sa tu v stredu konal pri príležitosti jeho veľkej retrospektivy. "Je to prvé premietanie mimo vlastného tvorivého tímu," riekla jeho žena Deana.
Jakubiskova retrospektiva sa začala v londýnskom Britskom filmovom inštitúte 1. marca. Inštitút sa spojil s londýnskym Českým centrom, Slovenským filmovým ústavom a ďalšími organizáciami, aby medzi 1. a 24. marcom ukázal prierez práce autora, ktorého často prezývajú "Fellini Východu". Režisér so ženou si do Londýna len nakrátko odskočil, pretože sú v plnej práci na novom filme, ktorý bude mať v Prahe premiéru 20. mája. "V umení sa nedá nič opakovať," sľubuje, že nový film ukáže "firmu Jakubisko" z nového uhla.
Jakubisko sa v rozhovore s ČTK priznal, že Londýn je pre neho "veľmi zahmlený priestor", pretože ho pozná omnoho menej než napríklad Rím, Mníchov či Paríž a okrem toho ako všetci cudzinci naráža na obvyklý odstup Angličanov. Teraz však neďaleko Londýna študuje syn angličtinu, takže Jakubiskovci začali Anglicko bližšie
poznávať a prišli na to, že i onen odstup "je taká ochranná maska, pod ktorou sú ľudia ako my".
Práve Post koitum je pre Jakubiska filmom, v ktorom po prvý raz ve veľkej miere použil digitálnu trikovú techniku. Digitálne triky, ktoré umožňujú v značnej miere i tvorivú prácu pri strihu a v post-produkcii, sú podľa Jakubiska takým dôležitým fenoménom, že by televíziu zrejme prijal i jeho dávny priateľ a vzor Federico Fellini, ktorý mu kedysi povedal, že ju neznáša. "Myslím, že keby ešte žil, vzal by ju teraz na milosť, pretože by mu to dovolilo dostať sa do celkom nových polôh fantázie."
Retrospektíva v Londýne je pre Jakubiska zaujímavá tým, že sa neodohráva na veľvyslanectve alebo v malom klubovom kine, ale v centre mesta. "Je to taká konfrontácia s iným umením pre ľudí, ktorí tu bežne chodia do kina."
Autor: em
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.