necelé dve tisícky, cena tých najdrahších sa šplhá až k hranici stotisíc korún. O cene väčšinou rozhoduje kvalita reprodukovaného zvuku a množstvo funkcií. Dnes už mnohým nestačí len to, aby malo autorádio veľa funkcií, ale záleží im aj na tom, aby dobre vyzeralo. Kto chce kvalitné autorádio, mal by si ho kúpiť v značkovej predajni s elektronikou. Lacné rádiá okolo tisícky síce ponúkajú aj na trhoch, ale ich kvalita je veľmi nízka. Zvuk je nekvalitný a často sa rozlaďujú. U predajcov áut sú zas rádia predražené a pri výbere nedokážu ani kvalitne poradiť.
Autorádiá od výrobcov áut
Viacero výrobcov áut ponúka autorádio už v základnej výbave auta. Väčšinou však ide o lacný, neznačkový model, ktorý dlho nevydrží, hoci cena, ktorú si automobilky za rádio účtujú, je pomerne vysoká. Za rovnakú sumu sa dá v značkovom obchode s elektronikou kúpiť kvalitné rádio strednej triedy. Rovnako to je aj s reproduktormi. Ak sú už v aute nainštalované, väčšinou sú nekvalitné a s papierovou membránou.
Ladenie
Väčšina rádií, aj tých lacnejších, má dnes už automatické ladenie. Oproti manuálnemu má výhodu v tom, že prístroj si sám nájde najsilnejšiu frekvenciu a doladí ju tak, aby bol príjem čo najlepší. Automatické ladenie je väčšinou možné vypnúť a stanice ladiť ručne.
Naladené stanice možno uložiť do pamäti a prepínať jednoduchým stlačením tlačidla. Minimálny počet frekvencií, ktoré si rádio dokáže zapamätať je 18. Rádiá dokážu uložiť všetky dostupné stanice aj automaticky, ale je lepšie urobiť to ručne, lebo takto si ich každý môže zoradiť podľa obľúbenosti.
Väčšina rádií využíva pri ladení funkciu RDS. Ide vlastne o signál, ktoré jednotlivé stanice vysielajú popri zvuku. Ide napríklad o názov stanice o informáciu, že sa vysielajú dopravné správy alebo aký typ programu sa práve vysiela. Lepšie prijímače dokážu naladiť všetky rádiá, ktoré práve vysielajú správy či predpoveď počasia.
Ovládanie
Autorádio by malo mať jednoduché, účelné a zrozumiteľné ovládanie. Na prvý pohľad by malo byť jasné, ktoré tlačidlo na čo slúži. Tlačidlá by nemali byť primalé a veľmi blízko seba, aby sa dali jednoducho stláčať.
Tlačidlá na ladenie a ovládanie hlasitosti by mali byť väčšie ako ostatné. Na tieto dve funkcie sa väčšinou používajú otočné tlačidlá.
Tlačidlá by mali byť podsvietené, tak aby aj v noci bolo na ne dobre vidieť.
K niektorým autorádiám sa automaticky dodáva diaľkové ovládanie. Ním sa dajú ovládať základné funkcie rádia. Možno ho pripevniť na volant tak, aby vodiť nemusel dávať ruku dole k rádiu a nerozptyľoval zbytočne svoju pozornosť.
Displej
Veľmi dôležitý je displej. Mal by byť prehľadný a mal by zobrazovať všetky dôležité funkcie. Minimum je zobrazenie frekvencie počúvanej stanice alebo jej názvu, číslo poradia skladby a čas jej trvania. Tieto údaje by sa mali dať nahradiť aktuálnym časom.
Na displeji by malo byť jasne vidieť, ktoré funkcie sú zapojené. Pri upravovaní hlasitosti, či iných nastavení by sa mal zrozumiteľne zobrazovať ich priebeh.
Najjednoduchšie displeje dokážu zobraziť alfanumerické znaky doplnené rôznymi podsvietenými symbolmi. Lepšie displeje ponúkajú zobrazenie videotapety s rôznymi námetmi a tie najnovšie aj zobrazenie videa. Aj tu však platí, čím lepší displej, tým vyššia cena. Dokonalejšie displeje sú síce efektné, no málokto ich využije.
Ak je to možné, je dobré skontrolovať si, čo je na displeji vidieť, ak naň svieti slnko. Na niektorých totiž v takomto prípade nevidieť vôbec nič.
RDS
Väčšina rádií vysiela okrem zvuku aj signál RDS. V ňom sa prenášajú doplnkové informácie ako je názov stanice, aktuálny čas, aký program sa vysiela či rádiotext. Pomocou RDS stanice vysielajú aj špeciálny signál pri vysielaní dopravných správ. Čas na prijímači by sa mal automaticky nastavovať podľa času vysielaného rádiostanicou. Slovenské stanice však dosť často vysielajú chybný čas.
Dopravné správy
Rozhlasové stanice sa snažia vodičom ponúknuť čo najviac informácií o dianí na cestách. Okrem správ o tom, kde všade sú práve zápchy, ktoré úseky sú neprejazdné alebo zľadovatené, ponúkajú aj informácie o tom, kde sa práve nachádzajú policajné hliadky a na ktorých miestach merajú rýchlosť.
Ak autorádio disponuje funkciou RDS, dokáže rozpoznať, že niektorá stanica práve vysiela dopravné informácie. Tie jednoduchšie len zhlasnia zvuk alebo prepnú z počúvania CD na rádio. Po skončení dopravných správ sa všetko vráti do pôvodného stavu.
Lepšie typy rádií dokážu v čase, keď je auto odstavené, nahrať dopravné správy do pamäti. Dá sa na nich aj nastaviť, od kedy majú dopravné správy začať nahrávať. Keď nasadneme do auta, jednoducho si spustíme najnovší dopravný servis.
Rádiá s CD prehrávačom
Kazetové mechaniky v rádiách postupne nahrádzajú CD prehrávače. Ponúkajú kvalitnejší zvuk i rýchle nájdenie skladby. Drahšie prístroje umožňujú aj prehrávanie skladieb vo formáte MP3. Na jeden CD nosič sa dá napáliť až 10 obyčajných cédečiek vo formáte MP3.
Kto sa nechce pri ceste rozptyľovať vymieňaním cédečiek, mal by porozmýšľať nad meničom. Menič diskov sa dá pripojiť aj k autorádiu s kazetovou mechanikou, ale musí ísť o prístroj, ktorý je na to prispôsobený. Takýto aparát dokáže prehrávať kazety aj cédečka.
Najlacnejšie meniče na 6 diskov sa predávajú za 3500 Sk. Cena meničov na 10 diskov sa zvyčajne pohybuje okolo 10-tisíc korún.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.