Korzár logo Korzár

Verejné výdavky spojené s Hyundai/Kia dosiahnu 8,8 mld. Sk

Po vyše trojhodinovom rokovaní schválila vláda vo štvrtok v noci znenie zmluvy o investícii s juhokórejskou automobilkou Hyundai Motors. Ako po

rokovaní uviedol minister financií Ivan Mikloš, celkové verejné výdavky spojené s investíciou dosiahnu 8,8 mld. Sk. Takmer 6,8 mld. Sk pôjde priamo investorovi, 2 mld. Sk budú tvoriť iné verejné výdavky spojené s investíciou. V roku 2004 budú verejné výdavky spojené s investíciou predstavovať 2 mld. Sk, podľa Mikloša sa však z toho 400 mil. Sk síce uhradí, ale následne aj vráti do štátneho rozpočtu prostredníctvom daní. Návrh a správa o financovaní štátnej pomoci bude predložená do 10. apríla. Podľa ministra hospodárstva Pavla Ruska by sa štátna pomoc mala vrátiť za 4 roky od spustenia výroby v závode. "Dôležitý je však predovšetkým výsledok dnešného rokovania, ktorý je taký, že vláda jednohlasne odsúhlasila zmluvu," uviedol premiér Mikuláš Dzurinda.

Podľa Ruska sa podarilo počas stredajších nočných rokovaní s investorom minimalizovať všetky riziká pre SR. V zmluve sa zadefinovala maximálna snaha SR pri zabezpečení podmienok pre investíciu, ale vylúčili sa formulácie, ktorými by SR prebrala zodpovednosť za rozhodnutia iných inštitúcií. Priechodnosť zmluvy totiž bude závisieť aj od rozhodnutia Európskej komisie (EK) o štátnej pomoci pre závod Kia Motors. "Vždy existuje riziko, že Brusel časť pomoci neschváli, alebo niektoré zdroje budú klasifikované ako štátna pomoc," uviedol Rusko a dodal, že v takom prípade sa bude s EK rokovať. Aj z tohto dôvodu o zmluve vláda rokovala v takom krátkom čase, aby sa do 15. marca stihla zmluva predložiť na schválenie Úradu pre štátnu pomoc SR a následne najneskôr 15. apríla bola odoslaná na schválenie do Bruselu.

Ako ďalej uviedol Mikloš, termín na predloženie návrhu o financovaní podpory investície Kia Motors určili na 10. apríla preto, že budú vedieť lepšie odhadnúť vývoj daňových aj nedaňových príjmov. "Zatiaľ sa príjmy vyvíjajú pozitívne, takže sa zdá, že aj pri malom viazaní bude možné tieto zdroje získať," dodal. Viazanie príjmov na výdavky spojené s investíciou bude vláda schvaľovať konsenzom. Počas stredajších nočných rokovaní s investorom sa podľa Ruska podarilo dohodnúť aj na posunutí termínu dokončenia diaľničného prepojenia na Žilinu zo septembra na november 2006. "Pri povoleniach a dodávateľských záležitostiach by sme tu mohli naraziť na problémy, takže tie dva mesiace investor nakoniec akceptoval," dodal. Najneskôr k termínu spustenia výroby však bude diaľnica dokončená aspoň na polovičný profil.

Isté výhrady sa počas rokovaní objavili zo strany SMK, ktorá požadovala viac času na prerokovanie zmluvy. "Zdá sa však, že ten čas by moc nezmenil. Diskusia však bola tak obsiahla a presvedčivá, že presvedčila väčšinu vlády," dodal Dzurinda. Obavy SMK počas rokovaní minister Rusko chápe, keďže dostali 55-stranovú zmluvu, ktorú museli v krátkom čase preštudovať. Štátna pomoc pre závod Kia Motors je podľa ministra hospodárstva limitovaná grantom na nákup investičného majetku, transferom na rekvalifikáciu pracovnej sily, tvorbou nových pracovných miest a pomocou na nákup pozemkov, ako aj napojením infraštruktúry na pozemky. Výška investície do závodu Kia Motors bude 700 mil. eur, avšak spolu so subdodávateľskými podnikmi, ktoré sem prídu, podľa Ruska dosiahne úroveň vyše 1 mld. eur. "Sami však už v Ženeve hovorili, že to je len počiatočná investícia a plánujú ju rozšíriť," dodal.

Zmluva medzi SR a spoločnosťou Hyundai Motors by mala byť podpísaná 16. alebo 17. marca a základný kameň závodu by mal byť položený 7. apríla. Štruktúra štátnej pomoci, ktorá bude vo výške 15 % z investície automobilky, bude závisieť od skutočnosti, ako sa budú optimálne získavať pozemky, inžinierske siete a hmotný majetok. Štátna pomoc však nepočíta s daňovými prázdninami. Jednou z podmienok pre príchod investora je aj dobudovanie diaľničného úseku Ladce - Žilina v dĺžke takmer 40 kilometrov, ktoré bude stáť 22 mld. Sk. Objem investícií juhokórejskej automobilky by mal dosiahnuť 700 mil. eur a závod by mal produkovať 200 tis. áut ročne. Prácu by malo v novom závode nájsť približne 2400 zamestnancov. S výstavbou sa začne ešte na jeseň tohto roku a v roku 2006 by mal vyprodukovať prvé automobily.

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 27 907
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 17 474
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 543
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 919
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 297
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 159
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 866
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 719
  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (29.3. - 4.4.1924)
  2. Miroslav Lukáč: Milý Peťko! Nechcel by som ťa ani za suseda, ani za stojan na bicykel.
  3. Ľuboslav Farkaš: Veľkonočné priane
  4. Ivan Mlynár: Šedá kôra chodiacej kópie Mariana Kotlebu, Tomáša Tarabu, vyprodukovala ďalšie verbálne fekálie.
  5. Jozef Ďanovský: Medžugorie na Veľkú noc
  6. Martin Borecky: Rakovina
  7. Vladimír Krátky: Nebude zo psa slanina - ani zo Slovenska baranina .
  8. Lucia Nicholsonová: List ministrovi Tarabovi, ktorý chce znásilniť Ústavu
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 127
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 649
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 436
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 9 722
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 457
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 369
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 278
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 433
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (29.3. - 4.4.1924)
  2. Miroslav Lukáč: Milý Peťko! Nechcel by som ťa ani za suseda, ani za stojan na bicykel.
  3. Ľuboslav Farkaš: Veľkonočné priane
  4. Ivan Mlynár: Šedá kôra chodiacej kópie Mariana Kotlebu, Tomáša Tarabu, vyprodukovala ďalšie verbálne fekálie.
  5. Jozef Ďanovský: Medžugorie na Veľkú noc
  6. Martin Borecky: Rakovina
  7. Vladimír Krátky: Nebude zo psa slanina - ani zo Slovenska baranina .
  8. Lucia Nicholsonová: List ministrovi Tarabovi, ktorý chce znásilniť Ústavu
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 127
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 649
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 436
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 9 722
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 457
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 369
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 278
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 433
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu