Deti, city a rodičia
Vzájomný súlad medzi rodičmi je podmienkou optimálnej rodinnej výchovy
V jednej z Ezopových bájok sa vietor a slnko hádali, kto skôr vyzlečie človeka z plášťa. Vietor mu svišťal okolo uší, nadvihoval mu plášť, zalieval ho svojim chladom až do pórov, ale človek sa len tuhšie zavinul do svojho plášťa. Vtom vyšlo slnko, človeku sa svet zdal krajším, jasnejším, slnko príjemne hrialo a človek si náhle začal rozopínať plášť, až si ho vyzliekol.
Múdrosť tejto bájky možno aplikovať aj na výchovu detí. Citové ovzdušie v rodine je hlavným tvorcom "povahy", najmú v období do 7 roku veku. Všetky vplyvy, ktoré na človeka pôsobia neskôr, iba dotvárajú už získaný základ. Deti preberajú návyky od ostatných členov rodiny. Ide o súbor mechanizmov, ktorými sa prejavujú formy vzájomného styku v rodine. Pretože v rodine sa tieto mechanizmy stále opakujú, človek sa k nim vracia po celý život. Takto, napríklad dieťa preberá okrem všetkých ostatných druhov návykov a zručností aj výslovnosť, intonáciu a spôsob reči. Rodina teda ovplyvňuje vývin dieťaťa aj po duševnej stránke. Zdravé návyky z detstva sú najlepšou prevenciou duševných porúch v dospelom veku.
Podmienkou optimálnej rodinnej výchovy je predovšetkým vzájomný súlad medzi rodičmi. Vzťahy medzi nimi v rozhodujúcej miere ovplyvňujú ovzdušie v rodine. Nie menej sú dôležité aj vzťahy medzi ostatnými členmi rodiny, ovzdušie pokoja, úprimnosti, úcty a vzájomnej pomoci.
Dôležitým činiteľom vo výchove je autorita rodičov. Základným predpokladom dosiahnutia autority je kladný vzor rodičov, ktorý pôsobí na vývin osobnosti dieťaťa. Nevhodné je budovanie autority na fyzickej, mocenskej prevahe, vynucovať si ju hrozbou a telesnými trestami.
Pri výchove je potrebné rešpektovať vek dieťaťa. V predškolskom a na začiatku školského veku - do 7 rokov - sa postoj rodičov rovná postoju opatrovateľa a spoluúčastníka pri hrách. V období medzi 7. - 11. rokom sa postoj opatrovateľa mení na postoj vysvetľujúcej autority. Dôraz sa dáva na rozumové chápanie dieťaťa. Treba mu, pokiaľ možno, zdôvodniť všetky výchovné zásahy, t.j. vysvetliť mu, prečo niečo zakazujeme, alebo odporúčame. V období predpuberty (okolo 12 rokov) sa od rodičov žiada postoj energického vodcu s dôrazom na rozvoj pohybových vlastností dieťaťa a usmerňovanie pudových zložiek. V puberte (13 - 15 rokov) by sa z rodiča mal stať skôr dôverný priateľ ako vychovávateľ. Dospievajúceho človeka môže najlepšie ovplyvniť ten, kto mu je citovo najbližší.
Zvlášť dôležitou metódou je využívanie pochvál a trestov. Rodičia by sa mali vždy snažiť o pozitívnu výchovu. Pochvala sa dá vhodne využiť pri upevňovaní sebavedomia dieťaťa alebo pri jeho nerozhodnosti. Trest plní výchovnú funkciu len vtedy, ak si dieťa uvedomuje jeho odôvodnenosť. Dôležité je, aby sa trest neopakoval príliš často a aby bol primeraný miere previnenia. Inými slovami ak už trestáme, tak "inteligentne".
Učiť sa meniť svoje správanie voči deťom je kľúčom nielen k zlepšeniu rodinnej atmosféry, ale aj naplneniu zodpovednej, ale krásnej úlohy rodiča.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.