných metód sa podarilo znížiť jeho hmotnosť o 3 kg. Dvojvalcový motor s protiľahlými valcami (usporiadanie boxer) je najväčšou pohonnou jednotkou, použitou na pohon motocykla kategórie enduro. Novinkou je to, že motor bol vystrojený vyvažovacím hriadeľom, ktorý sa otáča opačným smerom ako kľukový hriadeľ a ktorý minimalizuje vibrácie. Hmotnosť piestov bola znížená z 420 na 410 gramov. Motor je vystrojený digitálnym riadiacim systémom BMS-K, ktorý vyvinula firma BMW. Tento systém spracúva aj signál zo snímačov klopkania, umiestnených vo valcoch. Použitie týchto snímačov umožnilo zvýšiť stupeň kompresie na 11. Elektronická riadiaca jednotka ovplyvnením predstihu zážihu zabráni, aby motor nepracoval v nebezpečnom režime klopkania. Motor má maximálny výkon 74 kW pri 7 000 ot/min, krútiaci moment vrcholí hodnotou 115 Nm pri 5 500 ot/min. Celý výfukový systém je zhotovený z nehrdzavejúcej ocele a jeho hmotnosť je len 10,7 kg. Novovyvinutá šesťstupňová prevodovka má hmotnosť len 13 kg. Blok motora s prevodovkou je súčasťou nosnej konštrukcie motocykla. K tomuto bloku je vpredu i vzadu priskrutkovaný rúrkový priestorový rám. Predné koleso je vedené vidlicou telelever, ktorú firma BMW používa od roku 1993. Zadné koleso je zavesené na výkyvnom ramene paralever. Rozsah pruženia vpredu je 190 mm, vzadu 200 mm. Špeciálne pre model R1200 GS boli vyvinuté ráfiky, odliate z ľahkých zliatin. Predné ráfiky majú priemer 19 palcov, zadné sú 17-palcové. Motocykel je sériovo vystrojený protiblokovacím systémom, ktorý možno (napríklad pri jazde v teréne) vypnúť. Novinkou je použitie inovatívnej palubnej elektrickej siete SWS (single wire system, čiže systém jedného vodiča). Tento systém viedol k radikálnemu zníženiu počtu a dĺžky káblov, pretože umožňuje prenos viacerých informácií (signálov) jedným vodičom. Motocykel je namiesto klasických prístrojov vystrojený čisto elektronickými displejmi. Predný ochranný štítok možno bez použitia nástrojov prestaviť do jednej z piatich polôh. Palivová nádrž objemu 20 litrov je zhotovená z ľahkého a nárazuvzdorného plastu. Sedadlo bolo tiež novovyvinuté a možno ho nastaviť na výšku 840 mm alebo 860 mm nad vozovkou. Na objednávku možno dodať sedadlo, ktoré sa dá nastaviť o 30 mm nižšie alebo vyššie ako štandardné sedadlo. Do príplatkovej výbavy patria aj vyhrievané rukoväte, držiak na prídavnú schránku na batožiny a navigačný systém Navigator II. Na bokoch motocykla upevnené štandardné schránky na batožiny majú objem 37,5 litra (ľavá) resp. 46 litra (pravá). Nový motocykel BMW R1200 GS má rázvor kolies 1 519 mm, je dlhý 2 210 mm a váži 199 kg. Motocykel zrýchli z 0 na 100 km/h za 3,4 sekundy a jeho maximálna rýchlosť je 208 km/h. Spotreba paliva pri rýchlosti 90 km/h je 4,3 l/100 km, pri rýchlosti 120 km/h je to 5,5 l/100 km.
Možno ešte stručne spomenúť, že prvý motocykel BMW s označením GS sa na trhu objavil v roku 1980. Išlo o model R80 GS, vystrojený motorom zdvihového objemu 797 cm3, ktorého výkon bol 37 kW. Bolo to vlastné prvé dvojvalcové enduro na trhu. Odvtedy sa postupne zvyšoval zdvihový objem i výkon motora. Od roku 1980 predala firma BMW okolo 170 000 motoycklov GS, poháňaných plochým motorom boxer. Mimochodom, viete čo znamená skratka GS. Je to Gelände-Strasse, čiže terén-cesta. Dvojkolesové bavoráky s označením GS sa totiž výborne cítia na dobrej ceste i v teréne.
Autor: rm
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.