Korzár logo Korzár

Už sa nebudú dať (tak ľahko) falšovať

Odborníci odhadujú, že zo všetkých bankoviek, ktoré sú v obehu na celom svete, tvoria falšované bankovky približne 0,01 až 0,02 percenta. Povedané

inak, na každých 10 000 pravých bankoviek pripadá jedna, ba možno až dve falšované bankovky. Falšovatelia sa pritom zameriavajú najmä na falšovanie bankoviek dvojakého druhu. Ide jednak o falšovanie bankoviek tých mien, ktorými možno bez problémov platiť prakticky na celom svete, jednak o falšovanie takých bankoviek, ktoré nie sú vybavené dostatočným počtom bezpečnostných či ochranných prvkov a na falšovanie ktorých netreba teda vynaložiť mimoriadnu námahu. Napodiv obidve podmienky spĺňajú bankovky jednej z najpoužívanejších mien na svete amerického dolára. S dolárovými bankovkami mali doteraz "peňazokazci" skutočne pomerne málo práce, pričom im v ostatnej dobe k ich nekalej činnosti pomáhala aj moderná digitálna kopírovacia technika. Zo všetkých falšovaných bankoviek, zachytených v USA v roku 1995, bolo menej než 1 % vyrobených digitálnou technikou, ale v roku 2002 podiel "digitálne" sfalšovaných bankoviek stúpol až na 40 %. Falšovateľom dolárových bankoviek ale teraz takpovediac svitá na horšie časy, pretože americké ministerstvo financií sa rozhodlo postupne uvádzať do obehu bankovky nového typu, ktoré budú obsahovať moderné bezpečnostné (ochranné) prvky. Ide pritom vlastne o také prvky, ktorými sa štandardne vyznačujú bankovky väčšiny európskych mien (i slovenskej) i eurobankovky. Koncom minulého roka bola na trh, či vlastne do obehu, uvedená prvá takáto bankovka. Ide o bankovku nominálnej hodnoty 20 dolárov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Nové dvadsaťdolárové bankovky majú rovnakú veľkosť ako doterajšie bankovky a sú na nich rovnaké, i keď mierne pozmenené, portréty (A.Jacksona) a historické obrazy (Biely dom). Aké ochranné prvky majú nové bankovky? Prvým z nich je tzv. priesvitka, laicky nazývaná aj vodoznak. Priesvitka vznikne už pri výrobe papiera a vidno ju, keď sa cez bankovku pozrieme proti svetlu. Na bankovke hodnoty 20 dolárov má táto priesvitka podobu portrétu, podobného viditeľnému portrétu prezidenta Andrewa Jacksona. Veľmi významným bezpečnostným prvkom je ochranný prúžok. Ide o tenký plastový prúžok, ktorý vedie cez bankovku zhora nadol. Ak sa na tento prúžok pozriete zväčšovacím sklom, vidno nápisy USA TWENTY (dvadsať) a americké vlajočky. Pri ožiarení ultrafialovým svetlom svieti tento prúžok zeleným svetlom. Číslica v pravom dolnom rohu bankovky, označujúca jej hodnotu, je vytlačená farbivom, ktoré pri nakláňaní bankovky mení farbu. Odborne je tento ochranný prvok nazývaný skratkou OVI, čo znamená optically variable ink, čiže opticky variabilný atrament. Farba tohto prvku sa pri sklápaní dvadsaťdolárovej bankovky mení z medenej na zelenú. Ďalším ochranným prvkom sú mikrotexty (ťažko reprodukovateľnou bežnými kopírovacími technikami) vytlačené výrazy na líci (averze) bankovky. Ide o modrý mikrotext "USA20" a čierny mikrotext "THE UNITED STATES OF AMERICA 20 USA 20". Na prvý pohľad najviac viditeľnou zmenou, ktorá odlišuje nové bankovky od doterajších, sú jemné farby pozadia, a to zelená, broskyňová a modrá. Je to po prvý raz od roku 1905, čo sa na amerických bankovkách objavuje iná farba ako zelená a čierna. Mimochodom, práve pre svoju typickú zelenkavú farbu sú americké bankovky v slangu nazývané greenback (čiže zelené pozadie). Bankovky ďalších nominálnych hodnôt budú mať iné farby pozadia ako má dvadsaťdolárovka, čo uľahčí vzájomné rozlišovanie bankoviek rôznych hodnôt. Ľuďom so slabším zrakom má k rozpoznaniu bankovky prispieť aj veľká číslica 20 v pravom spodnom rohu. Na všetkých amerických bankovkách je zobrazený aj určitý symbol slobody. Na novej bankovke hodnoty 20 USD je to veľký modrý orol v pozadí a malý orol kovovo zelenej farby.

SkryťVypnúť reklamu

Americké ministerstvo financií plánuje vydať aj bezpečnejšie dolárové bankovky ďalších nominálnych hodnôt. Už v tomto roku by to mala byť bankovka hodnoty 50 dolárov, v budúcom roku by sa do obehu mala dostať nová bankovka hodnoty 100 dolárov. Uvažuje sa aj o novom dizajne bankoviek hodnoty 5 a 10 dolárov, ale zatiaľ sa neplánuje nič meniť na bankovkách najnižších hodnôt (jeden dolár a dva doláre).

Nakoniec ešte niekoľko zaujímavostí o pravdepodobne najrozšírenejšej mene na svete. Všetky bankovky, vydané vládou USA od roku 1861, sú stále zákonnými platidlami. Bankovou s najvyššou nominálnou hodnotou, akú kedy v USA vytlačili, bol zlatý certifikát hodnoty 100 000 dolárov z roku 1934. Tento certifikát však nikdy nebol v obehu vo verejnosti, ale používal sa len na transakcie medzi federálnymi rezervnými bankami a ministerstvom financií. Jedinou ženou, ktorej portrét sa objavil na amerických papierových peniazoch, bola Martha Washingtonová (jej portrét bol na jednodolárových strieborných certifikátoch z roku 1886, 1891 a 1896). Zaujímavá je história nápisu "In God We Trust" (čo možno asi najvhodnejšie preložiť ako "dôverujeme Bohu"), ktorý sa po prvý raz objavil na amerických minciach v roku 1864. Približne o sto rokov neskôr bolo toto heslo kongresom vyhlásené za národné motto USA. Dnes sa podľa zákona musí toto motto uvádzať na všetkých amerických minciach a bankovkách. To má príchuť kuriozity, pretože podľa ústavy existuje v USA odluka cirkvi od štátu a preto používanie takéhoto motta sa stalo predmetom niekoľkých súdnych sporov. Nakoniec však súdy rozhodli v prospech ďalšieho používania tohto motta (naposledy sa tak stalo rozhodnutím Najvyššieho súdu USA v roku 1977). Možno tiež spomenúť, že podľa zákona z roku 1866 je zakázané na peňažných prostriedkoch zobrazovať žijúce osoby. Každý rok sa v USA vyrobí osem miliárd bankoviek, pričom najväčší podiel (až 45 %) na tomto počte majú bankovky s nominálnou hodnotou jeden dolár. V USA sa najviac používajú bankovky hodnoty 1 USD a 20 USD, vo svete sa najviac používa stodolárová bankovka. Približná hmotnosť jednej bankovky, a to bez ohľadu na jej nominálnu hodnotu, je jeden gram (kilogramový balíček teda obsahuje okolo tisíc dolárových bankoviek). Papier, z ktorého sú bankovky vyrobené, obsahuje 75 % bavlnených a 25 % ľanových vlákien. Okrem toho sú v papieri rovnomerne rozptýlené červené a modré syntetické vlákna rôznej dĺžky. O mechanickej pevnosti dolárových bankoviek svedčí napríklad to, že sa roztrhnú až po približne 4 000-násobnom zložení. V súlade s doterajšou praxou ostanú aj po vydaní nových bankoviek všetky doterajšie bankovky v platnosti. Americké ministerstvo financií plánuje vydávať bankovky nového dizajnu každých sedem až desať rokov, pričom zdokonaľovanie ochranných prvkov má ďalej sťažovať prácu falšovateľov. Pre nich (či nie len pre nich?) skutočne platí, že dolár už nie je tým, čím býval...

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  2. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  3. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  4. Začínal s jednou Feliciou, dnes vozí manažérov z celého sveta
  5. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  7. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Na koho myslíš, keď si pripínaš narcis?
  2. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  3. Na Marka oharka do jarka
  4. Najlepšie okamihy svojho života zachytené s HONOR 400 Lite
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  8. Kalamita v Markovej spracovaná v súlade so zákonom
  1. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 16 986
  2. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 10 718
  3. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 9 638
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 350
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 3 286
  6. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 2 814
  7. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 2 636
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 2 534
  1. Ján Šeďo: Odznelo : "Apko, však tam roztrhalo 9 detí"! "No a čo, veď...."
  2. Vladimír Bojničan: Biblické zázraky ako nepreukázané tvrdenia a forma dezinformácie
  3. Jozef Černek: Môj partner nemá telo. Nemá tvár. A predsa napísal so mnou muzikál.
  4. Imunoblog: Zdravé črevo – základ silnej imunity
  5. Peter Greša: Sväté svetlo: stretnutie s chasidmi pri hrobe „zázračného rabína“
  6. Andrea Školudová: NOŽE v kuchyni a Feng Shui
  7. Janka Bittó Cigániková: Transakčnú daň musel nadizajnovať „totálny génius“
  8. Timotej Opálek: Baby Lasagna / Praha
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 674
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 286
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 70 172
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 633
  5. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 19 155
  6. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 10 774
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 721
  8. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 9 163
  1. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  2. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  3. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  4. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  5. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  6. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  7. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  8. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Po Trumpovom ohlásení ciel začali burzy padať.

V akej fáze sa trhy nachádzajú a v čom sú rozdiely s finančnou krízou.


25
Peter Tkačenko.

Fico môže Danka buď upratať, alebo ignorovať.


16
Akciové trhy prudko klesajú.

Pohľad na portfóliá investorov nepotešia.


150
Oslavy 80. výročia oslobodenia Bratislavy na Slavíne.

Čo je Slavín a kto všetko sa tam zišiel?


76
  1. Ján Šeďo: Odznelo : "Apko, však tam roztrhalo 9 detí"! "No a čo, veď...."
  2. Vladimír Bojničan: Biblické zázraky ako nepreukázané tvrdenia a forma dezinformácie
  3. Jozef Černek: Môj partner nemá telo. Nemá tvár. A predsa napísal so mnou muzikál.
  4. Imunoblog: Zdravé črevo – základ silnej imunity
  5. Peter Greša: Sväté svetlo: stretnutie s chasidmi pri hrobe „zázračného rabína“
  6. Andrea Školudová: NOŽE v kuchyni a Feng Shui
  7. Janka Bittó Cigániková: Transakčnú daň musel nadizajnovať „totálny génius“
  8. Timotej Opálek: Baby Lasagna / Praha
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 674
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 286
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 70 172
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 633
  5. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 19 155
  6. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 10 774
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 721
  8. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 9 163
  1. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  2. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  3. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  4. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  5. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  6. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  7. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  8. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu