Nároky na dieťa stupňujeme pomaly, aby si zvyklo na vytrvalosť
Čo hovorí psychológ
Väčšina z dnešných päťročných detí bude o rok prváčikmi so všetkými radosťami i starosťami, ktoré vstup do školy prináša. V tomto smere vystupuje do popredia význam predškolskej prípravy. Predškolská príprava prebieha tak v rodine, ako aj v materskej škole. V materskej škole postupujú učiteľky podľa výchovných programov. V rodine môžete využiť nasledujúce námety:
- Keď máte len trocha času, porozprávajte alebo prečítajte deťom rozprávku - tú istú aj viackrát, keď sa im páči. Keď ju už poznajú, nechajte, aby vám ich samé porozprávali. Pochváľte ich za to.
- Dieťa sa musí vedieť samo obliecť, umyť, najesť a obuť.
- Má poznať svoje meno a adresu.
- Má vedieť popísať čo je a čo sa robí na obrázku.
- Deti rady plnia drobné úlohy a práce primerané ich silám, podporujte túto snahu. Dieťa sa tým učí rôznym veciam, vytrvalosti, poznávaniu množstva, rozlišovať kde je vpravo - vľavo, hore - dole a pod.
- Vysvetľujte deťom, čo je to ovocie, plody, zelenina, obilie.
- Čo majú veci rovnaké a v čom sa odlišujú.
- Nachádzajte na obrázkoch alebo v rozhovore nesprávne veci, napr. chlieb krájame vidličkou, psík býva v hniezde na streche a pod.
- Dieťa sa musí naučiť samo umyť, učesať, umyť zuby - k tomu má mať vlastné potreby.
- Umožňujte mu podľa chuti kresliť, maľovať. Spočiatku čo najväčšie obrázky, postupne menšie. Pochváľte ho za kresbu.
- Pozorujte s dieťaťom ľudí pri práci a vysvetľujte mu, čo robia, význam a dôležitosť tejto činnosti.
- Povedzte mu, aké máte zamestnanie a prečo je vaša práca potrebná.
- Prečítajte mu známe rozprávky.
- Zahrajte si s ním niektorú krátku rozprávku.
- Dávajte mu riešiť ľahké hádanky a nechajte ho samo si ich vymýšľať.
- Nechajte ho zdobiť maľbami obaly, škatuľky, listy.
- Včas oboznámte dieťa s cestou do školy a naučte ho chodiť samé.
- Precvičujte prechod cez ulicu.
- Veďte ho k tomu, aby poznalo bežné náradie a pracovné náčinie, vedelo ho pomenovať a vedelo, na čo sa používa. Kto a čo používa pri práci napr. kuchár, maliar a pod.
- Nech vystrihuje z farebného papiera a nalepuje na tvrdý papier.
- Naučte ho rozlišovať základné tvary - kruh, štvorec, trojuholník.
- Naučte ho niekoľkým básničkám, niekoľkokrát ich opakujte, aby si ich dieťa zapamätalo.
- Názorne ukážte dieťaťu zmysel a účel poriadku. Rozhádžte hračky po miestnosti tak, aby ich muselo dlho hľadať a potom urobiť poriadok tak, aby každá hračka mala svoje miesto.
- Porovnávajte s ním veľkosť, dĺžku, množstvo na predmetoch z prostredia, aby vedelo, čo je nižší, vyšší, menší, väčší, tenší a pod.
- Naučte ho zaväzovať šnúrky, zapínať gombíky, zatvárať zips. Ukážte mu postup jednotlivých úkonov na oblečení mladších súrodencov. Tým ho učíte pomáhať i samostatnosti.
- Dávajte mu hlásky, ako napr. ktoré zvieracie meno začína na l..., b..., p... Pritom je dôležité povedať dieťaťu hlásku tak, ako sa píše l-l-l a nie ako "el". Zreteľná reč a zámerné načúvanie sú predpokladom k tomu, aby sa naučilo ľahko čítať.
- Nechajte ho porovnávať dobré so zlým. Pýtať sa - prečo?
- Nakoniec ešte jedna dôležitá pripomienka. Nároky na dieťa treba stupňovať pomaly, aby si zvyklo na vytrvalosť. Keď naraz požadujeme veľa, dieťa iba odradíme alebo preťažíme a výsledok bude minimálny.
Želáme veľa trpezlivosti a pokoja pri zodpovednej úlohe rodičov.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.