Korzár logo Korzár

Po takmer pätnástich rokoch zavíta rely americký kontinent

Už viac ako pätnásť rokov sa svetový rely šampionát nejazdil na severoamerickej pôde. Ľady sa však konečne prelomili a do kalendára sa Severná

Amerika vracia mexickou rely. Pre všetky tímy je to prakticky veľký krok do neznáma, pretože miestne podmienky sa nedajú prirovnať k žiadnym iným. Základným rozdielom je, že súťaž sa bude jazdiť vo vysokej nadmorskej výške, ktorá výkonnosti motorov príliš neprospieva. Povrchom je prašná šotolina na tvrdom podklade a v tomto ročnom období je naviac v Mexiku horúco a nedostatok vlahy. O miestnych podmienkach však určite najviac nateraz vie Nicky Grist (bývalý co-driver), ktorého si usporiadatelia prizvali na pomoc pri výbere trate a posúdení bezpečnosti. "Podľa môjho názoru sú úseky poriadne náročné," vraví Grist. "Asi 30 percent sa jazdí na pomalej a kľukatej trati, 50 percent úsekov je rýchlych a zvyšok veľmi rýchly. Trate sú vo výbornom stave a pretekári budú určite spokojní. Absolvovať takúto rely bude pre nich určite zážitkom," dodáva bývalý spolujazdec Colina McRaeho. Ešte lepšie ako Angličan však miestne pomery pozná Harri Rovanpera, ktorý tu v roku 2002 s Peugeotom 206 dokonca zvíťazil a v tíme Peugeot nahrádza neúspešného Loixa. Podmienky v Mexiku si však bol okukať aj líder priebežného poradia majstrovstiev sveta, Francúz Sebastien Loeb, ktorý si sem vlani "odskočil" súkromne. "Je fajn mať predstavu o povrchu a prostredí podujatia i v súvislosti s voľbou pneumatík," tvrdí pilot tímu Citroën. "Úseky sú kombináciou úzkych a pomalých úsekov so širokými a rýchlymi. Vedú nádhernou prírodou, ktorá je úplne iná, než poznáme.". Centrom podujatia je piate najväčšie mesto Mexika, Leone v spolkovom štáte Guanajuato. Organizátori pre posádky pripravili pätnásť rýchlostných skúšok s celkovou dĺžkou 394 kilometrov. Spolu s prejazdmi má však celé podujatie dĺžku až 1041 kilometrov. Začína sa zajtra 12. marca, keď sú na programe štyri eresky (108 km). V sobotu je ich naplánovaných šesť (154 km) a v nedeľu zvyšných päť (132 km). Najdlhšou je viac ako tridsaťkilometrová vložka Ibarrilla, ktorá sa jazdí dvakrát v nedeľu. Vzhľadom na časový posun by sme víťaza mali poznať niekedy v nedeľu podvečer (asi o 19.00 - 20.00).

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Po dlhých jednaniach sa mexická rely nakoniec predsa pôjde podľa nových upravených pravidiel. Mení sa systém zoznamovacích jázd, ktoré sa doteraz jazdili v utorok i v stredu a dnešok je vyhradený na technické preberanie, shakedown, slávnostný štart a prípadne superšpeciál. Odteraz sa však celý tento program musí vtesnať do dvoch dní (stredy a štvrtka). Od mexickej rely sa zavádza tiež takzvaný flexi servis v ktorom je dvadsať minút vyhradených na opravu jedného auta. Do tohto servisu prichádzajú vozidlá postupne, teda až keď mechanici obslúžia prvé auto, smie do servisu vojsť aj druhý voz. K tejto časovej dĺžke sú ešte dispozícii ďalšie tri minúty, ktorú sú špeciálne určené na voľbu a prezúvanie pneumatík. Inak jedna posádka smie počas podujatia použiť maximálne šesťdesiat pneumatík, ktoré sa musia nahlásiť už v pondelok. Tímová pomoc v podobe požičania kolies inej posádke je zakázaná. Doplňme si ešte , že na severoamerický kontinent cestovali tímy v týchto zostavách. Peugeot vedľa Marcusa Gronholma nasadil už spomínaného Harri Rovanperu, Citroen posiela osvedčenú dvojicu Sebastien Loeb a Carlos Sainz, Subaru zasa Pettera Solberga a Mikko Hirvonena. K Markko Martinovi v tíme Ford sa zasa vracia Francois Duval a podobne ako v tíme Mitsubishi vedľa bratov Panizzi uvidíme opäť Gigi Galliho. Celkom na záver si už iba pripomeňme aktuálny stav majstrovstiev sveta. V značkách vedie Citroen (24 bodov) pred Fordom (22), Peugeotom (17), Subaru (10) a Mitsubishi (3). Poradie pilotov po dvoch úvodných podujatiach je: 1. Loeb 20 bodov, 2. Gronholm 13, 3. Märtin 10, 4. P. Solberg 8, 5. Duval 6, 6. Tuohino 5 b., 7. Loix a Sainz 4, 9. Panizzi a H. Solberg 3, 11. Burri a Carlsson 1.

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Motoristi späť za volantom. Riziko nehôd opäť rastie.
  2. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody
  3. Tvorivé háčkovanie aj 30 otázok pre Hanu Gregorovú
  4. Budúci lesníci opäť v teréne: S LESY SR vysadia les novej generá
  5. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  6. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  7. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  8. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 104 225
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 22 250
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 12 070
  4. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 7 099
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 5 786
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 5 221
  7. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 4 548
  8. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska 4 543
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu