KURIOZITY
Pred viacerými rokmi vyrobilo družstvo Igra miniatúrny model vozidla Aero 500. Ako materiál sa použil hlavne červený polystyrén, ktorý popri technickej úprave umocňoval celkový dojem. Pod snímateľnou karosériou sa nachádzala maketa jednovalcového motora 499 cm3. Efektný model zdokonaľovali pokované súčiastky, planetové kolesá a rezerva na zadnom kufri.
Letecká továreň Aero dr. Kabeša v Prahe-Vysočanoch hľadala v predvojnovom období, vzhľadom na obmedzený odbyt lietadiel, nový výrobný program. Hovorí sa, že raz dr. Kabeša predbehol vo vozidle vlastnej výroby s názvom Enka český inžinier Břetislav Novotný a majiteľ leteckej továrne sa rozhodol vyrábať presne také dobré automobily. Myšlienky od ich realizácie tentoraz nemali ďaleko a rekonštruovaná Enka sa začala montovať pod označením 10 HP, neskôr už ako známe Aero 500. Pôvodné Aero je považované za najmenšie vozidlo československej výroby. Bolo konštrukčne jednoduché a jeho rozmery sa obmedzili na absolútne minimum. Na pohon Aera 500 sa využil jednoduchý stojatý jednovalec s kvapalinovým chladením, zdvihovým objemom 499 cm3 a výkonom 7,36 kW (10 k) pri 2700 ot/min. Automobil s hmotnosťou 480 kg bol vybavený kužeľovou suchou spojkou, trojstupňovou prevodovkou, pohonom zadných kolies, bubnovými brzdami iba na zadných kolesách a tuhými nápravami so štvrťeliptickými pružinami na štyroch kolesách. Toto malé auto malo jednoduchú jednodverovú, samonosnú karosériu, spotrebovalo 5,5 l paliva na 100 km, vyvinulo najvyššiu rýchlosť 75 km/h, vyznačovalo sa zvlášť dlhou životnosťou a predávalo sa za 18 800 Kč. Pri príležitosti otvorenia pražského autosalónu prekonal Bohumil Turek na tomto roadsteri 4900 km dlhú trasu Praha - Brest - Praha - Hamburg - Praha za 184 hodín a 35 minút priemernou rýchlosťou 26,6 km/h. Známy spisovateľ F. A. Elstner dokázal na rovnakom aute prejsť veľkú časť Afriky.
Hoci bolo dvojsedadlové kupé Aero 500 vybavené doslova sparťansky, jeho nasledovníci už pôsobili honosnejším dojmom. Nikdy však nedosiahli nebývalú mieru rozšírenosti a popularity príznačnej pre model 500.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.