jediné v MS jazdí výhradne na snehu a ľade. Napriek tomu, že tu posádky s úzkymi pneumatikami balansujú medzi snehovými mantinelmi a neraz aj vo vyjazdených koľajach však švédska rely patrí medzi najrýchlejšie a priemerné rýchlosti sa tu pohybujú až na hranici 110 km/h! Keďže od roku 1950, v týchto mimoriadne náročných a zradných podmienkach, vždy vyhrávali iba škandinávski pretekári, je namieste sa spýtať: Podarí sa túto tradíciu konečne prelomiť?
Ako sa už v posledných rokoch stalo zvykom, centrom podujatia bude i naďalej Karlstad. Práve odtiaľ budú po všetky dni vyrážať posádky na etapové úseky. Usporiadatelia pre posádky pripravili devätnásť rýchlostných skúšok o celkovej dĺžke 394,8 km k čomu si ešte musíme prirátať 1587 kilometrovú trasu presunov. Štartuje sa v piatok ráno, keď z Karlstadu musia posádky vyrážať už o 6.30 hod., aby stihli štart prvej meranej vložky v Lidsbrone o 8.22. Piatková prvá etapa meria celkom 703 km a obsahuje päť eresiek (146 km). Jej súčasťou je jedna z najdlhších eresiek celého šampionátu, päťdesiatdva kilometrová vložka Granberget, ktorú posádky absolvujú hneď dvakrát. V sobotu nastražili organizátori na súťažiacich až osem meraných úsekov (152 km) na trase dlhej 683 km. Nedeľňajších šesť eresiek je dlhých "iba" 97 kilometrov a víťaza by sme mali poznať už okolo pätnástej hodiny. A kto je favoritom 53.ročníka Uddeholm Swedish Rally 2004? Asi by bolo trúfalé napovedať jedno meno. Jednoznačne to však budú škandinávske posádky. Tie v dôverne známych podmienkach dokážu konkurovať silným "weercečkam" dokonca aj s výkonnostne slabšími "enkami", no a na švédskej rely ich štartuje neúrekom. Z oficiálnych továrenských tímov do Karlstadu pricestovalo päť. Líder Pohára konštruktérov Ford nasadzuje stále sa zlepšujúceho Estónca Markko Märtina, no už pred Monte Carlom ohlásil, že druhé vozidlo do súťaže značiek bude pilotovať Fín Janne Tuohino. Pre Francoisa Duvala, ktorý začal sezónu výborne v Monaku to však výraznú zmenu neznamená. Francúz má zmluvu na všetkých šestnásť podujatí a uvidíme ho aj vo Švédsku, kde však bude bojovať iba o body do šampionátu jednotlivcov. Citroen nastupuje v štandardnej zostave Carlos Sainz a Sebastien Loeb. Obaja pretekári budú patriť medzi hlavných favoritov, pričom Loeb sa dostáva na vrchol svojej kariéry a Sainz vie stále excelentne zúročiť svoje bohaté skúsenosti. Farby značky Peugeot budú hájiť Freddy Loix a hlavne Marcus Gronholm, ktorý tejto súťaži v posledných rokoch kraľuje. Nová 307-ka v Monte Carle síce na stupňoch pre víťazov nestála, no šéf tímu, Corrado Provera, v nej vidí veľký potenciál a už vo Švédsku očakáva útok na prvý vavrín. Navrátivší sa tím Mitsubishi pred štartom veľké oči nemá. Súrodenci Gilles a Herve Panizzi sú asfaltoví špecialisti a úspechom bude bodované miesto. Druhé auto "diamantový tím" zveril fínskej posádke Kristian Sohlberg a Kaj Lindstrom (Kaj dve posledné sezóny jazdil s Mäkinenom), ktorý by mal zachraňovať česť. Po sklamaní v Monaku sa o výrazne lepší výsledok zrejme pokúsi tím Subaru. Z dvojice Petter Solberg a Mikko Hirvonen však sneh viac vyhovuje Fínovi. Úradujúci šampión verejne proklamuje tento povrch za neobľúbený, no zrejme sa pokúsi odčiniť svoj nevýrazný monacký vstup do sezóny. Zo všetkých posádok však nás bude najviac zaujímať tá naša. Áno, po veľmi peknom výsledku v Monte Carle sa aj vo Švédsku predstaví slovensko-česká posádka Jozef Béreš a Petr Starý. Je pochopiteľné, že chlapci na sever opäť cestovali so skromným cieľom nazbierať ďalšie cenné skúsenosti a najazdiť čo najviac súťažných kilometrov. My im pri tom teda budeme držať palce a dúfať, že sa im znova podarí získať čo najlepšie umiestnenie.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.