v zahraničí už upozorňujú na to, že z "mobilománie" môže vzniknúť podobná závislosť, ako je napríklad závislosť na počítačových hrách či na tipovaní. Moderné mobily sú pritom už čímsi úplne iným než obyčajným prenosným telefónom, určeným jednoducho len na telefonovanie. Veď okrem telefonovania umožňujú mobily posielať a prijímať krátke textové správy, slúžia ako elektronický zápisník, adresár, hodinky, možno na nich hrať hry, surfovať na internete a najnovšie aj fotografovať. Mnohé z týchto funkcií sú praktické, mnohé slúžia skôr na zábavu. Novú praktickú funkciu svojho mobilu bude môcť až do apríla tohto roka testovať 350 vybraných občanov nemeckého regiónu Vogtland, ležiaceho pri hraniciach s Českom. Títo občania si budú môcť prostredníctvom svojho mobilu kupovať lístky do všetkých prostriedkov verejnej dopravy, ktoré prevádzkuje združenie Vogtlland. V tomto združení je združených 62 lokálnych autobusových a železničných spoločností dopravných spoločností, ktoré vykonávajú dopravu na území približne 11 000 km2, ktoré zasahuje aj do Česka. Pilotný projekt kupovania cestovných lístkov prostredníctvom mobilu je dielom spoločnosti Siemens Business Services. Cestujúci, ktorí sa na tomto projekte podieľajú, majú k dispozícii dve alternatívy kúpy virtuálnych cestovných lístkov. Pri prvej alternatíve si cestujúci musí najprv na svoj mobil nahrať príslušný softvér. Ten mu potom umožní prostredníctvom tlačidiel a na základe menu, zobrazovaného na displeji, špecifikovať svoju objednávku cestovného lístka. Cestujúci uvedie trasu, počet ľudí a druh cestovného lístka. Po odoslaní objednávky sa na displeji objaví jej potvrdenie. Virtuálny lístok je uložený na špeciálnom serveri, na ktorý má prístup len sprievodca vlaku či autobusu. Druhá alternatíva objednania cestovného lístka pomocou mobilu je jednoduchšia. Cestujúci jednoducho telefonicky oznámi svoju objednávku do centrály systému. V tejto centrále však nie je žiaden "živý" operátor, ale objednávka je vyhodnotená špeciálnym softvérom, ktorý bol vyvinutý v spolupráci s Fraunhoferovým inštitútom. Tento softvér je schopný z bežných hovorených viet vyseparovať relevantné informácie o objednávke. Táto alternatíva má tú výhodu, že účastrník sa nemusí "predierať" dlhým menu a stláčať veľa tlačidiel. Aké výhody má takéto telefonické objednávanie cestovných lístkov? Pre cestujúceho to má tú výhodu, že nemusí stáť v rade pri pokladni a nemusí sa obávať, že nastanú napríklad problémy s vydávaním drobných. Dopravné spoločnosti zase z takýchto objednávok získajú prehľad o tom, na akých linkách a v akej dobe ľudia najčastejšie cestujú, čo umožní optimalizovať cestovné poriadky.
Odborníci sa domnievajú, že pre riešenia takého typu, aký použilo združenie Vogtland, existuje na nemeckom trhu obrovský potenciál, pretože Nemecku existuje okolo 400 podnikov verejnej dopravy, z toho je 75 stredných a veľkých dopravných združení. Pilotný projekt združenia Vogtland je zatiaľ jediným v Nemecku a na jeho realizáciu prispela Európska únia sumou temer milión eur.
Autor: rm
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.