náhodné, naopak, všetko je presne vyrátané, na čo najlepší efekt a dosiahnutia cieľa, predať čo najviac tovaru. Zákazník má čo robiť, aby odolal vábivým reklamám a nekúpil značne predraženú vec, alebo vec, ktorú nikdy nebude potrebovať.
Obchodníci sú profesionáli a dôsledne využívajú poznatky z psychológie, ako čo najúčinnejšie zapôsobiť na zákazníka. Ten je oproti nim vo veľkej nevýhode - ak neštudoval marketing či psychológiu. Jeho snahou je len kúpiť si nejaký tovar, podľa možnosti čo najlacnejší. V tomto strete záujmov však väčšinou vyhráva obchodník. Čo treba robiť, aby ste nenaleteli?
Čítajte letáky pozorne
Okrem obrázkov a veľkých nápisov sú na akciových letákoch aj nevýrazné oznamy vysádzané malými písmenkami. Tie bývajú často najdôležitejšie - upozorňujú napríklad, že na fotografii je síce veľké balenie pracieho prášku, ale cena sa týka menšieho balenia alebo, že za monitor, ktorý je zobrazený spolu s počítačom, si treba priplatiť.
Väčšina zákazníkov tak až v obchode zistí, že tovar, ktorý si vybrali, je oveľa drahší, ako rátali. Mnohí si ho však aj napriek tomu kúpia, lebo keď už do obchodu prišli, neodídu predsa naprázdno. Alebo si vyberú iný výrobok.
Ďalšou možnosťou je, že v akcii ponúkajú vynikajúci výrobok za nízku cenu, ale majú len pár kusov.
Mnohé letáky majú za úlohu len prilákať zákazníkov do obchodu.
Porovnávajte ceny
Porovnávať ceny v jednotlivých obchodoch je veľmi dôležité. Kto plánuje kúpiť drahší výrobok, mal by obísť viacero obchodov a porovnávať ceny. Rozdiel môže byť i vyše tisíc korún. Nestačí len pozrieť na letáku, koľko stál výrobok pred zlacnením a koľko stojí teraz. Mnohé obchody to robia tak, že starú cenu uvedú oveľa vyššiu, ako v skutočnosti bola. Alebo je taká len pár hodín pred zlacnením. V inom obchode preto môže byť neakciová cena oveľa nižšia ako akciová.
Kde už nenakupovať
Ak máte zlé skúsenosti s nákupom v niektorom obchode, najlepšou obranou je tam viac nenakupovať. Ak sa niektorý obchod snaží podviesť zákazníka raz, je pravdepodobné, že sa o to pokúsi aj nabudúce. Ak sa budú zákazníci takýmto obchodom vyhýbať, časom si majiteľ uvedomí, prečo stráca zákazníkov.
Výrobok si nechajte predviesť
Viaceré obchodné siete dávajú zákazníkovi niekoľko dní na vyskúšanie výrobku a v počas nich môže výrobok bez vysvetlenia vrátiť. Predavači veľakrát nechcú výrobok predviesť s odôvodnením, že si ho môžete predsa vyskúšať doma a ak nebude fungovať, tak ho jednoducho vrátite.
Neskúšajte, čo nechcete kúpiť
Človek sa veľmi ťažko lúči s niečím, čo si vyskúšal. Väčšinou sa mu tento výrobok zapáči tak, že si ho kúpi. Ak ho navyše predvádza dobrý obchodník, je veľmi ľahké podľahnúť a dať peniaze za niečo, čo v skutočnosti vôbec nechceme.
Spočítajte si, či sa oplatí cestovať
Hypermarkety bývajú väčšinou na okraji miest. Väčšina zákazníkov tam chodí autom a mnohí týždenne cestujú aj niekoľko desiatok kilometrov, len aby mohli nakúpiť v hypermarkete. Ceny sú nižšie ako v klasických obchodoch, ale treba si prepočítať, či sa kvôli nákupu skutočne oplatí cestovať Nákup v hypermarkete zvyčajne zaberie aj oveľa viac času ako v obyčajnom obchode.
Skontrolujte si pokladničný blok
Pri vyberaní tovaru si treba všímať cenu a pri platení ju porovnať s naúčtovanou sumou. Ak niečo nesedí, mali by ste sa ihneď ozvať. Veľakrát sa totiž stáva, že cena na štítku pri tovare či v letáku sa líši od sumy, ktorú nakupujúci napokon zaplatí. Keďže obchody sa bránia tým, že došlo len k omylu, je ťažké im dokázať, že ich úmyslom bolo podviesť zákazníka. Cena na letáku alebo na cenovke je však záväzná. Ak zákazník vezme z regálu tovar, uzatvára akúsi zmluvu s obchodom, že ho kúpi za cenu, aká je uvedená na cenovke. Preto je obchod povinný výrobok za túto cenu aj predať.
Aj keď je rozdiel v deklarovanej a účtovenej cene len pár korún, pri veľkom počte zákazníkov, môže na tom obchod slušne zarobiť. Preto by si mal každý dôkladne preštudovať blok a trvať na vrátení peňazí. Obchodník je v takom prípade povinný zmeniť cenu na výrobku alebo v pokladni, tak aby sa zhodovala. Ak zákazník nepochodí, môže sa obrátiť na Slovenskú obchodnú inšpekciu.
Pozerajte sa aj do najnižších regálov
Rozmiestnenie tovaru je veľmi dôležité. V žiadnom väčšom obchode nie je náhodné, ale dôkladne premyslené. Zákazníkovi má do očí udrieť ten najdrahší a najlepšie prezentovaný tovar. Väčšinou ide o tovar, ktorý vôbec nepotrebuje. Naopak tovar základnej potreby, pre ktorý väčšina zákazníkov do predajne prišla, býva umiestnený na takom mieste, aby ho zákazník musel hľadať, alebo aby musel prejsť cez celú predajňu, lebo je pravdepodobné, že si kúpi aj niečo iné ako to, pre čo v skutočnosti prišiel.
Najdrahší tovar býva zvyčajne umiestnený vo výške očí. V najnižších regáloch sú zasa najlacnejšie výrobky. V dvoch bratislavských hypermarketoch sme porovnali rozmiestnenie zubných kefiek. Vo výške očí boli kefky za vyše 100 korún, pod nimi také, ktoré stáli okolo 60 Sk a úplne dole boli aj za 15 Sk.
Veľké balenia
Väčšina spotrebiteľov je presvedčená, že veľké balenia sa viac oplatia. Veľakrát to nie je pravda. Obchodníci totiž vedia, že mnohí zákazníci uprednostňujú väčšie balenia bez toho, aby si porovnali ceny. Väčšie balenie je preto často drahšie, ako keď si kúpite dve polovičné balenia. Napríklad v Tescu ponúkajú pollitrový fernet za 185,90 Sk. Za liter tohto alkoholu však treba zaplatiť až 399 korún. Zákazník, ktorí si namiesto litrovky kúpi dve pollitrovky, ušetrí 27,20 Sk. Je preto dôležité, aby vyrátať si, ktoré balenie vyjde lacnejšie.
Veľké nákupné vozíky
Už aj v menších obchodoch nahradili tradičné nákupné košíky, veľké vozíky. Tie priam nabádajú, aby ho zákazník čo možno najviac zaplnil. Zákazník, ktorý kúpi len pár vecí, má totiž pocit, že toho nakúpil strašne málo a tak chce ešte niečo dokúpiť. Preto je lepšie brať si pri nákupe košíky, alebo nepodľahnúť tlaku, ktorý vyvoláva poloprázdny vozík.
Peter CSERNÁK
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.