vláčikom so štartovacou sadou, vášnivému koníčku neodolal ani na základnej a strednej škole. Stal sa z neho dopravný inžinier, neskôr sa koníček zároveň stal aj povolaním.
Železničnému modelárstvu sa venuje mnoho ľudí. Patrí k bežnejším koníčkom, no napriek tomu dokáže upútať pozornosť. "Zo začiatku som sa venoval papierovým modelom, aktívne som sa tomuto koníčku začal venovať na Základnej škole. Mám okolo 100 rušňov a asi 300 nákladných a osobných vozňov. Ja sa nesústreďujem na novinky, skôr čo sa mi zapáči. Nedá sa venovať celému vývoju železníc od začiatku až po súčasnosť. Každé obdobie má svoje špecifiká. Ja sa špecializujem na tie modernejšie, viac ma upútala elektrická a motorová trakcia," povedal nám I. Molnár.
Železničné modely vyrábajú rôzne firmy, od čoho sa odvíja ich kvalita a cena. Veľkosti modelov stanovujú európske normy. K známejším patrí typ "TT", ktorý sa vyrába v mierke 1:120. Medzi modelármi je známy aj typ "H0", pre ktorú je typická mierka 1:87. Tí čo sa profesionálne venujú železniciam vedia, že rozchod tratí nie je vždy rovnaký. Stretávame sa s tým aj pri železničných modeloch, jednotlivé typy "TT, H0" majú rôzne rozchody, ktoré sú dané normou. Potom od toho závisí veľkosť celej zostavy, načo potrebujú modelári vhodné priestory.
Veľkou nevýhodou je, že stavba koľajísk si vyžaduje veľké priestory. "Dá sa to riešiť viacerými spôsobmi. Ak modelár býva vo veľkom rodinnom dome, tak si môže pre svoj koníček vytvoriť vhodné priestory. Ďalším riešením je, keď sa milovníci železničných modelov stretávajú v kluboch. Každý má doma určitý úsek trate, zídu sa raz mesačne. Postavia veľké koľajisko a môže sa jazdiť. Každý si prinesie svoje doplnky a problém je vyriešený," prezradil nám I. Molnár.
Komponenty sú však drahé. Sú tri možnosti ako si ich zaobstarať. Môžeme kúpiť hotové, čo je finančne náročné. Potom na rôznych výmenách stretnutiach sa dajú získať niektoré typy za prístupnú cenu. Ďalšou možnosťou je, keď si modelár vyrobí vozne a rušne sám. Je to najnáročnejšie, ale ja si cením tie vlastné.
So železničným modelárstvom súvisí mnoho ďalších doplnkov. "Domčeky, stromy, rampy sú dôležitým doplnkom. Čím je ich viac, tým je koľajisko atraktívnejšie. Ak sú vybavené elektrickým ovládaním, tak je celé koľajisko kompletnejšie. Dnes už nie je problém zabezpečiť najmä pri väčších tratiach riadenie pomocou počítača," dodal na záver I. Molnár.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.