v reakciách rodičov po zhliadnutí polročného vysvedčenia svojej ratolesti
s detskou psychiatričkou MUDr. Teréziou Rosenbergerovou
Ako by sa mali zachovať rodičia, keď ich ratolesť prinesie domov nie práve najlepšie vysvedčenie? Keďže tie polročné sa na základných a stredných školách rozdávajú už dnes a nevhodné reakcie rodičov môžu mať na deti nedozierne následky, tu sú rady odborníka:
In:
- v prvom rade je to dieťa, až potom žiak. Preto našu ratolesť uistíme, že ju máme napriek všetkému radi a nič sa na našom vzťahu nemení. Polročné vysvedčenie sa predsa dá na konci roka ešte opraviť.
Out:
- krik a výčitky, teraz keď je už neskoro a bitka, ktorá už vlastne nič nerieši a známky na vysvedčení nezmení.
In:
- s dieťaťom sa pokojne porozprávať, prečo k takejto situácii došlo, zistiť, či sa vie samo správne učiť, či nemá problémy a ako mu môžete pomôcť vy.
Out:
- vyžadovanie nápravy formou trestov, zákazov, príkazov, domáceho väzenia, negatívnou motiváciou. Len tým zvyšujete traumu dieťaťa zo školy a nechuť k učeniu.
In:
- spoločné učenie či doučovanie ako prevencia pred zlými výsledkami, ktoré nás zaskočia, ak sa celý rok nezaujímame ako to dieťaťu v škole ide.
Out:
- ignorovať možnosti a schopnosti dieťaťa a žiadať od neho maximum napriek faktu, že ho nemôže dosiahnuť. Mnoho detí trpí nezistenými poruchami učenia, hyperaktivitou a inými problémami, ktoré vyžadujú špeciálneho pedagóga a nie tresty a výčitky.
In:
- vyrovnávať psychickú záťaž v škole fyzickým relaxom spoločne s dieťaťom (návšteva plavárne, prechádzky).
Out:
- v prípade že máte doma hyperaktívne dieťa, ktoré sa nedokáže sústrediť, neobsedí na jednom mieste a preto neprosperuje, odkladať návštevu odborníka. V neskoršom veku sa k traume zo školy pridajú depresie a neriešený problém naberie na rozmeroch.
In:
- v prípade hyperaktivity, porúch správania, či podozrení na poruchu učenia (na ktorú by mal upozorniť učiteľ) sa obrátiť na detského psychológa či špeciálneho pedagóga.
Out:
- povýšiť povinnosti v škole na prioritu číslo jeden a vlastným prehnanými nárokmi zmeniť predtým zdravé a veselé dieťa na neurotického žiaka s traumou zo školy.
In:
- overiť si, nakoľko sú poznámky v žiackej knižke opodstatnené návštevou učiteľa. Sledovať správanie dieťaťa a riešiť ho hneď za horúca návštevou školy či odborníka. Nervozita, nechuť do jedla, nespavosť, časté bolesti brucha či hlavy sú somatické signály, že v škole nie je niečo v poriadku. Rodič je prvý, kto má dieťaťu podať pomocnú ruku a nie stať sa jeho nepriateľom.
Autor: las
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.