pre našinca z východu našej republiky je Ženeva trochu odruky, pretože z Košíc je to takých 1 600 kilometrov, absolvovanie ktorých si vyžiada dva dni. Ženevský autosalón je najvýznamnejšou jarnou európskou prehliadkou noviniek zo sveta automobilov a jeho význam podčiarkuje aj to, že sa koná každý rok, a to na takpovediac neutrálnej pôde, pretože v Švajčiarsku neexistuje významnejší výrobca automobilov. V tomto roku sa na autosalóne zúčastňuje 262 vystavovateľov z 30 krajín, ktorí vystavujú na výstavnej ploche s rozlohou 114 000 m2. Hlavnou sortimentnou náplňou autosalónu sú osobné automobily, ale v jednej hale vystavujú aj výrobcovia opravárenskej techniky a zariadení pre údržbu a servis motorových vozidiel. Nechýbajú ani výrobcovia pneumatík, multimediálnych systémov a rôznych doplnkov. Podľa tlačovej správy má na tohtoročnom autosalóne svetovú alebo európsku premiéru vyše 70 nových sériových osobných automobilov (pričom niekedy ide len o mierne inovované verzie existujúcich modelov alebo o verzie s novou pohonnou jednotkou) a štúdií. Väčšinu z týchto noviniek však automobilky prezentovali na svojich internetových stránkach už pred začatím autosalónu, čo trochu ubralo z efektu "prekvapka", keď si potom človek na autosalóne prezeral "skutočné" auto. Napriek tomu sa niekoľkým firmám podarilo predstaviť vo svojich expozíciách novinku, o ktorej dovtedy novinári ani verejnosť netušili. Mnohé z "internetových" noviniek, ktoré majú v Ženeve svoju "fyzickú" premiéru, sme na tejto strane už predstavili. V tejto reportáži sa preto budeme venovať najmä ďalším novinkám, pričom budeme postupovať podľa abecedného poradia automobiliek.
Talianska firma Alfa Romeo predstavuje v Ženeve ako svetovú novinku model Alfa 156 Crosswagon, odvodený od modelu 156 Sportwagon. Crosswagon, ktorý má v porovnaní so Sportwagonom o 6 cm väčšiu svetlosť podvozku, je po približne desaťročnej prestávke prvou Alfou s pohonom všetkých štyroch kolies. Pohonnou jednotkou tohto modelu kategórie SUV (sports utility vehicle) je 1,9-litrový turbodieselový motor výkonu 110 kW. Európsku premiéru má na autosalóne novinka britskej firmy Aston Martin, športový kabriolet DB9 Volante (odvodený od kupé). Svetovú premiéru má v Ženeve nové Audi A6, ktoré sme na tejto strane už predstavili. Luxusná britská značka Bentley (dnes vo vlastníctve nemeckého Volkswagena) prezentuje na svojom stánku inovovaný model Arnage s upravenou prednou časťou, ktorej dominujú štyri reflektory. Nemecká firma BMW má na svojom rozsiahlom stánku vystavený prierez celým svojím sortimentom, pričom už vopred ohlásenou svetovou novinkou je kombi verzia radu 5. Prekvapením na stánku tejto mníchovskej firmy je však koncepčné športové vozidlo Concept M5. Srdcom tohto vozidla je päťlitrový vidlicový desaťvalec výkonu 368 kW. Krútiaci moment má najvyššiu hodnotu 500 Nm. Podľa vyjadrenia firmy BMW je M5 prvou limuzínou na svete, ktorú poháňa vysokootáčkový motor s usporiadaním V10. Po prvý raz je v limuzíne použitá aj sedemstupňová sekvenčná manuálna prevodovka (s možnosťou automatickej činnosti). Koncepčná em-päťka zrýchli z 0 na 100 km/h za menej než päť sekúnd, rýchlosť 200 km/h dosiahne za približne 13 sekúnd. Priaznivci značky BMW sa môžu tešiť, že sériová verzia M5 sa na trhu objaví už v priebehu tohto roka. Dominantou stánku francúzskej firmy Citroën je koncepčné vozidlo C4 Citroën Sport. Toto športové vozidlo, postavené na podvozku s rázvorom 2 600 mm a dlhé 4 286 mm, je predzvesťou sériového modelu C4, ktorý bude mať svetovú premiéru na jesennom autosalóne v Paríži. Základom nového modelu C4, ktorý nahradí model Xsara, je podvozková plošina modelu Peugeot 307. Juhokórejská firma Daewoo, ktorá pod ochrannou rukou koncernu General Motors opäť začína naberať dych, si zvolila Ženevu za miesto svetovej premiéry kombi verzie typu Nubira. Niekoľko noviniek má na svojom stánku talianska firma Fiat. Jednou z nich je malé koncepčné vozidlo Trepiuno, ktoré svojím dizajnom nadväzuje na aj u nás populárnu päťstovku z roku 1957. Ďalšou je štúdia športovo-úžitkového vozidla "5Terre", postaveného na báze modelu Idea a vystrojeného pohonom všetkých štyroch kolies. Treťou novinkou firmy Fiat je inovovaný model Multipla. Málo nového ukazuje firma Ford, ktorej hlavnou novinkou je športová Fiesta ST. Juhokórejská firma Hyundai predstavuje na autosalóne okrem sériových modelov aj zaujímavú štúdiu E3 (e na tretiu), ktorú navrhli pracovníci firemného dizajnérskeho centra v nemeckom Rüsselsheime. Táto štúdia, postavená na podvozku s rázvorom 265 cm a dlhá 415 cm, naznačuje, ako by mohol v roku 2006 vyzerať nástupca terajšieho modelu Accent. Zaujímavosťou tejto štúdie sú len dvoje dlhých dverí, cez ktoré do vozidla nastupujú všetci štyria cestujúci. Stredný stĺpik karosérie je integrovaný do dverí. Namiesto zrkadiel má toto vozidlo kamery a do jeho výstroja patrí aj elektricky výsuvný nosič na bicykle. Verejnú premiéru má na autosalóne inovovaný športový model Jaguar XK, ktorý sa vyznačuje preštylizovanou a agresívnejšie pôsobiacou prednou časťou. Špičkovou pohonnou jednotkou tohto vozidla je kompresorom prepĺňaný vidlicový osemvalec výkonu 291 kW. Priznám sa, že som nebol na tlačovej konferencii, na ktorej výkonný riaditeľ firmy Kia Motors Corporation Yong-Hwan Kim predstavil nový päťdverový model Cerato a súčasne oznámil, že jeho automobilka postaví nový závod v "Zilina". Prvé autá by z montážnej linky nového žilinského závodu Kia, ktorý bude mať ročnú kapacitu 200 000 vozidiel a bude zamestnávať až 2 400 ľudí, mali začať schádzať už v novembri 2006. Výstavbou tohto závodu chce Kia posilniť svoju pozíciu v Európe, kde chce v roku 2008 predať 500 000 vozidiel a získať tak trojpercentný podiel na trhu. Možno ešte dodať, že Kia je najsta
Na záver sa patrí spomenúť, že náš pobyt na autosalóne spríjemnila automobilka BMW, ktorá nám na cestu z Mníchova do Ženevy poskytla vozidlo BMW 530d.
Budúci rok oslávi autosalón v Ženeve storočnicu svojho založenia, takže automobilky možno využijú túto príležitosť a prekvapia motoristický svet mnohými, možno aj revolučnými novinkami.
Autor: Rado MLÝNEK, Ženeva
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.