nedeľu sa však tieto čísla opäť rozrastú. Od nedele je totiž v austrálskom Melbourne pripravená kompletná zostava pilotov i ich tímov, aby začala písať ďalšiu kapitolu automobilového športu. V novej sezóne sa síce zásadné zmeny nechystajú, no predsa k niektorým dôležitým úpravám pravidiel znova dochádza. Pripomeňme si, že sa mení harmonogram súťežného víkendu. Minulý rok sa kvôli zvýšeniu atraktívnosti vrátili piatkové kvalifikačné jazdy, no tento rok sa celá kvalifikácia zasa posúva iba na sobotu. V piatok budú na programe iba dva voľné tréningy (11.00-12.00 a 14.00-15.00) a sobotňajší program bude nasledovný. Tretí a štvrtý voľný tréning sa uskutočnia od 10.00 do 10.45 a od 11.15 do 12.00. O štrnástej hodine začne kvalifikácia a jazdci do nej vyštartujú na jedno ostré kolo (ako doteraz) podľa pozície v priebežnom hodnotení šampionátu. Po jej skončení sa prakticky vzápätí pôjde druhá kvalifikačná jazda, tiež na jedno kolo, ale v opačnom poradí (teda najpomalší z Q1 bude Q2 začínať). "Starý systém s piatkovou kvalifikáciou bol pre divákov zaujímavejší," vyjadril sa k úprave David Coulthard. "V piatok sa nebude na čo pozerať, pretože všetci odjazdia iba maximálne potrebný počet kôl a budú šetriť motory," reaguje pilot tímu McLaren aj na nové pravidlo o možnosti použitia iba jedného motora na celý víkend. "Zmeny z posledných rokov spojené so spoľahlivosťou dávajú výhodu Ferrari. Tri dni s jedným motorom je pre nich dobrá správa." Faktom totiž je, že Ferrari ročne do vývoja motora i podvozku investuje astronomické sumy, čoho výsledkom je mimoriadne spoľahlivé a výkonné auto. Lenže všetci nemajú sponzora, ktorý by im ročne dával 150 miliónov (Philip Morris) a FIA sa aj preto snaží náklady znížil. "Tímy zbytočne investujú prehnané sumy. Zákazom testov by sme myslím ušetrili veľké množstvo peňazí," špekuluje nad riešením aj Bernie Ecclestone. Trend znižovania nákladov je rozhodne správny a môže do prešpekulovanej F1 vrátiť viacej športu, no nie všetky nápady FIA sú múdre. Ďalší nový predpis totiž znižuje počet prítlačných prvkov zadného krídla, čím sa zvýši rýchlosť na rovinkách a zmenší prítlak pri nájazde do zákrut. Pochopiteľne, že takto sa zvyšuje riziko havárie. "Túto zmenu nechápem," udivuje sa Coulthard. "Evidentne cítim, že auto je k vozovke tlačene menej. Prípadná nehoda na konci roviniek môže byť nebezpečnejšia ako doteraz" Lenže takto to môže vyzerať, ak niekto rozhoduje od zeleného stola. Napokon pre pochopenie tohto princípu chodiť ďaleko nemusíme. Okrem životnosti motorov a víkendového harmonogramu sa však zvyšuje aj rýchlostný limit prejazdu boxovou uličkou, ktorý sa z doterajších 80 km/h zvyšuje až na 100 km/h, čo môže zaujímavo ovplyvniť závodnú stratégiu jednotlivých tímov. PIT STOP bude totiž kratšia a je tu predpoklad pre väčší počet zastávok. Dôsledkom môže byť znížený objem palivovej nádrže, ktorý zasa pomôže zrýchliť monoposty voči konkurencii. Ak už sme pri palive, tak si povedzme aj to, že sa tiež zakazuje i podchladzovanie paliva, ktoré znižovalo jeho objem a umožňovalo natankovať viac, než za normálnej teploty. Poslednou aktuálnou zmenou je, že tím môže počas sezóny nominovať (vystriedať) maximálne štyroch pilotov, pričom sa do tohto čísla nerátajú pretekári, ktorí smú jazdiť ako nenominovaní testmani počas súkromných piatkových tréningov (8.30-10.00).
V Austrálii sa tento rok pôjde už dvadsiata Grand Prix F1. Do roku 1995 sa jazdila v závere sezóny na mestskom okruhu v Adelaide (možno si spomínate na vtedajšiu haváriu Miku Häkkinena v tréningu) a od r. 1996 sa presunula nielen do Melbourne Parku, ale aj na úvod sezóny. Mimochodom aj táto GP bola pre históriu zaujímavá, pretože v nej debutoval Jacques Villeneuve, ktorý hneď zajazdil pole position, najrýchlejšie kolo pretekov a bol by sa stal pravdepodobne tretím pilotom (po Farinovi a Baghettim), ktorý zvíťazil pri prvom štarte v F1 nebyť strate tlaku oleja a prepusteniu vedenia Damonovi Hillovi päť kôl pred koncom (spomínate na tabuľku SLOWLY, ktorú Jacquesovi vystrčili pred nos iba 5 kôl pred koncom?)! Ale aj taký je však šport. Suverénom posledných rokov v Melbourne je Michael Schumacher, ktorému vlani víťazstvo nečakane ukradol David Coulthard. I tento rok sa bude jazdiť na okruhu dlhom 5303 metrov päťdesiatosem kôl, čo predstavuje vzdialenosť 307,574 km. Rekord trate drží Kimi Raikkonen, ktorý vlani zajazdil jedno kolo za minútu a 27,724 sek.v priemere 217,6 km/h. Ambíciu prekonať i tento rekord má však Nemec Michael Schumacher a mi sa už onedlho dozvieme, či sa mu to podarilo.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.