považovať za najdlhšie "úradujúci" americký športový automobil, pretože prototyp prvej generácie "korvety", ktorá sa stala jednou z ikon amerického motorizmu, debutoval v januári 1953 na newyorskej výstave Motorama. Originálne tvarovaný prvý model Corvette, ktorého karoséria bola zhotovená zo sklolaminátu, však nesplnil očakávania motoristov a už koncom roka 1954 hrozil tomuto modelu zánik. Vedenie koncernu GM ale dalo tomuto modelu takpovediac druhú šancu. Corvette dostala nový vidlicový osemvalec zdvihového objemu 4,3 litra, ktorý vyvíjal maximálny výkon 145 kW. Tento motor spolu s trojstupňovovu manuálnou prevodovkou (prvý model bol vystrojený šesťvalcom a dvojstupňovou automatickou prevodovkou) urobil z Corvette to, čo chceli americkí motoristi, teda "seriózne" športové auto.
Nový Chevrolet Corvette s interným označením C6 (ide o šiestu generáciu tohto vozidla) sa ako model 2005 začne predávať v treťom štvrťroku a nahradí doterajší model (C5), ktorý sa vyrába od roku 1997. Aj nový model má všetky tie vlastnosti, ktorými sa vyznačovali doterajšie generácie Corvette výkonnosť, svojský dizajn, technická pokrokovosť, pohodlie a kvalita. Nové dvojdverové dvojmiestne kupé (kabriolet bude predstavený na ženevskom autosalóne) je približne o 12,5 cm kratšie ako terajší model, pričom skrátenie vozidla na 4 435 mm sa neprejavilo zmenšením priestoru pre cestujúcich. Panely karosérie, zhotovené z kompozitného materiálu, sú upevnené na nosnom ráme, ktorý je zhotovený prevažne z oceľových prvkov. Niektoré časti rámu a podvozku sú zhotovené z hliníka horčíka. Odnímateľná tuhá strieška (hardtop) má o 15 % väčšiu plochu ako strieška predchádzajúceho modelu, pričom jej tuhosť sa nezmenila. Súčiniteľ aerodynamického odporu má hodnotu len 0,28, čo je najnižšia hodnota zo všetkých doteraz vyrábaných generácií Corvette. Podvozok má rázvor 2 686 mm, pričom jeho celková koncepcia ostáva zachovaná, i keď jednotlivé jeho prvky boli prekonštruované. Predné i zadné kolesá sú zavesené na dvojitých priečnych ramenách. Unikátom sú ale pružiace prvky. Corvette je pravdepodobne jediným osobným automobilom na svete, ktorý má vpredu i vzadu naprieč uložené listové pružiny, zhotovené z kompozitného materiálu. Na želanie môže byť vozidlo vystrojené tlmičmi, plnenými tzv. magnetoreologickou kvapalinou. Viskozita tejto kvapaliny a tým aj tuhosť tlmičov sa mení pôsobením elektromagnetického poľa. Elektronický riadiaci systém zabezpečuje, aby sa tuhosť tlmičov priebežne prispôsobovala charakteru vozovky. Výrobca tvrdí, že ide o najrýchlejšie pracujúci systém variabilnej tuhosti tlmenia na svete. Športovo založení motoristi si môžu objednať športovo vyladený podvozok (s klasickými tlmičmi), ktorý má stabilizátory väčšieho priemeru a ventilované kotúče bŕzd. Na predných 18-palcových a zadných 19-palcových ráfikoch sú namontované pneumatiky Goodyear s núdzovým dojazdom. Vozidlo je samozrejme vystrojené antiblokovacím systémom a systémom trakčnej kontroly i posilňovačom riadenia, ktorého účinok závisí na rýchlosti jazdy. Po prvý raz od roku 1962 má Corvette pevné, nezasúvateľné reflektory, v ktorých sú xenónové žiarovky.
Na pohon Corvette model 2005 slúži šesťlitrový vidlicový osemvalec, ktorého blok i hlava sú zhotovené z hliníka. Motor patrí do štvrtej generácie motorov GM, známych ako small-block motory, čiže motory s "malým blokom". Motor s dvomi ventilmi na valec a rozvodom OHV vyvíja maximálny výkon 298 kW pri 6 000 ot/min. Maximálny krútiaci moment motora je 543 Nm. Ako sa na americký športový automobil patrí, vpredu uložený motor poháňa zadné kolesá. Prevodovka je buď štvorstupňová automatická, alebo šesťstupňová manuálna (výrobok firmy Tremec). V športovej verzii Z51 má manuálna prevodovka odlišne odstupňované prevody. Vozidlo sa otvára elektronickým kľúčom, s ktorým sa stačí priblížiť sa do istej vzdialenosti. Tento kľúč aj odblokuje riadiacu elektroniku motora, ktorý sa do činnosti uvádza tlačidlom. Vozidlo môže byť vystrojené aj priehľadovým indikátorom, pričom konfiguráciu na predné okno premietaných údajov si vodič môže zvoliť (jedným z údajov môže byť aj priečne zrýchlenie v zatáčkach) a po prvý sa pre Corvette dodáva aj navigačný systém na báze DVD. Chevrolet Corvette šiestej generácie zrýchli z 0 na 100 km/h za 4,3 sekundy (s manuálnou prevodovkou) a dosiahne maximálnu rýchlosť 290 km/h. Výrobca sa netají tým, že nová Corvette bola vyvíjaná tak, aby konečne "zapôsobila" aj na európskych motoristov. V Európe sa totiž doteraz predávalo ročne len okolo 1 200 vozidiel Corvette, ale koncern General Motors dúfa, že v najbližších rokoch to bude niekoľkonásobne viac.
Autor: rm
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.