sústredila na túto kategóriu vozidiel a nepokúšala sa veľmi o "úlety" do vyšších kategórií. Aj v súčasnosti si Fiat veľa sľubuje od svojho najnovšieho modelu Panda, čerstvo ovenčeného titulom Automobil roka 2004. Zdalo by sa, že Panda bude určitú dobu najmenším modelom v sortimente fiatiek. Nie je to ale tak, pretože firma Fiat už oficiálne oznámila, že na blížiacom sa ženevskom autosalóne (otvoria ho presne o dva týždne) predstaví nový koncepčný miniautomobil s názvom Trepiuno. Ide v podstate o prototyp budúceho sériového vozidla, ktoré bude modernou interpretáciou malých fiatiek, navždy spojených s prvou vlnou rozvoja masovej motorizácie v Taliansku. Prvým z týchto modelov bol aj u nás veľmi populárny Fiat 600, ktorý mal svetovú premiéru na ženevskom autosalóne v roku 1955 (teda pred 49 rokmi!). Pre inžinierov firmy Fiat však nebola ani šesťstovka dosť malá a tak v júli roku 1957 predstavuje Fiat ešte menšie vozidlo, model 500. Označenie oboch modelov súvisí so zdvihovým objemom ich motora. Dnes sa to už ani nechce veriť, ale prvé šesťstovky mali štvorvalcový motor zdvihového objemu 633 cm3, no a v zadnej časti päťstovky pracoval dvojvalec zdvihového objemu len 479 cm3.
Nové Trepiuno má svojím dizajnom pripomínať práve model Fiat 500. Pracovníci Fiat Style Centre sa vyjadrili, že ústrednou témou tohto retroštýlu je "späť do budúcnosti". Trepiuno vyzerá ako malá bublina a vyznačuje sa veľmi krátkym predným i zadným previsom. Najmenšia fiatka je síce postavená na podvozkovej plošine Pandy (s rázvorom 230 cm), ale celková dĺžka vozidla je len 330 cm, čo je o 24 cm menej ako je dĺžka Pandy. Starú dobrú päťstovku pripomína predná časť vozidla, v ktorej sú dva hlavné a dva pomocné svetlomety, ale v ktorej chýba akákoľvek maska chladiča. A čo vlastne znamená názov Trepiuno? Je to slovné vyjadrenie výrazu 3+1, ktorý naznačuje, že vozidlo má tri normálne a jedno núdzové sedadlo. Predné sedadlá sú zhotovené z troch vrstiev plastu a sú veľmi tenké. Delené operadlá zadných sedadiel možno sklopiť, čím sa zväčší batožinový priestor. Uprostred prístrojového panelu je veľký displej z tekutých kryštálov. Za tmy osvetľujú interiér svietiace diódy umiestnené v dverách a v podlahe. Počas dňa prúdi do interiéru veľa svetla cez posuvné sklenené strešné okno. Na pohon sériovej verzie Trepiuna budú slúžiť rovnaké motory, aké sa montujú do Pandy. Ide o tri zážihové motory, pokrývajúce výkonové rozpätie od 59 do 88 kW, a tri vznetové motory s výkonom až 85 kW. Výrobca chystá v spolupráci s firmou Abarth aj športovú verziu, ktorá bude poháňaná prepĺňaným 1,6-litrovým motorom výkonu 132 kW. Zatiaľ nie je zrejmé, nakoľko sa sériový model bude odlišovať od prototypu Trepiuno.
A ako sa bude sériová verzia znovuzrodenej päťstovky volať? No, núka sa to samo, že vozidlo by sa opäť mohlo volať Cinquecento, čiže päťsto. Tento názov však z právnych dôvodov firma Fiat už nemôže použiť a tak musí hľadať iný názov. Objavili sa špekulácie, že najmenšia fiatka by sa mohla volať Abita, čo znamená "žije". Prečo nie?
Autor: rm
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.