Korzár logo Korzár
Piatok, 22. október, 2021 | Meniny má SergejKrížovkyKrížovky

Dvojročná záruka: vyššia kvalita aj cena

Bratislava - Topánky, oblečenie a množstvo ďalších tovarov budú môcť zákazníci pre nekvalitu vrátiť dva roky od kúpy. Presne toľko bude od apríla

trvať doterajšia polročná záručná lehota. Dlhšia záruka sa bude vzťahovať na všetok tovar s výnimkou potravín, kozmetiky a služieb.

Reklamovať sa však budú môcť len skutočné chyby, a nie opotrebovanie výrobku. Ak sa napríklad na topánke roztrhne šnúrka od častého zaväzovania, podľa zákona to nie je reklamovateľná chyba. Dôvod na reklamáciu by však bol, ak by topánka napríklad púšťala farbu alebo by sa na nej zlomila podrážka.

Bude sa vzťahovať, táto záruka, len na výrobky zakúpené od apríla 2004. Na tovar, ktorý si zákazník kúpi do konca marca, sa záruka nepredĺži a zostane šesťmesačná. Ak niekto plánuje nákup nejakého drahšieho tovaru, oplatí sa mu preto počkať do apríla.

"Niektorí výrobcovia a predajcovia sa obávajú, že rozlíšenie medzi kazom a opotrebením sa stane dôvodom konfliktov. Po dlhšom čase bude trochu ťažšie určiť, či ide o obnosenú topánku, alebo je to naozaj chyba," povedal Radovan Klimáček, riaditeľ Baťa Slovensko. Niektorí sa obávajú, že ľudia budú nové práva zneužívať. "Už ich zneužívajú aj teraz a, žiaľ, zákon je postavený tak, že len ochraňuje spotrebiteľa a nezáleží na tom, že to nie je vinou výrobcu," upozornil Anton Sakmár, výkonný riaditeľ spoločnosti Vinex, ktorá dodáva oblečenie.

Časť výrobcov predpokladá, že dvojročná záruka sa v niektorých prípadoch prejaví aj na cene. "Budeme musieť byť totiž ešte dôkladnejší pri výrobe. Ceny tovaru pôjdu určite hore o 10 až 20 percent," dodal Sakmár.

Dlhšia záruka sa bude týkať aj použitého tovaru.

Predávajúci v second hande či bazáre sa bude môcť s kupujúcim dohodnúť aj na kratšej ako dvojročnej záruke. Nesmie byť však kratšia ako jeden rok.

Ďalšou novinkou je možnosť žiadať namiesto opravy výmenu veci. Bude to možné len v prípade, ak by bola oprava približne rovnako drahá ako nový tovar. Aj obchodník bude môcť pri reklamácii namiesto opravy tovaru navrhnúť jej výmenu.

Peter CSERNÁK

Obchodníci: Chýba prechodné obdobie

Zákon nehovorí o nijakom prechodnom období na uplatnenie dvojročnej záruky. To znamená, že 1. apríla sa bude musieť na všetok tovar, ktorý nájdeme v predajniach, uplatňovať dvojročná záručná lehota.

Podľa obchodníkov by bolo oveľa lepšie, ak by štát určil nejaké obdobie, počas ktorého sa môžu predávať staré výrobky so 6-mesačnou zárukou. Dlhšia záruka by sa potom vzťahovala len na tovar, ktorý by bol dodaný do obchodu po 31. marci. Postupne by sa vypredali staré výrobky a nahradili by ich nové s predĺženou zárukou.

Podobne postupovali v Českej republike. Tam je dvojročná záruka už od začiatku minulého roku. Až do konca decembra tu však platilo prechodné obdobie. Počas neho sa predávali veci s dvojročnou i šesťmesačnou zárukou. Dlhšia záruka sa vzťahovala len na veci vyrobené po 1. januári 2003.

Ak štát neurčí prechodné obdobie, môže sa stať, že v apríli sa na pultoch ocitne veľa tovarov, ktoré v žiadnom prípade nespĺňajú dvojročnú záruku.

Kto musí dokázať, že je reklamácia oprávnená?

Od apríla sa zmení aj spôsob dokazovania príčiny poruchy výrobku. Ak sa chyba objaví do pol roka, považuje sa za chybu, ktorá existovala už pri predaji. Po pol roku už musí kupujúci dokázať, že výrobok používal podľa návodu a chyba teda nevznikla nesprávnym používaním.

Aj po novom bude o reklamácii rozhodovať predajca. Ak zákazník nebude s jeho rozhodnutím spokojný, môže sa obrátiť na autorizovanú skúšobňu alebo na súd. Ak skúšobňa rozhodne v prospech zákazníka, predajca mu musí vrátiť peniaze za tovar a jeho povinnosťou je aj preplatiť túto skúšku.

Kto poskytuje záruku?

Zo zákona poskytujú záruku zákazníkom predajcovia. Tí ju však automaticky prenášajú na svojich dodávateľov. Ak teda prídete reklamovať televízor, predajca ho odovzdá svojmu dodávateľovi, a ten rozhodne o jej oprávnenosti. Znáša aj náklady na opravu či vrátenie peňazí.

Do dvoch rokov však môže každý výrobca či dodávateľ skrachovať, či zaniknúť. To však neznamená, že zákazník stratí právo reklamovať tovar. Náklady spojené s reklamáciou musí znášať v takom prípade predajca. On si ich potom môže následne vymáhať od svojho dodávateľa.

V horšom prípade skrachuje predajca. Zákazníkovi síce reklamácia platí, ale nemá si ju kde uplatniť. Zostáva mu vymáhať svoje pohľadávky jedine v konkurze. (pcs)

Aké chyby možno reklamovať?

Reklamovať sa dá všetko čo nie je v súlade s vyhlásením výrobcu alebo predajcu o tovare. Reklamovať možno všetky vlastnosti, ktoré podľa návodu na použitie tovar má mať, ale v skutočnosti ich nemá. Napríklad, ak má televízor mať podľa návodu teletext, ale v skutočnosti takouto funkciou nedisponuje, je to dôvod na reklamáciu. Každý výrobok by mal vydržať dva roky. Je však možné, že počas tejto lehoty sa výrobok alebo jeho časť opotrebuje. Na to sa však záruka nevzťahuje. Ak sa napríklad zoderú nápisy na tlačidlách diaľkového ovládania, výrobca reklamáciu určite neuzná.

Ako reklamovať?

Zákazník musí pri reklamácii doručiť predajcovi chybný tovar a musí sa preukázať dokladom o zaplatení. Nepotrebuje však záručný list, aj keď ho predajca k tovaru vydáva. Záručný list je potrebný len v prípade, ak je záruka dlhšia ako dva roky.

Predajca má reklamáciu vybaviť čo najrýchlejšie, nesmie mu to však trvať dlhšie ako 30 kalendárnych dní. Do 30 dní musí predajca dať zákazníkovi vedieť, ako rozhodol. Ak tak neurobí, považuje sa chyba za neodstrániteľnú a zákazník má právo na vrátenie peňazí.

Keď predajca uzná chybu za reklamovateľnú, musí dať výrobok opraviť. Ak je chyba neodstrániteľná, vráti zákazníkovi peniaze. Chyba sa považuje za neodstrániteľnú aj vtedy, keď sa vyskytne počas záručnej lehoty trikrát.

Ak predajca neuzná reklamáciu, zákazník sa môže obrátiť na súd alebo autorizovanú skúšobňu.

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ocenenie získali Innovatrics, Kellys Bicycles a Bivio
  2. Ako sa technologické spoločnosti starajú o bezpečnosť platieb
  3. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch
  4. Ako zamestnať cudzinca: Čo musíte vedieť a na čo si dať pozor
  5. Nechajte kryptomeny na Fumbi
  6. Darujte úsmev dvakrát pre šťastie mnohých rodín
  7. Oprášte cestovateľské plány, jeseň sa nesie v znamení poznávania
  8. Vyberte sa s nami za strašidlami. Žiadny strach, bude to zábava
  9. Kaufland otvára prvú predajňu s fotovoltaickým systémom
  10. Ako je na tom naša ekonomika? Začína sa konferencia #akonato
  1. Zánovné vozidlá na slovenskom trhu za rok zdraželi až o 15 %
  2. Oprášte cestovateľské plány, jeseň sa nesie v znamení poznávania
  3. Darujte úsmev dvakrát pre šťastie mnohých rodín
  4. Ocenenie získali Innovatrics, Kellys Bicycles a Bivio
  5. Ako získať nabíjaciu kartu k novému elektromobilu?
  6. Ako sa technologické spoločnosti starajú o bezpečnosť platieb
  7. Vyberte sa s nami za strašidlami. Žiadny strach, bude to zábava
  8. Kaufland otvára prvú predajňu s fotovoltaickým systémom
  9. 5. ročník Trhu kože bude po prvý raz aj v Košiciach
  10. Stanovisko Asociácie moderných benefitov k TK RÚZ
  1. Stravovacie zlozvyky Slovákov. Odborníci radia čomu sa vyvarovať 17 830
  2. Ako budú tento rok vyzerať vianočné dôchodky a kedy ich vyplatia 14 334
  3. Ako je na tom naša ekonomika? Začína sa konferencia #akonato 5 953
  4. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie 5 057
  5. Očarujúce Cinque Terre a jeho päť svetov 4 898
  6. Kaufland otvára prvú predajňu s fotovoltaickým systémom 4 444
  7. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch 3 688
  8. Prichádzame o pamiatky? Obnoviť všetky by trvalo 180 rokov 3 378
  9. Pracoviská zmenila pandémia. Búšiť do klávesnice môžete aj doma 2 743
  10. Martinus vykupuje čítané knihy, spustil službu Knihovrátok 2 727

Blogy SME

  1. Stanislav Martinčko: Veno pre drahú nevestu z úradu práce v Pezinku??
  2. Magenta Life: Vydarený tretí ročník PM Konferencie, na ktorej sme nechýbali
  3. Tomáš Vodvářka: Soucit jako universální emoce?
  4. Anna Milanová: Kytice kvetov 2... 2021
  5. Mária Szegfüová: 20 vyhratých súdov, 20 kg papierov, 11 rokov boja za spravodlivosť
  6. Adriana Boysová: Mladá láska
  7. Július Kovács: Prešlo 20 mesiacov od volieb a my voliči Oľano prehrávame
  8. INEKO: Finančné zdravie žúp sa kvôli koronakríze začalo zhoršovať, významne im narástol dlh
  1. Robert Fico: Pán Kovačič z Markízy, ďakujem, vyhral som vďaka Vám 50 Eur! 31 972
  2. Matúš Lazúr: Neočkovaní dôchodcovia si vianočné príspevky nezaslúžia 12 108
  3. Věra Tepličková: Nepoškvrnené očkovanie - ďalší zázrak alebo zvrátenosť vlády neboráka Hegera? 8 733
  4. Jiří Ščobák: Paní Záborská, jste zbabělec! Dovedete cílit jen na nejsnadnější cíl - ženy 7 163
  5. Stanislav Martinčko: Chudoba v nedeľu na panské,do R.Soboty !!! 5 641
  6. Martina Hilbertová: Zomrela Gruberová, ktorú sme za komunizmu nemohli počúvať 4 581
  7. Roland Vizner: Aký bude Váš dôchodok. Jednoduchý a vcelku presný návod ako ho vypočítať za 3 minúty. 4 422
  8. Július Kovács: Kaliňák a Počiatek ma chcú dostať do basy pomocou justičnej a policajnej mafie, dodnes ju riadi Fico, lebo som upozornil na ich zlodejstvá. 4 119
  1. Matúš Sarvaš: Krádeže, vlámanie a drogy u mladistvého. Verdikt súdu? Napomenutie a dohľad (Prípad prokurátora)
  2. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 2: Flow, alebo ako pri práci stratiť pojem o čase
  3. Karolína Farská: Česká predvolebná kampaň vrcholí. Nastavuje trend aj pre tú budúcu na Slovensku
  4. Milota Sidorová: Ženy doplácajú na nedostupnosť bývania najviac. Takto to vyriešili vo Viedni
  5. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  6. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  7. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  8. Adam Valček: Vyšetrovateľ dal Bödörovi pokutu za to, že mlčal
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Stanislav Martinčko: Veno pre drahú nevestu z úradu práce v Pezinku??
  2. Magenta Life: Vydarený tretí ročník PM Konferencie, na ktorej sme nechýbali
  3. Tomáš Vodvářka: Soucit jako universální emoce?
  4. Anna Milanová: Kytice kvetov 2... 2021
  5. Mária Szegfüová: 20 vyhratých súdov, 20 kg papierov, 11 rokov boja za spravodlivosť
  6. Adriana Boysová: Mladá láska
  7. Július Kovács: Prešlo 20 mesiacov od volieb a my voliči Oľano prehrávame
  8. INEKO: Finančné zdravie žúp sa kvôli koronakríze začalo zhoršovať, významne im narástol dlh
  1. Robert Fico: Pán Kovačič z Markízy, ďakujem, vyhral som vďaka Vám 50 Eur! 31 972
  2. Matúš Lazúr: Neočkovaní dôchodcovia si vianočné príspevky nezaslúžia 12 108
  3. Věra Tepličková: Nepoškvrnené očkovanie - ďalší zázrak alebo zvrátenosť vlády neboráka Hegera? 8 733
  4. Jiří Ščobák: Paní Záborská, jste zbabělec! Dovedete cílit jen na nejsnadnější cíl - ženy 7 163
  5. Stanislav Martinčko: Chudoba v nedeľu na panské,do R.Soboty !!! 5 641
  6. Martina Hilbertová: Zomrela Gruberová, ktorú sme za komunizmu nemohli počúvať 4 581
  7. Roland Vizner: Aký bude Váš dôchodok. Jednoduchý a vcelku presný návod ako ho vypočítať za 3 minúty. 4 422
  8. Július Kovács: Kaliňák a Počiatek ma chcú dostať do basy pomocou justičnej a policajnej mafie, dodnes ju riadi Fico, lebo som upozornil na ich zlodejstvá. 4 119
  1. Matúš Sarvaš: Krádeže, vlámanie a drogy u mladistvého. Verdikt súdu? Napomenutie a dohľad (Prípad prokurátora)
  2. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 2: Flow, alebo ako pri práci stratiť pojem o čase
  3. Karolína Farská: Česká predvolebná kampaň vrcholí. Nastavuje trend aj pre tú budúcu na Slovensku
  4. Milota Sidorová: Ženy doplácajú na nedostupnosť bývania najviac. Takto to vyriešili vo Viedni
  5. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  6. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  7. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  8. Adam Valček: Vyšetrovateľ dal Bödörovi pokutu za to, že mlčal

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop
Skryť Zatvoriť reklamu