Korzár logo Korzár

Verejné výdavky spojené s Hyundai/Kia dosiahnu 8,8 mld. Sk

Po vyše trojhodinovom rokovaní schválila vláda vo štvrtok v noci znenie zmluvy o investícii s juhokórejskou automobilkou Hyundai Motors. Ako po

rokovaní uviedol minister financií Ivan Mikloš, celkové verejné výdavky spojené s investíciou dosiahnu 8,8 mld. Sk. Takmer 6,8 mld. Sk pôjde priamo investorovi, 2 mld. Sk budú tvoriť iné verejné výdavky spojené s investíciou. V roku 2004 budú verejné výdavky spojené s investíciou predstavovať 2 mld. Sk, podľa Mikloša sa však z toho 400 mil. Sk síce uhradí, ale následne aj vráti do štátneho rozpočtu prostredníctvom daní. Návrh a správa o financovaní štátnej pomoci bude predložená do 10. apríla. Podľa ministra hospodárstva Pavla Ruska by sa štátna pomoc mala vrátiť za 4 roky od spustenia výroby v závode. "Dôležitý je však predovšetkým výsledok dnešného rokovania, ktorý je taký, že vláda jednohlasne odsúhlasila zmluvu," uviedol premiér Mikuláš Dzurinda.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Podľa Ruska sa podarilo počas stredajších nočných rokovaní s investorom minimalizovať všetky riziká pre SR. V zmluve sa zadefinovala maximálna snaha SR pri zabezpečení podmienok pre investíciu, ale vylúčili sa formulácie, ktorými by SR prebrala zodpovednosť za rozhodnutia iných inštitúcií. Priechodnosť zmluvy totiž bude závisieť aj od rozhodnutia Európskej komisie (EK) o štátnej pomoci pre závod Kia Motors. "Vždy existuje riziko, že Brusel časť pomoci neschváli, alebo niektoré zdroje budú klasifikované ako štátna pomoc," uviedol Rusko a dodal, že v takom prípade sa bude s EK rokovať. Aj z tohto dôvodu o zmluve vláda rokovala v takom krátkom čase, aby sa do 15. marca stihla zmluva predložiť na schválenie Úradu pre štátnu pomoc SR a následne najneskôr 15. apríla bola odoslaná na schválenie do Bruselu.

SkryťVypnúť reklamu

Ako ďalej uviedol Mikloš, termín na predloženie návrhu o financovaní podpory investície Kia Motors určili na 10. apríla preto, že budú vedieť lepšie odhadnúť vývoj daňových aj nedaňových príjmov. "Zatiaľ sa príjmy vyvíjajú pozitívne, takže sa zdá, že aj pri malom viazaní bude možné tieto zdroje získať," dodal. Viazanie príjmov na výdavky spojené s investíciou bude vláda schvaľovať konsenzom. Počas stredajších nočných rokovaní s investorom sa podľa Ruska podarilo dohodnúť aj na posunutí termínu dokončenia diaľničného prepojenia na Žilinu zo septembra na november 2006. "Pri povoleniach a dodávateľských záležitostiach by sme tu mohli naraziť na problémy, takže tie dva mesiace investor nakoniec akceptoval," dodal. Najneskôr k termínu spustenia výroby však bude diaľnica dokončená aspoň na polovičný profil.

SkryťVypnúť reklamu

Isté výhrady sa počas rokovaní objavili zo strany SMK, ktorá požadovala viac času na prerokovanie zmluvy. "Zdá sa však, že ten čas by moc nezmenil. Diskusia však bola tak obsiahla a presvedčivá, že presvedčila väčšinu vlády," dodal Dzurinda. Obavy SMK počas rokovaní minister Rusko chápe, keďže dostali 55-stranovú zmluvu, ktorú museli v krátkom čase preštudovať. Štátna pomoc pre závod Kia Motors je podľa ministra hospodárstva limitovaná grantom na nákup investičného majetku, transferom na rekvalifikáciu pracovnej sily, tvorbou nových pracovných miest a pomocou na nákup pozemkov, ako aj napojením infraštruktúry na pozemky. Výška investície do závodu Kia Motors bude 700 mil. eur, avšak spolu so subdodávateľskými podnikmi, ktoré sem prídu, podľa Ruska dosiahne úroveň vyše 1 mld. eur. "Sami však už v Ženeve hovorili, že to je len počiatočná investícia a plánujú ju rozšíriť," dodal.

Zmluva medzi SR a spoločnosťou Hyundai Motors by mala byť podpísaná 16. alebo 17. marca a základný kameň závodu by mal byť položený 7. apríla. Štruktúra štátnej pomoci, ktorá bude vo výške 15 % z investície automobilky, bude závisieť od skutočnosti, ako sa budú optimálne získavať pozemky, inžinierske siete a hmotný majetok. Štátna pomoc však nepočíta s daňovými prázdninami. Jednou z podmienok pre príchod investora je aj dobudovanie diaľničného úseku Ladce - Žilina v dĺžke takmer 40 kilometrov, ktoré bude stáť 22 mld. Sk. Objem investícií juhokórejskej automobilky by mal dosiahnuť 700 mil. eur a závod by mal produkovať 200 tis. áut ročne. Prácu by malo v novom závode nájsť približne 2400 zamestnancov. S výstavbou sa začne ešte na jeseň tohto roku a v roku 2006 by mal vyprodukovať prvé automobily.

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Technológiám z Nitry dôveruje Tesla aj TikTok.
  2. Myslíte si, že múka vydrží večnosť? Záleží, ako ju skladujete
  3. Problém s vlasmi či pokožkou? Krása začína vo vnútri
  4. Táto firma úspešne digitalizuje dopravné riešenia na Slovensku
  5. Moderné okuliare: technológia, ktorá vám uľahčuje život
  6. Rodina ako opatrovatelia: Slovákov straší nesebestačnosť
  7. Nutričný odborník varuje: Syry nie sú to, čo si myslíte
  8. Hanba bokom, je čas tancovať. Tieto karnevaly Európy treba zažiť
  1. Filantropia slovenských milionárov s tichým vplyvom
  2. Špeciálna krížovkárska príloha v denníkoch SME a Korzár
  3. LESY SR otvorili novú predajňu Lesníckych pochúťok
  4. Myslíte si, že múka vydrží večnosť? Záleží, ako ju skladujete
  5. Problém s vlasmi či pokožkou? Krása začína vo vnútri
  6. Táto firma úspešne digitalizuje dopravné riešenia na Slovensku
  7. Nutričný odborník varuje: Syry nie sú to, čo si myslíte
  8. Moderné okuliare: technológia, ktorá vám uľahčuje život
  1. Nutričný odborník varuje: Syry nie sú to, čo si myslíte 10 730
  2. Myslíte si, že múka vydrží večnosť? Záleží, ako ju skladujete 5 556
  3. Hanba bokom, je čas tancovať. Tieto karnevaly Európy treba zažiť 5 345
  4. Moderné okuliare: technológia, ktorá vám uľahčuje život 5 222
  5. Ako zohnať lístok na biznis event roka s Waynom Gretzkym 4 876
  6. Technológiám z Nitry dôveruje Tesla aj TikTok. 4 713
  7. Táto firma úspešne digitalizuje dopravné riešenia na Slovensku 4 195
  8. Slovenská značka získala Obal roka 2025 3 109
  1. Júlia Piraňa Mikolášiková: Kauza chráneného svedka: Nové dôkazy v prípade vraždy v Chorvátsku. Policajti našli loď.
  2. Angelika Herčková: V sociálnych službách nás majú za handry nielen vládni predstavitelia, ale aj rodinní príbuzní?
  3. Ivan Lazor: Keď sa démoni stretnú so snami: Moje finále na Majstrovstvách sveta
  4. Igor Vojtek: Vplyv generatívnej umelej inteligencie na životné prostredie - druhá časť
  5. Marek Horňanský: Ticho medzi slovami. Psychológ o osamelosti | Marek Horňanský
  6. Ondřej Havelka: Ženská obřízka a náročné přechodové rituály. Unikátní kultura a náboženství Jorubů
  7. Ján Valchár: O jazykovej genocíde Indiánov alebo ako sa sebabičovať donekonečna
  8. Štefan Šturdzík: Smerácke Vianoce v októbri. Rozpočet schválený, Cintula odsúdený.
  1. Anna Brawne: Drahý Peter, v každej normálnej krajine, by ste vy, tým vedcom, nemohli robiť ani vrátnika! 13 981
  2. Anna Brawne: Pán riaditeľ SIS, klamete alebo máte problémy s pamäťou? 11 420
  3. Ivan Čáni: Súdruh Blaha nie je rozhodne žiadne neviniatko, ale toto si ani on nezaslúži. 9 783
  4. Rado Surovka: Prečo Fico vyhrá voľby v r.2027. 7 483
  5. Martin Fronk: Slovenský "Mordor": Podzemný labyrint plný vína, bosoriek a atómových krytov, o ktorom vedel len málokto 5 743
  6. Ján Valchár: Súboj mentálnych atlétov alebo Nobelovu cenu za novú vojnu 4 403
  7. Ján Valchár: Základný stavebný kameň každej ideológie: STRACH 4 109
  8. Ján Valchár: Palivová kríza v Rusku bujnie 4 030
  1. Marcel Rebro: Pošli Vianoce deťom do ostreľovaného mesta
  2. Roman Kebísek: Ako sa správa stoický filozof? Marcus Aurelius o tom písal pri Hrone
  3. Dušan Koniar: Trnafský Kazisvet, náš agilný sused zo spoločného dvora
  4. Radko Mačuha: Leninovec Blaha sa rozčuluje nad stratou sochy Čulena.
  5. Anna Brawne: Pán riaditeľ SIS, klamete alebo máte problémy s pamäťou?
  6. Radko Mačuha: Viete čo má spoločné Róbert Fico a Benito Mussolini?
  7. Věra Tepličková: Podobnosť čisto náhodná alebo Čo sa ti to deje, národ slovenský?
  8. Anna Brawne: Drahý Peter, v každej normálnej krajine, by ste vy, tým vedcom, nemohli robiť ani vrátnika!
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu