herečka Jana Hubinská. Rovnako ako jej kolega Maroš Kramár a mnohí iní slovenskí herci dostávajú filmové príležitosti väčšinou u našich západných susedov. Kým v Čechách sa ročne nakrúti do 20 celovečerných filmov, u nás ide o jeden - dva tituly. Opýtali sme sa známych filmových tvárí, čo by podľa nich pomohlo prebrať slovenský film k životu.
Maroš Kramár: Herci majú smolu - nemôžu sa svetu ukázať
Maroš Kramár začínal ako detský filmový hrdina. Posledným celovečerným slovenským filmom bola v roku 1996 Suzanne Dušana Rapoša. V Čechách si zafilmoval napríklad v Denníku šílené manželky. A čo by sa podľa neho malo stať, aby sa konečne na Slovensku začalo vyrábať?
"Museli by sa nájsť najmä peniaze na film. To znamená, že by ho musel podporovať aj štát, aj úľavami na daniach a podobne. A mala by sa na ňom podieľať aj verejnoprávna televízia. STV sa však, bohužiaľ, stala treťou komerčnou televíziou a nemám pocit, že by bola verejnoprávna. A čo je veľmi dôležité, Slováci by museli začať chodiť do kina na slovenský film. Ale mám trochu strach, že tá niekoľkoročná prestávka spôsobí, že nielenže herci zabudnú hrať pred kamerou, ale nám vymrú profesie, rekvizitári, garderobiéri, maskéri, osvetľovači... Vždy sa učili mladí od starších a teraz starší odišli. Dnešní herci majú smolu, lebo popularitu môžu získať len cez televíziu a cez film. Tým pádom môžu byť akokoľvek dobrí v divadle, nepozná ich veľa ľudí. Do divadla chodia dve percentá národa a to je strašne málo. Je mi ľúto aj starých hercov ako Leopold Haverl, alebo Eva Krížiková, lebo tí sú dnes vo veku, kedy by mohli ukázať všetko, čo za tie roky nahromadili."
Jana Hubinská: Film potrebuje mecenášov
Držiteľka Českého leva za postavu matky vo filme Děvčátko Jana Hubinská účinkovala vo viacerých zahraničných produkciách. Napríklad v rakúskom filme "Exit 2", v nemeckom "Gold", zahrala si v najsledovanejšom českom seriáli "Zdivočelá země", talianskom TV filme "Karibik", talianskej rozprávke "Princezná a žobrák", kde stvárnila postavu kráľovnej Reginy vedľa hereckých hviezd ako Max von Sidow.
Na obrazovke slovenskej televízie ju však diváci môžu vidieť iba ako hlavnú hrdinku televíznych spotov pre nemenovanú banku.
V slovenských filmoch hrala dávno. Hoci jej posledný film Neverné hry sú v slovensko-českej koprodukcii. A hralo v ňom veľa slovenských hercov a podieľali sa na ňom aj iné profesie.
Čo by podľa Jany Hubinskej mohlo zachrániť náš film?
"Film potrebuje mecenášov, ale to znamená, že títo budú mať pocit potreby dávať peniaze do kultúry. A čo je naozaj veľmi dôležitý moment, mal by tu byť hlad po kultúre. A ten si, myslím, na Slovensku v masovom meradle nie je. V druhom rade by to mal byť hlad po filmovom vyjadrení a aj u ľudí, ktorí by ich mohli finančne podporovať. A ľudí, ktorí môžu vytvárať film, myslím tým režisérov, kameramanov a podobne, tak tých je tu určite veľa. Vždy to však záleží na peniazoch a peniaze sa dajú získať hlavne vďaka tomu, že ľudia budú cítiť potrebu, aby sme mali svoju identitu v rámci filmového vyjadrenia sa. Len takto sa priblížime svetu v rámci svojho cítenia - videnia s myslenia, cez film. Takže na ťahu sú tí ľudia, ktorí majú možnosť podporiť ho," tvrdí Jana Hubinská.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.