linkách z európskeho kontinentu na kontinent americký, resp. naopak. Transatlantické lety, pri ktorých lietadlá letia tisíce kilometrov nad nehostinnými vodami oceánu, sú dnes už samozrejmosťou. Pre pionierov letectva na začiatku minulého storočia bol však prelet "veľkej mláky" ešte nedostižným cieľom. Prvý prelet Atlantiku bez medzipristátia vykonali v dňoch 14.-15. júna 1919 John Alcock a Arrthur Whitten Brown. Títo dvaja odvážlivci odštartovali na lietadle Vickers Vimy z kanadského ostrova Newoundland, aby po 16 hodinách a 27 minútach letu pristáli pri Clifdene v Írsku. Za tento priekopnícky let získali cenu britského denníka Daily Mail - šek na 10 000 libier, ktorý im odovzdal vtedajší minister vojny Winston Churchill.
Unikátnym spôsobom si tento priekopnícky let pripomenula skupina amerických leteckých modelárov pod vedením temer slepého a hluchého Maynarda Hilla, ktorý sa narodil v roku 1926. Táto skupina nadšencov sa rozhodla, že postaví model lietadla, ktorý bude schopný bez medzipristátia preletieť cez Atlantický oceán. Nemal to byť ale hocijaký model, ale taký, ktorý splňuje prísne predpisy FAI, čo je Medzinárodná letecká federácia. Len lety takýchto modelov totiž môžu byť uznané ako medzinárodné rekordy. Model TAM-5, ktorý skupina na čele s Hillom postavila, patrí do kategórie F3A, čo sú rádiom riadené modely. Modely kategórie nesmú mať hmotnosť viac ako 5 kg (vrátane paliva) a zdvihový objem ich motora nesmie byť viac ako 10 cm3. Lietadielko TAM-5 splňuje tieto požiadavky, pričom rozpätie jeho krídiel je 1,83 m a jeho dĺžka je 1,8 m. Základnými konštrukčnými materiálmi modelu sú balzové drevo a tenká mylarová fólia. Najviac zaťažené časti sú zhotovené z uhlíkových vlákien a sklolaminátu. Na pohon modelu slúži osvedčený štvortaktný motor O.S. 61, ktorý bol upravený tak, aby pracoval pri 3 900 ot/min. Motor poháňa vrtuľu priemeru 355 mm. Model bol vystrojený špeciálnym autopilotom, ktorý vyhodnocoval signály zo satelitného navigačného systému (GPS) a z tlakového snímača (na stanovenie výšky letu). Modely série TAM boli vyvíjané niekoľko rokov, pričom sa postavilo celkove 28 modelov. Model s označením TAM-5 bol piatym modelom, určeným na prelet z amerického kontinentu do Európy. Po niekoľkoročných prípravách sa neúnavný tím dočkal úspechu. V auguste minulého roka preletel model TAM-5 bez medzipristátia z Cape Spear na kanadskom Newfoundlande na pláž Mannin Beach v Írsku (model pristál presne tam, kde bol plánovaný cieľ letu). Model TAM-5 preletel vzdialenosť 3 030 kilometrov za 38 hodín a 52 minút, takže priemerná rýchlosť letu bola temer 78 km/h. Koncom októbra 2003 uznala FAI tento výkon modelu TAM-5 ako nový medzinárodný rekord v preletenej vzdialenosti. Neuveriteľný výkon!
Autor: rm
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.