"Aj na Západe vás obchodník ošklbe, ale nerobí to primitívne"
Košice Až tri štvrtiny kupujúcich očakávajú, že po vstupe Slovenska do EÚ bude v obchodoch pestrejší sortiment tovarov (najmä potravín) ako dnes.
Peter Furmaník
Externý prispievateľ
Písmo:A-|A+ Diskusia nie je otvorená
Vyplýva to z prieskumu, ktorý začiatkom roka na vzorke 496 respondentov uskutočnila marketingová a mediálna agentúra AB Market plus medzi návštevníkmi veľkých obchodných centier v Košiciach, Prešove, Poprade a Michalovciach. Prieskum bol realizovaný technikou stručných dotazníkov, pričom získané údaje boli "podporené" krátkymi, doplňujúcimi štandardizovanými rozhovormi.
Až 366 opýtaných (čo je 73,8 percenta) uviedlo, že podľa ich názoru sa vo väčšine našich predajní rozšíri najmä sortiment potravín exotického (zámorského) pôvodu, vrátane ponuky rýb a tzv. morských príšerok. Viac ako sedemdesiat percent respondentov (350 zo 496, čo je 70,6 percenta) si zároveň myslí, že po 1. máji všeobecne vzrastú ceny potravín, rozhodujúcej časti spotrebného tovaru i mnohých služieb.
Po našom vstupe do EÚ sa podľa väčšiny opýtaných musí zvýšiť úroveň obalov najmä niektorých základných potravín. "Aj keď sú slovenské výrobky kvalitné, ešte vždy (viac ako 14 rokov po novembri ´89!!) výrazne zaostávajú za západnými výrobkami pokiaľ ide o ich balenie,"uviedol jeden z respondentov. Zároveň dodal, že sa to týka predovšetkým základných potravinových článkov typu cukor, múka, soľ a podobne. Podrobne rozviedol, že obaly produktov tohto typu sú jednak: "málo výrazné, málo farebné, graficky nenápadité a nepríťažlivé" a jednak "často nekvalitné (vysypáva sa z nich ich obsah)". Časť oslovených (111 zo 496, čo je 22,4 percenta) vyjadrila v tejto súvislosti názor, že na mnohých obaloch domácej proveniencie je zatiaľ len slovenské označenie (cukor, soľ, hladká múka a pod.), kým viacjazyčné, ktoré by malo byť úplnou samozrejmosťou, zatiaľ poväčšine chýba, no po vstupe do EÚ sa dá očakávať, že aj naše obaly budú nápaditejšie, kvalitnejšie a viacjazyčné.
V kontraste s očakávaniami týkajúcimi sa rozšírenia ponuky cudzokrajných potravín a skvalitnenia obalov domácich výrobkov sa viac ako tri štvrtiny oslovených (379 zo 496, čo je 76,4 percenta) nazdávajú, že po našom vstupe do EÚ sa nezvýši ochota ani svedomitosť predávajúcich, lebo ako na to upozornila jedna z respondentiek "nech bude Slovensko v hocijakej únii, predavač vždy bude chciet ogabať zákazníka."
Podľa ďalšieho z opýtaných aj na Západe chce obchodník "ošklbať" kupujúceho, čo je však podľa respondenta prirodzené a normálne, lebo chce čo najviac zarobiť, ale: "robí to inteligentne a nie primitívne a podvodnícky ako je to u nás". Respondent dodáva: "Toto sa u nás tak skoro nezmení, prasprosté okrádanie tak rýchlo nevymizne." Aj ďalší opýtaní si myslia, že v otázke svedomitosti a statočnosti predaja sa krátko po vstupe Slovenska do EÚ prakticky nič nezmení. Podľa jedného z nich je za tým to, že predávajúci nemá motiváciu byť lepším, čestnejším. Respondent svoj názor odôvodnil takto: "Keď si človek zapne správy, nepočuje o ničom inom, len o korupcii, privatizačných kauzách, finančných škandáloch, do ktorých sú neraz namočení aj tí, ktorí sú celkom hore. A tak si povie: Prečo by som ja ten dole mal byť čestný?"
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.