Na základe zákona o slobodnom prístupe k informáciám požiadal denník SME ministerstvo kultúry o sprístupnenie informácií o prefinancovaní filmu
Daša Matejčíková
Externý prispievateľ
Písmo:A-|A+ Diskusia nie je otvorená
Pokrvné vzťahy formou nahliadnutia do všetkých faktúr, zmlúv a dohôd, ktoré dokladujú prečerpanie štátnych peňazí.
Žiadosti bolo vyhovené len sčasti. Neboli sprístupnené informácie tvoriace predmet obchodného tajomstva alebo informácie, týkajúce sa súkromia fyzických osôb a ich osobné údaje.
Toto rozhodnutie zdôvodnilo ministerstvo aj listom spoločnosti Alef Film & Media Group, kde je spolumajiteľom koproducent filmu Marián Urban. Urbanov list bol ministerstvu adresovaný 1. decembra 2003 a naša žiadosť o sprístupnenie informácií šesť dní predtým, 24. novembra 2003.
Napriek tomu stoja čiastkové informácie, sprístupnené ministerstvom, za povšimnutie.
Zmluvy, ktoré mal denník SME k dispozícii, ukázali, že spoločnosť Alef Film & Media Group, s. r. o., uzatvorila vo viacerých prípadoch dohody o obchodnej spolupráci so spoločnosťou Filmservice Slovakia, v. o. s., a so spoločnosťou Alef štúdio, s. r. o.
Vo všetkých troch spoločnostiach je spoločníkom koproducent filmu Marián Urban s trvalým bydliskom Tekovská 7 v Bratislave, kde sa nachádza office spoločnosti Alef Film & Media Group. Zjednodušene to znamená, že zo štátnych peňazí zadával zákazky sám sebe.
Zadávanie prác na filme po slovensky
V zmluvách o spolupráci medzi dvoma firmami s rovnakým spoločníkom - Mariánom Urbanom, išlo napríklad o spoluprácu na zabezpečenie laboratórnych prác v hodnote 356 238 korún, o zmluvu na zabezpečenie filmovej suroviny, kostýmov a rekvizít na film v hodnote zálohovej platby 415-tisíc korún či o zabezpečenie laboratórnych skúšok v sume 900-tisíc korún.
"Máte smiešne informácie," skonštatoval najskôr Marián Urban. Na konštatovanie, že ide o zmluvy, ktoré nám poskytlo ministerstvo kultúry, začal zložito vysvetľovať, prečo bolo dané práce potrebné vykonať.
Podľa ďalších zmlúv dostal dvakrát po 50-tisíc korún syn Mariána Urbana, ktorý robil okrem asistencie režisérovi aj film o nakrúcaní filmu. Film o nakrúcaní toho filmu potom poskytol podľa zdrojov SME na Vysokej škole múzických umení ako školskú prácu.
Urban: "Môj syn tam pomáhal ako pomocný režisér. Nerobil to však ako školskú prácu. Môže predložiť škole, čo chce. To, že to robil aj s Mišom Kardošom a že by časť z toho použil aj v škole, je to úplne normálna vec."
Zaujímavá je aj zmluva Alef filmu s nezverejnenou fyzickou osobou o preklade literárneho námetu z anglického jazyka do nemčiny v hodnote 35-tisíc korún, ktorý sa však podľa Harenčára nikdy nevykonal.
Urban na otázku, či nám môže preklad poskytnúť, skonštatoval: "Prečo by som to robil?"
Reakcia ministerstva kultúry: "Dovolili by sme si len uviesť, že podľa grantového systému, platného od januára 2004, budú pre použitie prostriedkov z dotácií platiť zásady verejného obstarávania."
* * *
Mariána Urbana sme sa spýtali aj to, či môže vylúčiť, že vyplácal z prostriedkov ministerstva kultúry, určených na film Pokrvné vzťahy, hercov z filmu Kruté radosti (Annu Šiškovú, Adyho Hajdu či Ondřeja Vetchého), ktorý tiež produkoval.
Urban: "Absolútne. To nie je pravda."
Harenčár: "To pravda je."
Ministerstvo kultúry: "Ak to tak bolo, zistí to prebiehajúca kontrola."
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.