vozidiel. Invenciou prekypujúci Frank si však v ostatných rokoch považuje takpovediac za povinnosť, aby na každom ženevskom autosalóne predstavil nejaký svoj nový "exot", vyznačujúci sa originálnym dizajnom i originálnymi technickými riešeniami. Ide pritom o tak nekonvenčne riešené štúdie, že akákoľvek nádej na ich sériovú výrobu prakticky nejestvuje. Napríklad predvlani predstavila firma Rinspeed v Ženeve "naťahovací" automobil Presto, ktorého dĺžka sa dá zmeniť z 300 cm na 370 cm, a vlani to bola štúdia Bedouin, ktorá sa z pikapu môže premeniť na športové kombi, dosahujúce maximálnu rýchlosť 250 km/h.
Bez unikátu z tvorivej dielne firmy Rinspeed nie je ani tohtoročný ženevský autosalón. V Ženeve má tentoraz svetovú premiéru už desiate koncepčné vozidlo Rinspeed. Frank Rinderknecht si samozrejme dal záležať, aby to bolo čosi unikátne. Zrejme sa mu to podarilo, pretože na stánku Rinspeed má svetovú premiéru prvý športový automobil na svete, ktorý sa cíti doma nie len na ceste, ale aj vo vode. Vozidlo s názvom Splash je vystrojené dôvtipnou sústavou sklopných krídiel, ktoré vyvíjajú vo vode dostatočný vztlak na rýchlu plavbu. Tieto krídla sa sklápajú hydraulickým systémom. Vozidlo Splash je postavené na podvozku s rázvorom 2 345 mm a je dlhé 3 760 mm a široké 1 865 mm. Po rozovretí vodných krídiel má vozidlo či vlastne je to už čln dĺžku 4 125 mm, pričom jeho šírka je až 3 990 mm. Splash má z ocele zhotovený rám, na ktorom je karoséria z uhlíkových kompozitov. Vďaka použitiu ľahkých konštrukčných materiálov je hmotnosť vozidla len 825 kg. Vpredu má vozidlo xenónové reflektory, zadné svetlá sú tvorené sústavou svietiacich diód. Dve ergonomicky tvarované sedadlá sú zhotovené z plastu. Predné 17-palcové i zadné 18-palcové kolesá sú zavesené na dvojitých priečnych ramenách a sú na nich pneumatiky Continental SportContact. Pohonnou jednotkou je dvojvalcový motor firmy Weber, ktorého zdvihový objem je len 750 cm3. Motor so štyrmi ventilmi na valec je prepĺňaný turbodúchadlom a jeho maximálny výkon je impozantných 103 kW pri 7 000 ot/min. Svoj maximálny krútiaci moment 150 Nm dosahuje motor pri 3 500 ot/min. Palivom je buď benzín alebo zemný plyn. Motor poháňa zadné kolesá prostredníctvom šesťstupňovej manuálnej prevodovky. Na pohon vo vode slúži trojlistová vrtuľa priemeru 360 mm. Keď Splash vojde do vody, jeho ponor je 1 300 mm (až po spodok nosných krídiel). Pri zvyšovaní rýchlosti plavby sa začína zväčšovať vztlak, pôsobiaci na nosné krídla, a Splash sa napokon vynorí tak, že jeho ponor je len 400 mm. Na ceste dosiahne Splash maximálnu rýchlosť až 200 km/h, pričom zrýchlenie z 0 na 100 km/h mu trvá 5,9 sekundy. Vo vode je maximálna rýchlosť tohto obojživelného vozidla úctyhodných 80 km/h.
A prečo dostal najnovší koncepčný automobil firmy Rinspeed názvo Splash? No zrejme preto, lebo toto slovo možno preložiť ako "čľupnutie". Veď Splash môže skutočne čľupnúť z cesty do vody.
Autor: rm
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.