Korzár logo Korzár
Piatok, 22. október, 2021 | Meniny má SergejKrížovkyKrížovky

V obchode je dôležité nenaletieť

Bratislava - Obchodníci v snahe predať výrobok používajú rôzne triky. Dôkladne premyslený je každý reklamný leták a ani umiestňovanie tovaru nie je

náhodné, naopak, všetko je presne vyrátané, na čo najlepší efekt a dosiahnutia cieľa, predať čo najviac tovaru. Zákazník má čo robiť, aby odolal vábivým reklamám a nekúpil značne predraženú vec, alebo vec, ktorú nikdy nebude potrebovať.

Obchodníci sú profesionáli a dôsledne využívajú poznatky z psychológie, ako čo najúčinnejšie zapôsobiť na zákazníka. Ten je oproti nim vo veľkej nevýhode - ak neštudoval marketing či psychológiu. Jeho snahou je len kúpiť si nejaký tovar, podľa možnosti čo najlacnejší. V tomto strete záujmov však väčšinou vyhráva obchodník. Čo treba robiť, aby ste nenaleteli?

Čítajte letáky pozorne

Okrem obrázkov a veľkých nápisov sú na akciových letákoch aj nevýrazné oznamy vysádzané malými písmenkami. Tie bývajú často najdôležitejšie - upozorňujú napríklad, že na fotografii je síce veľké balenie pracieho prášku, ale cena sa týka menšieho balenia alebo, že za monitor, ktorý je zobrazený spolu s počítačom, si treba priplatiť.

Väčšina zákazníkov tak až v obchode zistí, že tovar, ktorý si vybrali, je oveľa drahší, ako rátali. Mnohí si ho však aj napriek tomu kúpia, lebo keď už do obchodu prišli, neodídu predsa naprázdno. Alebo si vyberú iný výrobok.

Ďalšou možnosťou je, že v akcii ponúkajú vynikajúci výrobok za nízku cenu, ale majú len pár kusov.

Mnohé letáky majú za úlohu len prilákať zákazníkov do obchodu.

Porovnávajte ceny

Porovnávať ceny v jednotlivých obchodoch je veľmi dôležité. Kto plánuje kúpiť drahší výrobok, mal by obísť viacero obchodov a porovnávať ceny. Rozdiel môže byť i vyše tisíc korún. Nestačí len pozrieť na letáku, koľko stál výrobok pred zlacnením a koľko stojí teraz. Mnohé obchody to robia tak, že starú cenu uvedú oveľa vyššiu, ako v skutočnosti bola. Alebo je taká len pár hodín pred zlacnením. V inom obchode preto môže byť neakciová cena oveľa nižšia ako akciová.

Kde už nenakupovať

Ak máte zlé skúsenosti s nákupom v niektorom obchode, najlepšou obranou je tam viac nenakupovať. Ak sa niektorý obchod snaží podviesť zákazníka raz, je pravdepodobné, že sa o to pokúsi aj nabudúce. Ak sa budú zákazníci takýmto obchodom vyhýbať, časom si majiteľ uvedomí, prečo stráca zákazníkov.

Výrobok si nechajte predviesť

Viaceré obchodné siete dávajú zákazníkovi niekoľko dní na vyskúšanie výrobku a v počas nich môže výrobok bez vysvetlenia vrátiť. Predavači veľakrát nechcú výrobok predviesť s odôvodnením, že si ho môžete predsa vyskúšať doma a ak nebude fungovať, tak ho jednoducho vrátite.

Neskúšajte, čo nechcete kúpiť

Človek sa veľmi ťažko lúči s niečím, čo si vyskúšal. Väčšinou sa mu tento výrobok zapáči tak, že si ho kúpi. Ak ho navyše predvádza dobrý obchodník, je veľmi ľahké podľahnúť a dať peniaze za niečo, čo v skutočnosti vôbec nechceme.

Spočítajte si, či sa oplatí cestovať

Hypermarkety bývajú väčšinou na okraji miest. Väčšina zákazníkov tam chodí autom a mnohí týždenne cestujú aj niekoľko desiatok kilometrov, len aby mohli nakúpiť v hypermarkete. Ceny sú nižšie ako v klasických obchodoch, ale treba si prepočítať, či sa kvôli nákupu skutočne oplatí cestovať Nákup v hypermarkete zvyčajne zaberie aj oveľa viac času ako v obyčajnom obchode.

Skontrolujte si pokladničný blok

Pri vyberaní tovaru si treba všímať cenu a pri platení ju porovnať s naúčtovanou sumou. Ak niečo nesedí, mali by ste sa ihneď ozvať. Veľakrát sa totiž stáva, že cena na štítku pri tovare či v letáku sa líši od sumy, ktorú nakupujúci napokon zaplatí. Keďže obchody sa bránia tým, že došlo len k omylu, je ťažké im dokázať, že ich úmyslom bolo podviesť zákazníka. Cena na letáku alebo na cenovke je však záväzná. Ak zákazník vezme z regálu tovar, uzatvára akúsi zmluvu s obchodom, že ho kúpi za cenu, aká je uvedená na cenovke. Preto je obchod povinný výrobok za túto cenu aj predať.

Aj keď je rozdiel v deklarovanej a účtovenej cene len pár korún, pri veľkom počte zákazníkov, môže na tom obchod slušne zarobiť. Preto by si mal každý dôkladne preštudovať blok a trvať na vrátení peňazí. Obchodník je v takom prípade povinný zmeniť cenu na výrobku alebo v pokladni, tak aby sa zhodovala. Ak zákazník nepochodí, môže sa obrátiť na Slovenskú obchodnú inšpekciu.

Pozerajte sa aj do najnižších regálov

Rozmiestnenie tovaru je veľmi dôležité. V žiadnom väčšom obchode nie je náhodné, ale dôkladne premyslené. Zákazníkovi má do očí udrieť ten najdrahší a najlepšie prezentovaný tovar. Väčšinou ide o tovar, ktorý vôbec nepotrebuje. Naopak tovar základnej potreby, pre ktorý väčšina zákazníkov do predajne prišla, býva umiestnený na takom mieste, aby ho zákazník musel hľadať, alebo aby musel prejsť cez celú predajňu, lebo je pravdepodobné, že si kúpi aj niečo iné ako to, pre čo v skutočnosti prišiel.

Najdrahší tovar býva zvyčajne umiestnený vo výške očí. V najnižších regáloch sú zasa najlacnejšie výrobky. V dvoch bratislavských hypermarketoch sme porovnali rozmiestnenie zubných kefiek. Vo výške očí boli kefky za vyše 100 korún, pod nimi také, ktoré stáli okolo 60 Sk a úplne dole boli aj za 15 Sk.

Veľké balenia

Väčšina spotrebiteľov je presvedčená, že veľké balenia sa viac oplatia. Veľakrát to nie je pravda. Obchodníci totiž vedia, že mnohí zákazníci uprednostňujú väčšie balenia bez toho, aby si porovnali ceny. Väčšie balenie je preto často drahšie, ako keď si kúpite dve polovičné balenia. Napríklad v Tescu ponúkajú pollitrový fernet za 185,90 Sk. Za liter tohto alkoholu však treba zaplatiť až 399 korún. Zákazník, ktorí si namiesto litrovky kúpi dve pollitrovky, ušetrí 27,20 Sk. Je preto dôležité, aby vyrátať si, ktoré balenie vyjde lacnejšie.

Veľké nákupné vozíky

Už aj v menších obchodoch nahradili tradičné nákupné košíky, veľké vozíky. Tie priam nabádajú, aby ho zákazník čo možno najviac zaplnil. Zákazník, ktorý kúpi len pár vecí, má totiž pocit, že toho nakúpil strašne málo a tak chce ešte niečo dokúpiť. Preto je lepšie brať si pri nákupe košíky, alebo nepodľahnúť tlaku, ktorý vyvoláva poloprázdny vozík.

Peter CSERNÁK

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch
  2. Ocenenie získali Innovatrics, Kellys Bicycles a Bivio
  3. Ako zamestnať cudzinca: Čo musíte vedieť a na čo si dať pozor
  4. Nechajte kryptomeny na Fumbi
  5. Ako sa technologické spoločnosti starajú o bezpečnosť platieb
  6. Oprášte cestovateľské plány, jeseň sa nesie v znamení poznávania
  7. Vyberte sa s nami za strašidlami. Žiadny strach, bude to zábava
  8. Kaufland otvára prvú predajňu s fotovoltaickým systémom
  9. Ako je na tom naša ekonomika? Začína sa konferencia #akonato
  10. Tiguan eHybrid: bežné problémy plug-in hybridov sa ho netýkajú
  1. Oprášte cestovateľské plány, jeseň sa nesie v znamení poznávania
  2. Darujte úsmev dvakrát pre šťastie mnohých rodín
  3. Stropný zdvihák zlepší život všetkým imobilným ľuďom
  4. Ocenenie získali Innovatrics, Kellys Bicycles a Bivio
  5. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  6. Ako získať nabíjaciu kartu k novému elektromobilu?
  7. Ako sa technologické spoločnosti starajú o bezpečnosť platieb
  8. Vyberte sa s nami za strašidlami. Žiadny strach, bude to zábava
  9. Kaufland otvára prvú predajňu s fotovoltaickým systémom
  10. 5. ročník Trhu kože bude po prvý raz aj v Košiciach
  1. Stravovacie zlozvyky Slovákov. Odborníci radia čomu sa vyvarovať 20 904
  2. Ako budú tento rok vyzerať vianočné dôchodky a kedy ich vyplatia 14 258
  3. Očarujúce Cinque Terre a jeho päť svetov 8 111
  4. Ako je na tom naša ekonomika? Začína sa konferencia #akonato 5 863
  5. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie 5 831
  6. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch 3 776
  7. Prichádzame o pamiatky? Obnoviť všetky by trvalo 180 rokov 3 369
  8. Kaufland otvára prvú predajňu s fotovoltaickým systémom 3 078
  9. Pracoviská zmenila pandémia. Búšiť do klávesnice môžete aj doma 2 934
  10. Martinus vykupuje čítané knihy, spustil službu Knihovrátok 2 678

Blogy SME

  1. Imunoblog: Praktické rady pre život s potravinovou alergiou
  2. Miroslav Galovič: Stověžatá Praha trocha jinak aneb sedm pražských zastavení. Dnes druhé, procházka Vyšehradem s prohlídkou baziliky.
  3. Věra Tepličková: 24 miliónov je fuč
  4. Igor Bilák: Post Covid Príhodka #21 - Hmotnosť alebo váha
  5. Julius Kravjar: Vláda: Písanie prác pre študentov na objednávku bude považované za trestný čin
  6. Ján Marton: Zelená dohoda sa začína červenať. Samozrejmosť ako agenda byrokratov.
  7. Miriam Studeničová: Hrubý omyl o božskej podstate človeka
  8. Roman Kebísek: Šramko ospieval v 18. storočí krásu svojej manželky. Vzbudilo to aj odsúdenie
  1. Robert Fico: Pán Kovačič z Markízy, ďakujem, vyhral som vďaka Vám 50 Eur! 31 694
  2. Matúš Lazúr: Neočkovaní dôchodcovia si vianočné príspevky nezaslúžia 10 611
  3. Věra Tepličková: Nepoškvrnené očkovanie - ďalší zázrak alebo zvrátenosť vlády neboráka Hegera? 7 802
  4. Jiří Ščobák: Paní Záborská, jste zbabělec! Dovedete cílit jen na nejsnadnější cíl - ženy 6 567
  5. Peter Chudý: Norbert Bödör je bezúhonný človek alebo čo mi povedal o svojom príbuznom Tibor Gašpar. 5 997
  6. Stanislav Martinčko: Chudoba v nedeľu na panské,do R.Soboty !!! 5 708
  7. Roland Vizner: Aký bude Váš dôchodok. Jednoduchý a vcelku presný návod ako ho vypočítať za 3 minúty. 5 152
  8. Martina Hilbertová: Zomrela Gruberová, ktorú sme za komunizmu nemohli počúvať 4 076
  1. Matúš Sarvaš: Krádeže, vlámanie a drogy u mladistvého. Verdikt súdu? Napomenutie a dohľad (Prípad prokurátora)
  2. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 2: Flow, alebo ako pri práci stratiť pojem o čase
  3. Milota Sidorová: Ženy doplácajú na nedostupnosť bývania najviac. Takto to vyriešili vo Viedni
  4. Karolína Farská: Česká predvolebná kampaň vrcholí. Nastavuje trend aj pre tú budúcu na Slovensku
  5. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  6. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  7. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  8. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Imunoblog: Praktické rady pre život s potravinovou alergiou
  2. Miroslav Galovič: Stověžatá Praha trocha jinak aneb sedm pražských zastavení. Dnes druhé, procházka Vyšehradem s prohlídkou baziliky.
  3. Věra Tepličková: 24 miliónov je fuč
  4. Igor Bilák: Post Covid Príhodka #21 - Hmotnosť alebo váha
  5. Julius Kravjar: Vláda: Písanie prác pre študentov na objednávku bude považované za trestný čin
  6. Ján Marton: Zelená dohoda sa začína červenať. Samozrejmosť ako agenda byrokratov.
  7. Miriam Studeničová: Hrubý omyl o božskej podstate človeka
  8. Roman Kebísek: Šramko ospieval v 18. storočí krásu svojej manželky. Vzbudilo to aj odsúdenie
  1. Robert Fico: Pán Kovačič z Markízy, ďakujem, vyhral som vďaka Vám 50 Eur! 31 694
  2. Matúš Lazúr: Neočkovaní dôchodcovia si vianočné príspevky nezaslúžia 10 611
  3. Věra Tepličková: Nepoškvrnené očkovanie - ďalší zázrak alebo zvrátenosť vlády neboráka Hegera? 7 802
  4. Jiří Ščobák: Paní Záborská, jste zbabělec! Dovedete cílit jen na nejsnadnější cíl - ženy 6 567
  5. Peter Chudý: Norbert Bödör je bezúhonný človek alebo čo mi povedal o svojom príbuznom Tibor Gašpar. 5 997
  6. Stanislav Martinčko: Chudoba v nedeľu na panské,do R.Soboty !!! 5 708
  7. Roland Vizner: Aký bude Váš dôchodok. Jednoduchý a vcelku presný návod ako ho vypočítať za 3 minúty. 5 152
  8. Martina Hilbertová: Zomrela Gruberová, ktorú sme za komunizmu nemohli počúvať 4 076
  1. Matúš Sarvaš: Krádeže, vlámanie a drogy u mladistvého. Verdikt súdu? Napomenutie a dohľad (Prípad prokurátora)
  2. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 2: Flow, alebo ako pri práci stratiť pojem o čase
  3. Milota Sidorová: Ženy doplácajú na nedostupnosť bývania najviac. Takto to vyriešili vo Viedni
  4. Karolína Farská: Česká predvolebná kampaň vrcholí. Nastavuje trend aj pre tú budúcu na Slovensku
  5. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  6. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  7. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  8. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop
Skryť Zatvoriť reklamu