už stalo zvykom, sezónu otvára klasická Rallye Monte Carlo, ktorá tento rok oslavuje už sedemdesiate druhé narodeniny! Vo vrcholnej kategórii majstrovstiev sveta značiek sa tentokrát prihlásilo päť tímov. Chýbať bude český Škoda Motorsport tím, ktorý po vlaňajšom vzore Mitsubishi (Japonci sa po roku vracajú) rozhodol zo šampionátu odhlásiť a odjazdiť iba vybrané podujatia (Monte Carlo medzi ne nepatrí). Vôbec na trati neuvidíme továrenské vozidlá Hyundai. Kórejci sa totiž rozhodli pripraviť nové auto s ktorým nastúpia až do sezóny 2005. Takže summa summarum kompletnú sezónu 2004 absolvujú iba značky Citroën, Peugeot, Subaru, Ford a Mitsubishi. Zaujímavé je aj obsadenie týchto tímov. Zo svetovej špičky sa vytratili hneď dve výrazné osobnosti. Prvou je dnes už legendárny Fín Tommi Mäkinen, ktorý skončil kariéru a v tíme Subaru uvoľnil miesto mladému krajanovi Mikko Hirvonenovi (Má vraj potenciál budúceho šampióna.). Zatiaľ však číslom jedna v Subaru je úradujúci šampión z Nórska, Petter Solberg, ktorý s novou Imprezou 2004 svoj primát určite opustiť chcieť nebude. Druhou stratou pre MS je Colin McRae, ktorý po odchode z Citroënu nenašiel miesto v špičkovom tíme a sezónu asi celú vypustí. "Šípkový" Citroën bude však aj napriek tomu veľmi silný, pretože v kokpitoch naďalej sedia Carlos Sainz a Sebastien Loeb. Ústup z pozícií však nechcú pripustiť ani levíčatá v Peugeote, ktorý rely tratiam vládol prakticky tri sezóny. Značka nahradila pomaly starnúcu, no stále elegantnú 206-ku novým modelom 307 WRC. Preukázať jeho kvality sa už v Monaku pokúsia ex-šampión Marcus Gronholm a Belgičan Freddie Loix, ktorému k miestu opäť (ako kedysi v Mitsubishi) pomohlo partnerstvo s Philip Morris (Marlboro). Bude tentoraz úspešnejší? Ford vsadil na mladú krv. Estónec Markko Martin i Belgičan Francois Duval sa osvedčili už vlani a tím má rozhodne perspektívu. Trochu neznámou, po ročnej pauze, bude návrat Mitsubishi, kde sa s novým modelom Lancer WRC04 pokúsia už v Monte Carle presadiť Gigi Galli a asfaltový špecialista Gilles Panizzi. Ak už sme pri posádkach, tak si dopovedzme, že v závode bude štartovať náš Jožko Béreš mladší na vlaňajšom Hyundai Accent WRC a takmer rovnaké vozidlo bude pilotovať i český zástupca Roman Kresta. Podujatia otvára piatková prvá etapa v ktorej na posádky čaká šesť rýchlostných skúšok (144 km). V sobotu organizátori pripravili ďalších päť eresiek (141 km) a na nedeľu sa im zvýšili štyri rýchlostné vložky (104 km). Jednoduchá matematika teda vraví, že tento rok ich posádky absolvujú pätnásť o celkovej meranej vzdialenosti 389 kilometrov. S prejazdami závod potom meria 1414 km. Myslím, že ani netreba dodávať, že sa jazdí na asfaltovom povrchu, ktorý meniace sa poveternostné podmienky miestami pokrýva sneh a neraz aj ľad. O to je však súťaž náročnejšia a zaujímavejšia. Nás však bude rozhodne najviac zaujímať debut mladého Béreša.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.