Korzár logo Korzár

Komentár - Žobráci z povolania

Vzápätí po ohlásení príchodu KIA Motors do Žiliny spustili veľký krik primátori a predsedovia krajov z Košíc i Prešova. Nariekanie muselo chytiť za

srdce každého "vyhodňara". Ústredná vláda východ zanedbáva a po kórejskej invázii na severozápad k Slotovi to bude ešte vypuklejšie. Trebuľa, Bauer, Chudík i Benč sa obávajú, že kvôli prísľubom na Hyundai sa zmrazia i tie investičné akcie, s ktorými sa na východe už počítalo.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Nič proti rozvoju Košíc a Prešova. Až prídeme do únie, východ Slovenska sa skutočne zaradí medzi najbiednejšie regióny celého zoskupenia. (Poznámka, že najchudobnejší byť niekto vždy musí, je pravdivá, v Korzári však pôsobí zvlášť nemiestne). Ak existuje princíp solidarity v rámci Európy (iná otázka je, že do akej miery fakticky a do akej deklaratívne), je naozaj zvláštne, ak sa nezohľadňuje v rámci Slovenska. V poriadku. Treba len vyriešiť, do akej miery sú sťažnosti opodstatnené a adresné. A či s biedou východu Žilina-KIA až tak súvisí, ako samosprávni bossovia vyhlasujú.

SkryťVypnúť reklamu

Dnes naozaj ťažko povedať, odkiaľ vezme vláda na batériu investičných stimulov, na ktoré Rusko nalákal Kórejcov. Sú dve základné možnosti; viazanie výdavkov rezortov preferuje Ivan Mikloš, zvýšenie deficitu naznačil Pavol Rusko. A po čase bude svoj ťah len stupňovať, keďže navýšenie schodku vyzerá na politicky najschodnejšie riešenie. Keby išla celá investícia cez deficit, ten by sa zvýšil z plánovaných 3,94% HDP na asi 4,1 percenta. To nevyzerá katastrofálne, Mikloš je však fiškálne ortodoxný. Uvidíme.

Pri oboch modeloch financovania, prípadne ich kombinácii, ale nevidieť dosť dobre priame poškodenie záujmov východu. Krátenie výdavkov v rezortoch nejaké vplyvy na región mať môže - sú však zanedbateľné. Vážnejšie vyzerá koncentrácia prostriedkov ministerstva dopravy na žilinskú diaľnicu. Z hľadiska spojenia východu so západom krajiny je však úplne jedno, či sa dobuduje najprv trasa pri Žiline a až potom Važec - Podhradie - Prešov, alebo naopak. Keby zostala diera pred Žilinou, východ bude bez diaľničného spojenia s Bratislavou rovnako, ako pri opačnom poradí trasovania. Navyše treba súhlasiť s názormi, že dokončenie jedného súvislého celku je z hľadiska nákladovosti omnoho lacnejšie, ako výstavba päťkilometrových úsekov od buka do buka tam, kde si to regionálne loby presadia.

SkryťVypnúť reklamu

Bauer a spol. možno nemali v úmysle, ale podsunuli optiku, akoby projekt KIA bol apriori nevýhodný pre Košice a Prešov už len preto, lebo odčerpáva z východu rozvojové peniaze. Nedá sa vylúčiť, že napriek vyššie uvedenému nejaké nepriaznivé preskupenie bude. Určite však nie v takých rádoch, aby sa zotrel základný fakt: Ak je táto investícia výnosná pre Slovensko, tak musí byť výnosná aj pre východ. Dôležitá je častica AK: Kalkulácia nákladov a výnosov môže byť ešte zaujímavá. Pokiaľ však vychádzame z prezumpcie dôvery k Ruskovým údajom, tak štvorročná návratnosť je argument, ktorý by mal zavrieť všetky ústa. My lepšie výpočty nemáme.

Jednoducho a jasne: Ak vplyv projektu KIA na saldo obchodnej bilancie bude po spustení prevádzky plus 100 miliárd ročne, tak je nekorektné podsúvať východniarom, že na automobilku doplatia. Nemôžu, lebo takéto posilnenie vývozu sa už premietne aj v posilnení koruny, ktorou sa platí nielen v Žiline, ale aj v Košiciach a Prešove. (Posilnenie koruny je posilnenie kúpyschopnosti, aby bolo jasné.) Nevraviac, samozrejme, o subdodávateľských príležitostiach, ktoré sa posúvajú predsa len bližšie, ako v prípade Peugeotu v Trnave. Tým nie je povedané, že celá investícia je stopercentne skvelá a stimuly nie sú prestrelené - to dnes neposúdi nikto zvonka. Ak je ale taká dobrá, ako tvrdí Rusko a vláda, tak nemôže byť zlá ani pre Košice a Prešov. Región Žiliny zarobí na KIA určite viac ako východ, regionálne rozdiely sa skutočne (týmto projektom) prehĺbia. Zásadné však je, že ani východ na podujatí neschudobnie, ale naopak zbohatne.

SkryťVypnúť reklamu

Dá sa pochopiť, že regionálna reprezentácia sa bojí o dotácie. Tak to beží všade vo svete - i u bohatších. Celá filozofia natiahnutých dlaní - dajte peniaze, sme chudobní - je však v princípe zlá. Či si to Trebuľa s Bauerom priznajú alebo nie, spoliehanie sa na štát a Brusel, lebo inak v chudobe umrieme, je scestný. Obecný socializmus škrtí súkromnú iniciatívu a demotivuje. Dnes sa napríklad v každej lepšej dedine vedia zložiť aspoň na druhú futbalovú ligu. Nie je to náhodou aj mentalita žobrákov z povolania, že toho nie sú schopné štvrťmiliónové Košice?

Včera agentúry oznámili, že Slovensko - teraz pozor! - je lídrom kandidátskych krajín v príprave projektov na čerpanie štrukturálnych fondov EÚ. Ohláška má len malú chybu krásy - na poslednom mieste medzi krajmi sú Košice. Aj to je chyba KIA Motors, Žiliny a vlády?

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Bezlepkové delikatesy od šéfkuchára svetových hviezd
  2. Kozmetika ju najprv zachránila, dnes ňou pomáha iným
  3. IAD Investičný Realitný Fond: Kooperativa mieri do Twin City C
  4. V predaji 3-izbových bytov vedie projekt v Dúbravke
  5. Hyundai má neodolateľné zľavy. Ušetríte tisícky eur
  6. Čo bude toto leto in?
  7. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  8. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  1. Kozmetika ju najprv zachránila, dnes ňou pomáha iným
  2. Bezlepkové delikatesy od šéfkuchára svetových hviezd
  3. LESY SR hostili prestížne udeľovanie cien CIC
  4. IAD Investičný Realitný Fond: Kooperativa mieri do Twin City C
  5. Dá sa na Slovensku zbohatnúť poctivo?
  6. V predaji 3-izbových bytov vedie projekt v Dúbravke
  7. Hyundai má neodolateľné zľavy. Ušetríte tisícky eur
  8. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  1. Hyundai má neodolateľné zľavy. Ušetríte tisícky eur 8 415
  2. Kozmetika ju najprv zachránila, dnes ňou pomáha iným 7 239
  3. Kam smerujú peniaze bohatých? 4 132
  4. Dá sa na Slovensku zbohatnúť poctivo? 3 504
  5. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 3 203
  6. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú 3 173
  7. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život? 3 029
  8. Čo bude toto leto in? 2 720
  1. Martin Fronk: Modrý kameň: miesto, kde si oddýchnete, zaspomínate a nadýchnete sa histórie
  2. Tadeáš Ďurica: Eurofondy ako nástroj vydierania alebo boja za hodnoty EÚ?
  3. František Kukura: Keď sa moc mení na inštinkt prežitia
  4. Viktor Pamula: 83 rokov od Operácie Anthropoid
  5. Branislav Hláčik: Nedotknuteľná - kapitola 4
  6. Júlia Piraňa Mikolášiková: Otázky pre Jána Čurillu
  7. Tomáš Čajda: Čo sa s tebou stalo Nové Mesto?
  8. Věra Tepličková: Bujak Marián alebo Odkaz ženám, čo obľubujú bitkárov
  1. Natália Milanová: Nové záchody na ministerstve kultúry smrdia. Poriadne smrdia. 7 900
  2. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 7 014
  3. Otilia Horrocks: Keď sa p. redaktorka Benedikovičová opýtala premiéra Roberta Fica na PPA haciendy... /plus video/ 6 894
  4. Vladimír Čuchran: Správanie sa pri nákupoch. Až sa nabudúce v obchode zahľadíte na "krtkovanie" v potravinách. Možno návod, chvíľa na zamyslenie. Dôchodca v obchode. 6 769
  5. Martin Ondráš: Podivné penzióny vs rozkrádanie eurofondov - skutočná pravda 4 993
  6. Viktor Pamula: Odkaz premiera jeho voličom i nám všetkým. 4 830
  7. Soňa Kallová: Národný dopravca zvýšil cestovné v Tatrách o 400%. Pri kúpe v pokladni o 500%. 4 588
  8. Tomáš Mikloško: Toxické peklo: Ako rozpoznať narcistu a jeho obeť 4 520
  1. Věra Tepličková: Bujak Marián alebo Odkaz ženám, čo obľubujú bitkárov
  2. Věra Tepličková: Temné progresívne sily ovládli Brusel
  3. Marcel Rebro: Bude na ochranu premiéra Fica prijatý "LEX ALKOHOL"?
  4. INESS: Cena zamestnanca verzus OECD: ktoré je správne?
  5. Radko Mačuha: Teleráno na ministerstve kultúry?
  6. Roman Kebísek: Pilárik: Harpha Davidica, 1651, slovenský literárny barok
  7. Marcel Rebro: Na Slovensku s jeho pomocou lovia medvede, v Ukrajine Rusov
  8. Marian Nanias: Jadrové zbrane – versus - Umelá Inteligencia.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Martin Fronk: Modrý kameň: miesto, kde si oddýchnete, zaspomínate a nadýchnete sa histórie
  2. Tadeáš Ďurica: Eurofondy ako nástroj vydierania alebo boja za hodnoty EÚ?
  3. František Kukura: Keď sa moc mení na inštinkt prežitia
  4. Viktor Pamula: 83 rokov od Operácie Anthropoid
  5. Branislav Hláčik: Nedotknuteľná - kapitola 4
  6. Júlia Piraňa Mikolášiková: Otázky pre Jána Čurillu
  7. Tomáš Čajda: Čo sa s tebou stalo Nové Mesto?
  8. Věra Tepličková: Bujak Marián alebo Odkaz ženám, čo obľubujú bitkárov
  1. Natália Milanová: Nové záchody na ministerstve kultúry smrdia. Poriadne smrdia. 7 900
  2. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 7 014
  3. Otilia Horrocks: Keď sa p. redaktorka Benedikovičová opýtala premiéra Roberta Fica na PPA haciendy... /plus video/ 6 894
  4. Vladimír Čuchran: Správanie sa pri nákupoch. Až sa nabudúce v obchode zahľadíte na "krtkovanie" v potravinách. Možno návod, chvíľa na zamyslenie. Dôchodca v obchode. 6 769
  5. Martin Ondráš: Podivné penzióny vs rozkrádanie eurofondov - skutočná pravda 4 993
  6. Viktor Pamula: Odkaz premiera jeho voličom i nám všetkým. 4 830
  7. Soňa Kallová: Národný dopravca zvýšil cestovné v Tatrách o 400%. Pri kúpe v pokladni o 500%. 4 588
  8. Tomáš Mikloško: Toxické peklo: Ako rozpoznať narcistu a jeho obeť 4 520
  1. Věra Tepličková: Bujak Marián alebo Odkaz ženám, čo obľubujú bitkárov
  2. Věra Tepličková: Temné progresívne sily ovládli Brusel
  3. Marcel Rebro: Bude na ochranu premiéra Fica prijatý "LEX ALKOHOL"?
  4. INESS: Cena zamestnanca verzus OECD: ktoré je správne?
  5. Radko Mačuha: Teleráno na ministerstve kultúry?
  6. Roman Kebísek: Pilárik: Harpha Davidica, 1651, slovenský literárny barok
  7. Marcel Rebro: Na Slovensku s jeho pomocou lovia medvede, v Ukrajine Rusov
  8. Marian Nanias: Jadrové zbrane – versus - Umelá Inteligencia.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu