Korzár logo Korzár

Chevrolet predstavil Corvette šiestej generácie

Jednou z hviezd na stánku firmy Chevrolet na januárovom autosalóne v Detroite bol bezpochyby nový športový model Corvette. Chevrolet Corvette možno

považovať za najdlhšie "úradujúci" americký športový automobil, pretože prototyp prvej generácie "korvety", ktorá sa stala jednou z ikon amerického motorizmu, debutoval v januári 1953 na newyorskej výstave Motorama. Originálne tvarovaný prvý model Corvette, ktorého karoséria bola zhotovená zo sklolaminátu, však nesplnil očakávania motoristov a už koncom roka 1954 hrozil tomuto modelu zánik. Vedenie koncernu GM ale dalo tomuto modelu takpovediac druhú šancu. Corvette dostala nový vidlicový osemvalec zdvihového objemu 4,3 litra, ktorý vyvíjal maximálny výkon 145 kW. Tento motor spolu s trojstupňovovu manuálnou prevodovkou (prvý model bol vystrojený šesťvalcom a dvojstupňovou automatickou prevodovkou) urobil z Corvette to, čo chceli americkí motoristi, teda "seriózne" športové auto.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Nový Chevrolet Corvette s interným označením C6 (ide o šiestu generáciu tohto vozidla) sa ako model 2005 začne predávať v treťom štvrťroku a nahradí doterajší model (C5), ktorý sa vyrába od roku 1997. Aj nový model má všetky tie vlastnosti, ktorými sa vyznačovali doterajšie generácie Corvette výkonnosť, svojský dizajn, technická pokrokovosť, pohodlie a kvalita. Nové dvojdverové dvojmiestne kupé (kabriolet bude predstavený na ženevskom autosalóne) je približne o 12,5 cm kratšie ako terajší model, pričom skrátenie vozidla na 4 435 mm sa neprejavilo zmenšením priestoru pre cestujúcich. Panely karosérie, zhotovené z kompozitného materiálu, sú upevnené na nosnom ráme, ktorý je zhotovený prevažne z oceľových prvkov. Niektoré časti rámu a podvozku sú zhotovené z hliníka horčíka. Odnímateľná tuhá strieška (hardtop) má o 15 % väčšiu plochu ako strieška predchádzajúceho modelu, pričom jej tuhosť sa nezmenila. Súčiniteľ aerodynamického odporu má hodnotu len 0,28, čo je najnižšia hodnota zo všetkých doteraz vyrábaných generácií Corvette. Podvozok má rázvor 2 686 mm, pričom jeho celková koncepcia ostáva zachovaná, i keď jednotlivé jeho prvky boli prekonštruované. Predné i zadné kolesá sú zavesené na dvojitých priečnych ramenách. Unikátom sú ale pružiace prvky. Corvette je pravdepodobne jediným osobným automobilom na svete, ktorý má vpredu i vzadu naprieč uložené listové pružiny, zhotovené z kompozitného materiálu. Na želanie môže byť vozidlo vystrojené tlmičmi, plnenými tzv. magnetoreologickou kvapalinou. Viskozita tejto kvapaliny a tým aj tuhosť tlmičov sa mení pôsobením elektromagnetického poľa. Elektronický riadiaci systém zabezpečuje, aby sa tuhosť tlmičov priebežne prispôsobovala charakteru vozovky. Výrobca tvrdí, že ide o najrýchlejšie pracujúci systém variabilnej tuhosti tlmenia na svete. Športovo založení motoristi si môžu objednať športovo vyladený podvozok (s klasickými tlmičmi), ktorý má stabilizátory väčšieho priemeru a ventilované kotúče bŕzd. Na predných 18-palcových a zadných 19-palcových ráfikoch sú namontované pneumatiky Goodyear s núdzovým dojazdom. Vozidlo je samozrejme vystrojené antiblokovacím systémom a systémom trakčnej kontroly i posilňovačom riadenia, ktorého účinok závisí na rýchlosti jazdy. Po prvý raz od roku 1962 má Corvette pevné, nezasúvateľné reflektory, v ktorých sú xenónové žiarovky.

SkryťVypnúť reklamu

Na pohon Corvette model 2005 slúži šesťlitrový vidlicový osemvalec, ktorého blok i hlava sú zhotovené z hliníka. Motor patrí do štvrtej generácie motorov GM, známych ako small-block motory, čiže motory s "malým blokom". Motor s dvomi ventilmi na valec a rozvodom OHV vyvíja maximálny výkon 298 kW pri 6 000 ot/min. Maximálny krútiaci moment motora je 543 Nm. Ako sa na americký športový automobil patrí, vpredu uložený motor poháňa zadné kolesá. Prevodovka je buď štvorstupňová automatická, alebo šesťstupňová manuálna (výrobok firmy Tremec). V športovej verzii Z51 má manuálna prevodovka odlišne odstupňované prevody. Vozidlo sa otvára elektronickým kľúčom, s ktorým sa stačí priblížiť sa do istej vzdialenosti. Tento kľúč aj odblokuje riadiacu elektroniku motora, ktorý sa do činnosti uvádza tlačidlom. Vozidlo môže byť vystrojené aj priehľadovým indikátorom, pričom konfiguráciu na predné okno premietaných údajov si vodič môže zvoliť (jedným z údajov môže byť aj priečne zrýchlenie v zatáčkach) a po prvý sa pre Corvette dodáva aj navigačný systém na báze DVD. Chevrolet Corvette šiestej generácie zrýchli z 0 na 100 km/h za 4,3 sekundy (s manuálnou prevodovkou) a dosiahne maximálnu rýchlosť 290 km/h. Výrobca sa netají tým, že nová Corvette bola vyvíjaná tak, aby konečne "zapôsobila" aj na európskych motoristov. V Európe sa totiž doteraz predávalo ročne len okolo 1 200 vozidiel Corvette, ale koncern General Motors dúfa, že v najbližších rokoch to bude niekoľkonásobne viac.

SkryťVypnúť reklamu

Autor: rm

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete
  2. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  3. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  4. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  6. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  7. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  3. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  4. Tisíce ľudí sa tešia z vyšších platov
  5. Motoristi späť za volantom. Riziko nehôd opäť rastie.
  6. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody
  7. Tvorivé háčkovanie aj 30 otázok pre Hanu Gregorovú
  8. Budúci lesníci opäť v teréne: S LESY SR vysadia les novej generá
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 104 457
  2. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 13 537
  3. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 7 000
  4. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody 5 847
  5. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 4 823
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 4 636
  7. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska 4 570
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy? 4 305
  1. Viera Gáliková: Pelíšky - noky, nacisti a násilie
  2. Ivan Mlynár: Tamara Stohlová zistila, že chodiacu hromadu slaniny Rudolfa Huliaka v téme medvede, štrejchnul Alzheimer.
  3. Zuza Fialová: Cap záhradníkom: Prečo je kapitalizmus bezradný voči klimatickej kríze a čo sa s tým dá robiť
  4. Viera Gáliková: Spadla z oblakov - Majka išla na jadrový pohon
  5. Štefan Šturdzík: Pozor v zákulisí to bubloce !!!!!
  6. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy
  7. Tomáš Dérer: Prečo treba predčasné voľby
  8. Blanka Ulaherová: Nie je cyprus ako Cyprus
  1. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu 64 802
  2. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 44 035
  3. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 14 211
  4. Rado Surovka: Keby blbosť kvitla 12 768
  5. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme 12 648
  6. Rastislav Šenkirik: SMER - pohlavné preukazy 10 561
  7. Viktor Pamula: Rozklad ministerstva zahraničných vecí pokračuje 10 238
  8. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 9 833
  1. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  2. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
  3. Věra Tepličková: Opäť bližšie ku snu stať sa policajtom
  4. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme
  5. Radko Mačuha: Ideme ďalej.
  6. Tupou Ceruzou: Hrádza proti progresivizmu
  7. Tupou Ceruzou: Trump vs. Čína
  8. Marcel Rebro: SMERácka kádrovačka
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Viera Gáliková: Pelíšky - noky, nacisti a násilie
  2. Ivan Mlynár: Tamara Stohlová zistila, že chodiacu hromadu slaniny Rudolfa Huliaka v téme medvede, štrejchnul Alzheimer.
  3. Zuza Fialová: Cap záhradníkom: Prečo je kapitalizmus bezradný voči klimatickej kríze a čo sa s tým dá robiť
  4. Viera Gáliková: Spadla z oblakov - Majka išla na jadrový pohon
  5. Štefan Šturdzík: Pozor v zákulisí to bubloce !!!!!
  6. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy
  7. Tomáš Dérer: Prečo treba predčasné voľby
  8. Blanka Ulaherová: Nie je cyprus ako Cyprus
  1. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu 64 802
  2. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 44 035
  3. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 14 211
  4. Rado Surovka: Keby blbosť kvitla 12 768
  5. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme 12 648
  6. Rastislav Šenkirik: SMER - pohlavné preukazy 10 561
  7. Viktor Pamula: Rozklad ministerstva zahraničných vecí pokračuje 10 238
  8. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 9 833
  1. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  2. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
  3. Věra Tepličková: Opäť bližšie ku snu stať sa policajtom
  4. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme
  5. Radko Mačuha: Ideme ďalej.
  6. Tupou Ceruzou: Hrádza proti progresivizmu
  7. Tupou Ceruzou: Trump vs. Čína
  8. Marcel Rebro: SMERácka kádrovačka

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu