úspešná retrospektívna prehliadka vypovedá o zmene a vývoji najmladšieho dieťaťa umenia - filmu. V dnešnom zajatí americkej cukríkovej produkcie si má v rámci Projektu 100, náročnejší divák možnosť vychutnať skutočné filmové pochúťky z dielní legiend svetového filmárskeho umenia. Ako hovorí Stanislav Gojdič, z košického kinoklubu Cinefil, pod hlavičkou ktorého sa bude tento festival uvádzať aj u nás: "Projekt 100 vznikol ako darček k stým narodeninám filmového umenia. toho, čo už bolo vo svetovej kinematografii natočené. Okrem toho je to tiež dôvod sprístupniť pre verejnosť filmy, ktoré v našich končinách neboli uvádzané v distribúcii. Prinesieme staršie veci, ktoré neboli premietané. Ale taktiež vytvoríme aj priestor pre novšie filmy, ktoré stoja za pozornosť." Ide prevažne o filmy, ktoré boli vytvorené v rokoch minulých, ale svojou nadčasovosťou a aktuálnosťou, majú čo povedať aj dnes. Zachytávajú človeka v rôznych životných, či svetových situáciách a skúmajú ich dopad naňho. Možno práve preto dokážu tak silne osloviť. Tento rok tvorí Projekt 100 desať filmov režisérov z rôznych krajín. Prebieha od 1.marca do 30.mája. Festival otváral "Sloní muž" od Davida Lyncha. Odvysielané boli tiež: vynikajúci ruský film ovenčený viacerými cenami "Návrat", či americký film "Annie Hall", čarovná tragikomédia Woodyho Allena, ktorá získala štyroch Oscarov. Medzi najčerstvejšie kúsky patrí kanadský favorit, ktorý predčil české Želary, a získal Oscara za zahraničný film, príbeh o umierajúcom profesorovi histórie, ktorý sa pred smrťou rozlúčil so svojimi blízkymi vskutku zaujímavo komickým spôsobom, pod názvom "Invázia barbarov".
V sobotu 3.apríla, bude uvedený film "Fanny a Alexander", švédskeho režiséra Ingmara Bergmana, ktorý je: "netradičným dielom aj v samotnej Bergmanovej tvorbe. Z prvého pohľadu by sa mohlo zdať, že je to dosť nezaujímavý film, pretože je to rozsiahla, takmer trojhodinová rodinná freska. Príbeh jednej rodiny zo začiatku storočia. Ale napriek svojej minutáži je zaujímavý tým, že je natočený z pohľadu dieťaťa. Všetky udalosti, ktoré sa udejú v rodine, problém holokaustu, problém menšín, atď. sú vnímané z detského pohľadu a s vynikajúcim humorom. Tragická rodinná atmosféra, je zidealizovaná nadhľadom a voľnosťou dieťaťa." Film bol v roku 1984 ocenený štyroma Oscarmi a je všeobecne považovaný za vrcholné Bergmanovo dielo, pri ktorom použil viacero autobiografických prvkov a bohato využil pestrosť detskej fantázie. "Končí sa úplne idylicky nádhernou rodinnou oslavou. A všetci sú šťastní a majú sa radi."
14. apríla sa môžete tešiť na výborný psychologický horor, kde svoju životnú úlohu stvárnil vynikajúci český herec Rudolf Hrušinský. Film svojou atmosférou vystihuje charakter doby a jej dopad na obyčajných ľuďí "Človek, ktorý pracuje v krematóriu ako spaľovač mŕtvol. Na pozadí historických udalostí a nástupu nacizmu sa tento človek veľmi nenápadným spôsob mení. Začína sa u neho prejavovať náklonnosť k rôznym morbídnym veciam a k samotným priestorom krematória. Je to o morálnom úpadku človeka, ktorý sa navonok javí ako úplne obyčajný vzorný človek, ktorého všetci berú ako príkladného občana, a pritom je vo svojom vnútri absolútne zhýralý." Film sa stal kultovým dielom Juraja Hertza, ktorý tu naplno uplatnil svoj zmysel pre perverziu a fantastické umenie.
Okrem iného bude v rámci tohto festivalu odvysielaný aj "Sladký život" Federica Felliniho, jeden z vrcholov svetovej kinematografie, ktorý bol na svoju dobu dosť kontroverzný. I keď podľa Stanislava Gojdiča : "Nebol to ani tak problém samotného filmu, ako jeho nepochopenia v situácii, ktorej vznikol. Ten film je jednoducho niečo úžasné. Ani sa o ňom nedá hovoriť, treba ho prosto vidieť..."
Japonský film "Príbeh z Tokia" natočený v roku 1953 nebol na Slovensku nikdy premietaný, je to film o nevšednej ceste starých manželov, ktorí podniknú cestu do metropoly Japonska, aby navštívili svoje deti a ich rodiny." Prídu k nim na návštevu a zistia, že ich potomkovia už majú svoj vlastný, zabehnutý život a prídu na to, že ich prítomnosť je narúšajúca. Príbeh je veľmi zaujímavý skôr pre prostredie, v ktorom sa odohráva. Je to úplne iná krajina, pohľad na život, iné reakcie, pre európana netradičné a nepochopiteľné..."
Robert De Niro musel pre film "Zúriaci býk", Martina Scorseseho pribrať a potom aj zhodiť 20 kilogramov. Tento film bol nakrútený podľa knižnej predlohy autobiografického románu o legendárnom boxeristovi Jakeu la Mottovi. Neľútostný príbeh z roku 1980 hovorí o tom, že :"Práve šport, ktorému sa venuje a v ktorom je fenomanálny, ho privedie na cestu neľútostnej agresie aj v súkromnom živote, na ktorý má drvivý dopad." O jeho kvalite hovoria okrem iného aj dva Oscary za nejlepší herecký výkon a strih.
Súčasťou prehliadky je príbeh dvoch manželov, ktorí sa nasťahujú do zvláštneho domu, kde sa začnú diať zvláštne veci. A z pokojných mladých zalúbencov sa stanú obete čiernej mágie."Film Romana Polanského o okultizme, po nasťahovaní sa udeje rapídna zmena s manželom, ktorý sa prestane zúčastňovať na rodinnom živote napriek tomu, že manželka je tehotná." A po pôrode nadíde kruté zistenie, že "Rosemary má dieťatko", ktoré počal samotný diabol...
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.